Citat:
Ursprungligen postat av
egon2b
kabinettsfähig
'
Spontant, när jag hör orden som kabinettsfähig eller regeringsduglig, tänker jag mig frågan" om en person skulle kunna fungera som en bra minister i regeringen". (vilket inte är nödvändigtvis detsamma som förmågan att bestämma eller leda - den förmågan är vidare än dessa två gruppledarebefattningar. Det är ingen löjtnant vi söker efter, eller hur).
Jämför med begreppet inom den katolska kyrkan: Papabile - "har denne kardinal förmågan att bli en bra påve"?
Men av tråden förstår jag att begreppet regerinsduglig har delvis andra områden att täcka - den tycks närmast avse riksdagen: har den nuvarande riksdagssammansättningen förmågan att få fram en stabil regering?? Den frågan är intressant, för den kan lösas på minst två olika sätt: antingen en stabil majoritet, eller att man respekterar och stöttar en minoritetsregering.
Jag vill minnas att både Ola Ullsten och Torbjörn Fälldin ledde minoritetsregeringar på sin tid. Och inte var det nån kaos. Nu var ju bägge herrar respekterade i breda lager, och ingen ville på allvar störta dem. Så den riksdagen var också regeringsduglig, fastän det var minoritetsregering.
Så vad vi kanske behöver i första hand är inte en förenkling, utan exakta definitioner. Först när man HAR exakt definition, kan man börja fundera över lämpliga (och enklare) synonymer.