2014-12-21, 23:40
Medlem
Tjena

Snöade in på en beräkning ikväll när jag satt och skulle kolla resvägar. Trodde jag var smart men nu fattar jag inget, gillade matte i skolan men nu går det över mina kunskaper

Jag behöver hjälp och förslag på att räkna ut effektivitet på en resväg, utifrån totalkostnad (drivmedel+eventuella avgifter väg etc+övriga kostnader på fordonet såsom hyra/försäkring etc), antal mil och restid.

Dessa delar räknar jag ut för varje resväg:

Antal km totalt
Totaltkostnad
Restid i timmar

Det jag vill få ut är en parameter som tar hänsyn till alla dessa faktorer och så man således kan mäta varje resvägs effektivitet.

Jag vill alltså inte bara jämföra vilken som är kortast längd, tar kortast tid etc.

Exempel

resväg 1
1064 km
6421 kr i kostnad
14 tim restid

resväg 2
1404 km
7224 kr i kostnad
15 tim restid

resväg 3
1055 km
7170 kr i kostnad
19,5 tim restid

Så här kan man ju se att resväg känns rätt, sett till både sträcka, kostnad och restid. Resväg 1 då den är billigast och har kortast restid. Den har ju även nästan kortaste sträckan. Man kan enkelt räkna ut kostnad per timme eller kilometer och man kan ju enkelt se vilken man har råd med eller hur mycket slitage man vill lägga på bilen. Totalkostnaden är ju även den enkel att ta fram.

Men när man ska jämföra närmare då det finns 10 olika vägar med helt olika avgifter etc är det svårt att bara se så här utifrån dessa tre faktorer. Dessutom om vägarna är snarlika i resultat. Låter som en snålis men behöver det här för arbetet så försöker förenkla lite

Det jag vill ha fram är en ekvation där man kan fylla i dessa tre parametrar eller kostnad per kilometer, kostnad per timme eller någon annan parameter som ni kan ge förslag på. Detta för att få fram ett sorts index för vilken som är mest "effektiv" sett till sträcka kontra kostnad kontra restid.

Jag tror ni fattar vad jag menar.

Någon som kan hjälpa mig på traven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in