Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-22, 02:29
  #1
Medlem
Hej.

Jag jobbar natt, varje dag från mån - fre.

Min aktivitet är från 07 - 16:00.

Men då jag börjar jobba 22:00 till 05:30 så är jag i princip vaken hela natten, och att sen gå till aktiviteten är svårt. Speciellt dagarna torsdag och fredag. Därför anmäler jag mig som arbetande och sover istället. Hur fyller jag nu in i min försäkran? Ska jag fylla i att jag har varit arbetande utanför timmarna 07.00 - 16:00.

Tack på förhand.
Citera
2014-12-22, 03:10
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Nej du fyller inte i någonting. Men var beredd på att arbetsförmedlingen kommer räkna med att du ska göra "aktivitet" på dagarna när du sover.

Du säger att du jobbar varje dag? Är du inte tillsvidare anställd då? Då ska du ju inte stå inskriven som arbetssökande. Eller kommer du inte upp i en heltidstjänst som att går att livnära sig på?
Citera
2014-12-22, 03:21
  #3
Medlem
Varför är du ens inskriven på arbetsförmedlingen när du har jobb?
Citera
2014-12-22, 08:52
  #4
Medlem
Jag jobbar också natt och är med i ungdomsgarantin.

Jag har blivit tilldelad en jobbcoach jag går dit 2 gånger i veckan när jag har vaknat.

Övrig tid ska jag aktivt söka jobb hemifrån.

Jobbar allt mellan 100-155 h i månaden.

Vilket innebär att jag får lön på allt från 23-30 tusen ut. + Att jag får 10 k från försäkringskassan

har gjort detta i 1 år nu fullt lagligt !

Varför jag fortfarande är med i Af är för att jag ej har något heltidsjobb och har rätt att vara inskriven tills jag får en anställning
Citera
2014-12-22, 09:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Jag jobbar också natt och är med i ungdomsgarantin.

Jag har blivit tilldelad en jobbcoach jag går dit 2 gånger i veckan när jag har vaknat.

Övrig tid ska jag aktivt söka jobb hemifrån.

Jobbar allt mellan 100-155 h i månaden.

Vilket innebär att jag får lön på allt från 23-30 tusen ut. + Att jag får 10 k från försäkringskassan

har gjort detta i 1 år nu fullt lagligt !

Varför jag fortfarande är med i Af är för att jag ej har något heltidsjobb och har rätt att vara inskriven tills jag får en anställning

Vet Försäkringskassan om att du jobbar? Det här lär kosta dig rejält när det uppdagas. Hoppas du sparar undan extraslantarna.

(för övrigt alltid intressant att se när flashbackare, som i många andra sammanhang säkert klagat över invandrare, bidragsfuskar)
Citera
2014-12-22, 10:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Varför är du ens inskriven på arbetsförmedlingen när du har jobb?

Det undrar jag också, jag vet att vid timanställning så kan man vara inskriven där för att få en liten slant och gå på deras aktiviteter.

Men Måndag-Fredag jobb hela veckor??
Citera
2014-12-22, 13:24
  #7
Medlem
Det är faktiskt fullt lagligt det som TS gör. Det är en av de mycket få privilegier som långtidsarbetslösa faktiskt har. Det andra privilegiet är att ha deltidsjobb dagtid, och "stämpla upp" till heltid. Det finns ingen begränsning på 75 dagar, som vanliga arbetslösa har.

Nu är ju det privilegiet inte så mycket värt i praktiken, om man är arbetslös på riktigt, hur mycket man än söker och hur arbetsvillig man än är.

Jag undrar faktiskt om inte du TS kan fullt lagligt sova på dagarna, eftersom du har rätt till din dygnsvila.

En bekant till mig som är inskriven på ett sådant ställe som anställer Fas3:are "socialt företag", har ibland nattjobb på annan ort.
Och chefen låter honom alltså vara ifred dagen efter - han har som sagt rätt till dygnsvila...

Rent praktiskt så kan du väl sköta ditt program med coachen två gånger i veckan, och sova när du behöver... Pytsa iväg nån ansökan då och då, och besöka nån arbetsgivare då och då lär du väl hinna med ändå. Och då är du ju OK gentemot ditt dagprogram och regelverket.
Citera
2014-12-23, 05:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vet Försäkringskassan om att du jobbar? Det här lär kosta dig rejält när det uppdagas. Hoppas du sparar undan extraslantarna.

(för övrigt alltid intressant att se när flashbackare, som i många andra sammanhang säkert klagat över invandrare, bidragsfuskar)

Givetvis vet försäkringskassan om att jag jobbar, fyller i att jag arbetat med lön under perioden jag söker ersättning för.

Det är försäkringskassan som berättat för mig hur jag ska fylla i blanketten
Citera
2014-12-27, 13:05
  #9
Medlem
Hej.

Ja, alltså jag är inskriven av samma anledning. Jag är inte fast anställd utan timanställd.

Men jag menar vad skulle hända ifall dem kom på att man jobbat och plus fått aktivitetsersättning?

Är man skyldig och betala tillbaka alla pengar. Jag vill inte ha några problem med polisen. Då jag söker jobb och det är inte så bra att ha bedrägeri på pappret.
Citera
2015-01-01, 04:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vet Försäkringskassan om att du jobbar? Det här lär kosta dig rejält när det uppdagas. Hoppas du sparar undan extraslantarna.

(för övrigt alltid intressant att se när flashbackare, som i många andra sammanhang säkert klagat över invandrare, bidragsfuskar)

Varför skulle det vara olagligt? Kan inte se varför det skulle vara bidragsfusk när TS inte ens har bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej.
Ja, alltså jag är inskriven av samma anledning. Jag är inte fast anställd utan timanställd.
Men jag menar vad skulle hända ifall dem kom på att man jobbat och plus fått aktivitetsersättning?
Är man skyldig och betala tillbaka alla pengar. Jag vill inte ha några problem med polisen. Då jag söker jobb och det är inte så bra att ha bedrägeri på pappret.

Aktivitetsersättning är samma namn som den förra förtidspensionen och då får du inte jobba.
Har du aktivitetsstöd så tror jag att det ska gå bra. Det blir lite förvirrande när du använder båda namnen och inte ens själv verkar veta vad du har.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2015-01-01 kl. 04:21.
Citera
2015-01-01, 06:15
  #11
Medlem
400Bens avatar
Jobb som inte är mellan 8-17 räknas inte in. Brorsans flickvän jobbar kvällar/helger och enligt AMS/Försäkringskassan är hon helt arbetslös. Dock är det inga 10 k man kan hämta ut där, utan snarare ca 2,4 k.
Citera
2015-01-02, 03:46
  #12
Medlem
Har du rätt till a-kassa får du 10 k
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback