2014-12-21, 20:00
Medlem
Quoters avatar
För ca 12 år sen härjade en mordbrännare i Norrköping, han brände ner återvinningsföretagen IL Recycling, ett pallager hos transportföretaget Danza och daghem i Hageby. Kanske också något annat - jag vet inte.

Är det någon som känner till vad han sysslar med idag? Var det en person med tveksam psykisk hälsa?

Hittade bara en artikel just nu: Misstänkt mordbrännare begärs häktad (Publicerat söndag 8 september 2002 kl 10:54)
Citera
2014-12-21, 20:15
Medlem
Det var under en extremt kort tidsperiod som han eldade och det var dessutom sommarhetta. Det första var hos IL-recycling, det andra var pallagret, det tredje var dagiset och den fjärde var en firma som hanterade oljeprodukter. Alla dessa platser ligger i Norra/Östra delen av staden och låg dessutom i direkt anslutning till cykelvägar; den femte branden likaså.

Den femte branden var på södra sidan vid Himmelstalundsbadet men den branden blev det inte mycket av, jag tror att den upptäcktes i ett så tidigt stadium att man lyckades släcka. Han åkte fast kort därefter, tror att det var för att han hade setts som åskådare vid flera tillfällen. Jag är ganska säker på att han fick RPV. Vad han gör idag vet jag däremot inget om.
Senast redigerad av persephone 2014-12-21 kl. 20:18.
Citera
2014-12-21, 20:16
Medlem
Raxbahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
För ca 12 år sen härjade en mordbrännare i Norrköping, han brände ner återvinningsföretagen IL Recycling, ett pallager hos transportföretaget Danza och daghem i Hageby. Kanske också något annat - jag vet inte.

Är det någon som känner till vad han sysslar med idag? Var det en person med tveksam psykisk hälsa?

Hittade bara en artikel just nu: Misstänkt mordbrännare begärs häktad (Publicerat söndag 8 september 2002 kl 10:54)

Länken beskriver ju bara en misstänkt. Blev han ö.h.t dömd?
Citera
2014-12-24, 17:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxbahn
Länken beskriver ju bara en misstänkt. Blev han ö.h.t dömd?

Det blev han. Jag är också hyfsad säker på att han fick rättspsykiatrisk vård.
Citera
2014-12-31, 10:54
Medlem
Han blev dömd till Rpv , satt i vadstena i 8 år. Nu har han egen lägenhet, arbetslös just nu, hadet tidigare lönebidrag på ett företag.
Citera
2014-12-31, 16:52
Medlem
Raxbahns avatar
Tiden brukar läka. Fascinationen för bränder styrs av uppväxten enligt min erfarenhet.
En bekant från ungdomstiden luntade en hel del, så mycket att det gick rykten. Hans pappa var brandman så möjligen hade killen fått för lite möjlighet att studera/inse hur bränder påverkar (alltså att pappan varit överbeskyddande när det gäller levande ljus osv). Vet inte om han någonsin fick psykologhjälp men hursomhelst blev han själv en duktig brandman i vuxenlivet och är numera pga ålder ambulansförare.

Vad jag vill säga är att pyromani är ett övergående stadium, inget som består hela livet igenom. Oavsett följderna av, eller orsakerna till det.
Citera
2015-01-03, 06:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallem
Han blev dömd till Rpv , satt i vadstena i 8 år. Nu har han egen lägenhet, arbetslös just nu, hadet tidigare lönebidrag på ett företag.

Mm, han hade nog suttit 'instängd' lika länge om påföljden blivit fängelse. Tror du att Anders Boman - som pyromanen heter - riskerar återfalla i pyromani? Professor-nissen Martin Grann skriver i en hd.se-artiklel ('Pyromani och eldens dragningskraft') att pyromaner är svårbotade fall.
Citera
2015-01-04, 03:29
Medlem
Raxbahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mm, han hade nog suttit 'instängd' lika länge om påföljden blivit fängelse. Tror du att Anders Boman - som pyromanen heter - riskerar återfalla i pyromani? Professor-nissen Martin Grann skriver i en hd.se-artiklel ('Pyromani och eldens dragningskraft') att pyromaner är svårbotade fall.

Jag ser risken som liten, ifall du frågar mig.
Är iofs ingen expert på området.
Citera
2015-10-05, 00:07
Medlem
En lite fråga som då upp igår när det bann vi golfen vid tjalve kan det vara han ? han bor ju i det ömråfrt , Vad tor ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in