2014-12-21, 03:50
Medlem
Hejsan. Behöver införskaffa en laptop för gaming, programmering, vardagssurfande, skolarbete (matlab osv). Vill köpa en rejäl dator, då jag använder den mycket. Kommer bära med den till skolan några / någon gång i veckan.

Väljer mellan:

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...e/211020.3004/

http://www.inet.se/produkt/1972480/a...et-varde-399kr

Skillnaden jag kan se:

Asus har IPS skärm medan MSI har TN skärm.
Asus har 1 ssd disk, medan msi har 2 stycken så att det går att använda raid(?, vet inte vad det innebär riktigt).
Asus har 4gb grafikminne medan msi har 8gb.
MSI har killernätvärk medan asus har vanligt(?).

Har verkligen ingen aning om vilken jag ska köpa, och behöver införskaffa den snart. Undrar även om det är värt att vänta på att MSI får IPS om några månader, eller om det itne spelar så stor roll. Eller om det är värt att vänta på skylake.

Någon som har erfarenhet av datorerna? Låter de mycket, går dem att ha med sig på en tyst lektion utan att folk blir irriterade? Är det så stor skillnad på TN och IPS skäm?
Citera
2014-12-21, 12:37
Medlem
Polyklorfenols avatar
Kommer du att vilja köra de tyngsta spelen på ultra eller bara lite allmänt spelande för husbehov? Jag frågar mer för att bespara din plånbok smärta.

Du kommer säkert att få olika svar av alla i tråden, för på den där prisnivån är ingen dator dålig.

Jag skulle valt ASUS med IPS-panel, eftersom jag håller på med foto. Bättre färger och framför allt en betraktningsvinkel på 178 grader. Som ASUS-ägare sedan många år tillbaka är jag nog en aning färgad av detta.

RAID innebär att du har samma innehåll på två diskar (i alla fall RAID 1). Det ger snabbare läsning i krävande spel.
Citera
2014-12-21, 12:55
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Hejsan. Behöver införskaffa en laptop för gaming, programmering, vardagssurfande, skolarbete (matlab osv). Vill köpa en rejäl dator, då jag använder den mycket. Kommer bära med den till skolan några / någon gång i veckan.

Väljer mellan:

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...e/211020.3004/

http://www.inet.se/produkt/1972480/a...et-varde-399kr

Skillnaden jag kan se:

Asus har IPS skärm medan MSI har TN skärm.
Asus har 1 ssd disk, medan msi har 2 stycken så att det går att använda raid(?, vet inte vad det innebär riktigt).
Asus har 4gb grafikminne medan msi har 8gb.
MSI har killernätvärk medan asus har vanligt(?).

Har verkligen ingen aning om vilken jag ska köpa, och behöver införskaffa den snart. Undrar även om det är värt att vänta på att MSI får IPS om några månader, eller om det itne spelar så stor roll. Eller om det är värt att vänta på skylake.

Någon som har erfarenhet av datorerna? Låter de mycket, går dem att ha med sig på en tyst lektion utan att folk blir irriterade? Är det så stor skillnad på TN och IPS skäm?
Rent prestandamässigt kommer du inte märka nån större skillnad mellan dem utan de är snarare upp till smaksak. Lutar själv lite mot att Asusen är bättre prissatt då jag inte anser att de små skillnaderna rättfärdigar 1kkr skillnad. Asus, som du påpekat, har ju även en IPS panel vilket alltid är ett plus.

Tror du skulle bli nöjd med oavsett då båda e gedigna märken och tordes prestera bra framöver.
Citera
2014-12-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Kommer du att vilja köra de tyngsta spelen på ultra eller bara lite allmänt spelande för husbehov? Jag frågar mer för att bespara din plånbok smärta.

Du kommer säkert att få olika svar av alla i tråden, för på den där prisnivån är ingen dator dålig.

Jag skulle valt ASUS med IPS-panel, eftersom jag håller på med foto. Bättre färger och framför allt en betraktningsvinkel på 178 grader. Som ASUS-ägare sedan många år tillbaka är jag nog en aning färgad av detta.

RAID innebär att du har samma innehåll på två diskar (i alla fall RAID 1). Det ger snabbare läsning i krävande spel.

Jag kommer köra många lätta spel, men även tunga. Och sedan vill jag ha möjligheten att kunna spela spel som släpps framöver.

Är det verkligen så att det är så stor skillnad på IPS-panel och TN-panel? Jag lutar just nu mer åt msidatorn, men de ska tydligen släppa en IPS-panel på sin gt72 om några månader. Vet inte om jag dels orkar vänta så länge, och dels om jag vill spendera någon / några tusenlappar extra för en IPS-skärm. Kommer jag märka det? Kommer jag ångra mitt köp när jag köpt en TN-panel?

Sedan undrar jag även, du som har en asus, är de tillräckligt tysta så att man kan ta anteckningar på en tyst lektion utan att folk stör sig på den? Och hur är batteritiden om man bara skriver i word?
Citera
2014-12-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Rent prestandamässigt kommer du inte märka nån större skillnad mellan dem utan de är snarare upp till smaksak. Lutar själv lite mot att Asusen är bättre prissatt då jag inte anser att de små skillnaderna rättfärdigar 1kkr skillnad. Asus, som du påpekat, har ju även en IPS panel vilket alltid är ett plus.

Tror du skulle bli nöjd med oavsett då båda e gedigna märken och tordes prestera bra framöver.
Ställer samma fråga till dig

Är det verkligen så att det är så stor skillnad på IPS-panel och TN-panel? Jag lutar just nu mer åt msidatorn, men de ska tydligen släppa en IPS-panel på sin gt72 om några månader. Vet inte om jag dels orkar vänta så länge, och dels om jag vill spendera någon / några tusenlappar extra för en IPS-skärm. Kommer jag märka det? Kommer jag ångra mitt köp när jag köpt en TN-panel?
Citera
2014-12-21, 14:58
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Ställer samma fråga till dig

Är kanske lite "biased" mot Asus då jag själv har en från dem sen länge men hoppas de inte påverkar för mycket...

Har du inte haft IPS tidigare märker du troligen inte så mycket skillnad men det är skillnad i skärpan och färgen som kommer att märkas om du börjar använda en IPS och sedan använder en TN vid något tillfälle.

Att vänta tills MSI släpper en med IPS panel verkar lite onödigt. Asus bärbara kostar en tusenlapp mindre och har redan panelen. Om/när de kommer till MSI så blir prislappen troligen även lite högre.

Summasummarum så betalar du mer för MSIs bärbara med sämre skärm än den från Asus, enda egentliga skillnaden är möjligheten att köra SSDerna i raid, nog blir det ännu snabbare men SSDer laddar redan de mesta snabbt nog.

Edit: Hittade benchmarks av båda som kan vara lite kul.

http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/asus-g751jy
http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/msi-gt72-dominator-pro

Inte mycket skillnad på dem då båda plockar ungefär lika mycket poäng.
Senast redigerad av Termosin 2014-12-21 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in