2014-12-23, 10:43
Medlem
egon2bs avatar
Termen regeringsduglig står för innanförskapet. Den gamla termern utanförskapet är utsliten. Nu gäller det att i medierna matcha den yppersta eliten.

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
... Men av tråden förstår jag att begreppet regeringsduglig har delvis andra områden att täcka - den tycks närmast avse riksdagen: har den nuvarande riksdagssammansättningen förmågan att få fram en stabil regering?? Den frågan är intressant, för den kan lösas på minst två olika sätt: antingen en stabil majoritet, eller att man respekterar och stöttar en minoritetsregering.
Jag vill minnas att både Ola Ullsten och Torbjörn Fälldin ledde minoritetsregeringar på sin tid. Och inte var det nån kaos. Nu var ju bägge herrar respekterade i breda lager, och ingen ville på allvar störta dem. Så den riksdagen var också regeringsduglig, fastän det var minoritetsregering. ...
Nu ska jag erkänna att jag försökte kuppa tolkningsföreträdet genom att fokusera på den demokratiska gången från val till riksdag och sedan regeringsbildning.

Nyhetsankare i SVT Agenda och M-strateger använder »regeringsduglig« för att markera ett omvänt utanförskap. Lantisar ska inte ge sig in i politiken på toppnivå. Se hur det gick med småfifflaren som hade kulbo. Och svetsaren från Norrland. Se hur det gick med en utbildningsminister från Hässleholm. Se hur det gick med en kulturminister född i Malmö. Nu är det dags för innanförskapet att ta över. Dra en linje från Sankt Eriksplan, norr om LO-borgen, via Täby till Gärdet, en sväng på Söder och slut slingan via Drotningholm. Folk utanför den slingan saknar helt enkelt de stora perspektiven.
Senast redigerad av egon2b 2014-12-23 kl. 11:03.
Citera
2014-12-23, 13:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
kabinettsfähig

kabinett = ministrarna, kungens rådgivare

ty. fähig 'skickad; i stånd'

Det var väl rätt länge sedan som ordet salongsfähig sattes på listan över ord som inte bör användas i vardagligt språkbruk. Till att börja med föreslogs salongsmässig, men det kanske för tankarna till "salongsberusad"? Det var väl i samma stund som begreppet "social" började användas i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. Det gäller att vara socialt kompetent, inte minst för en regering som ska klara balansgången mellan budgetarna.
Citera
2014-12-23, 16:25
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var väl rätt länge sedan som ordet salongsfähig sattes på listan över ord som inte bör användas i vardagligt språkbruk. ...
Tvärtom, SAOB betecknade så nyss som 1964 »salongsfähig« som något vardagligt (och stundom skämtsamt). Det uttrycker förtroende för folket att salongsfähighet skulle vara något vardagligt.
Citera
2014-12-23, 17:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Tvärtom, SAOB betecknade så nyss som 1964 »salongsfähig« som något vardagligt (och stundom skämtsamt). Det uttrycker förtroende för folket att salongsfähighet skulle vara något vardagligt.

1964 är 50 år sedan. När jag relaterade till "rätt" länge sedan så menade jag i detta fall sent 80-tal. Det är "rätt" länge sedan även om man, till dags dato, levt längre före än efter slutet på 80-talet. Du får tro mig på mitt ord att det förekom en explicit "rörelse" som rekommenderade att inte använda salongsfähig. Det var som man skrev, helt enkelt inte "salongsfähigt".
Citera
2014-12-23, 17:27
Medlem
NoTruces avatar
Åkesson.
Citera
2014-12-23, 17:37
Medlem
Avva66s avatar
Kraftfull kanske?
Citera
2014-12-23, 17:38
Medlem
altesvedens avatar
SD medlem
Citera
2014-12-23, 18:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Åkesson.

Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
SD medlem

Det var alltså en synonym, inte en antonym.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in