2014-12-20, 06:50
Medlem
Drak3ns avatar
Hej! Vilken jord ska man använda om man vill odla cannabis ute i skogen som tar en hela vägen från frö till skörd utan att behöva tillägga näring osv, alltså bara rent vatten hela vägen. Det är Autoflower som jag vill odla, det tar ca 65-80 dagar att odla.

Har redan fått dem här tipsen på jordblandningar, skulle gärna ha flera åsikter om dem:
Blandning 1: 50% jord, 25% leca och 25% kogödsel.
Blandning 2: 60% kompostjord, 20% leca och 20% jord från platsen jag ska odla på.
Blandning 3: 50% Hasselfors E-Jord och 50% jord från platsen jag ska odla på.

Offtopic, skulle det funka och odla i Hasselfors E-Jord inomhus i kruka?
Citera
2014-12-20, 08:34
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drak3n
Hej! Vilken jord ska man använda om man vill odla cannabis ute i skogen som tar en hela vägen från frö till skörd utan att behöva tillägga näring osv, alltså bara rent vatten hela vägen. Det är Autoflower som jag vill odla, det tar ca 65-80 dagar att odla.

Har redan fått dem här tipsen på jordblandningar, skulle gärna ha flera åsikter om dem:
Blandning 1: 50% jord, 25% leca och 25% kogödsel.
Blandning 2: 60% kompostjord, 20% leca och 20% jord från platsen jag ska odla på.
Blandning 3: 50% Hasselfors E-Jord och 50% jord från platsen jag ska odla på.

Offtopic, skulle det funka och odla i Hasselfors E-Jord inomhus i kruka?

Väldigt få autos som tar 65 dagar ute.
Kör 50/50 koskit på påse/p-jord. Granngårdens billiga 4x40L för 100kr funkar bra.
8x40 blir en bra bädd.
Citera
2014-12-20, 10:43
Medlem
Aisoposs avatar
Kokos är bra om man inte kan titta till plantorna varje dag. Binder vatten på ett oslagbart sätt, även näring.
Citera
2014-12-20, 11:45
Medlem
analgass avatar
är det inte risk att plantan bränns av koskiten? och det lockar skadedjur
Citera
2014-12-20, 13:04
Medlem
På tal om skadedjur så kan man grilla sönder mycket bakterier i ugnen, man kör in jorden i ugnen och värmer upp den så pass att många bakterier och skadedjur dör.
Har inte exakt temperatur men minnet säger 100c i 30 minuter.
Citera
2014-12-20, 15:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgas
är det inte risk att plantan bränns av koskiten? och det lockar skadedjur
Nej det är ingen fara. Skiten i botten jorden på toppen. Vattna som en idiot 2-3 dagar innan plantering, skit i att förvegga. Lägg frön i blöt 24h. Plantera och täck med 5-10cm torrt gräs. Vattna.
Thats it. Rötterna går djupt och taproten får fritt gå ner och ej stukas av en kruka.
Plantera när nässlorna börjar komma. För tidig utplantering gör ofta att man får en episkt långsam planta. Jag planterar i början av maj och skördar början av sep. Stödvattnar ej annat än i nödfall.
Vattnar man som fan så får man dåliga ytliga rötter som gör att plantan ej reder sig själv.

Insekter???? FFS det är ju ute. Nej skiten ligger i botten och drar ej till sig djur.

8x40L kan man inte köra i ugnen.
Citera
2014-12-20, 23:13
Medlem
Mommejrs avatar
Körde vanlig hasselfors P jord bara när jag körde utomhus sist. Ingen lecca eller annat kraffs orkade jag lägga tid på att fixa heller. Funkade helt ok still. Så hasselfors p jord är att rekommendera .
Citera
2014-12-24, 07:09
Medlem
fittPlusPluss avatar
Hasselfors blandat med kokos verkar ge snabbast växande plantor av den lilla odling erfarenhet jag har, lite enklare att sköta än endast kokos, givetvis bara inomhus hur det funkar utomhus vettefan. testade någon dyr skitmix jord från hydrogarde, var fan sämre än willys eldorado jord.
Citera
2014-12-29, 23:52
Medlem
nero1s avatar
Jorden som plantagen och dom vanligare handlarna kränger är enligt min åsikt rätt värdelös om man inte preparerar skiten. Jag har mest erfarenhet av Hasselfors-P jord. Den nästan alla rekommenderar. Men ett jättetips om du kör på den (gäller säkert dom flesta andra med) är att preparera jorden rejält med kalk! Gör du inte det kommer jorden bli sur så in i helvete efter ca fyra-fem veckor och dina plantor kommer se helt sönderbrända ut. Detta hände mig hela tiden under många odlingsomgångar, tills jag köpte en digitsal Ph-mätare och kollade avrinningsvattnet. Avrinningsvattnet med Hasselfors-P jord låg vid skörden på ca ph-4...! Detta trots att jag började gödsla först efter vecka fem i blom.

Så jag köpte en säck finmald dolomitkalk på blomsterlandet (det måste vara mjöl och absolut inte pellets-varianten) En säck kostar nästan ingenting och du får dessutom en del magnesium då dolomitkalk ger 12% mg. Tyvärr tror jag minsta säckarna är på 25 kg. Jag blandade sen 1.5-2 dl till ungefär 25-30 liter jord. Efter det hade jag aldrig några mer problem med sönderbrända växter.

(ph-brända växter ser likadana ut som näringsbrända växter)
Citera
2014-12-29, 23:59
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Jorden som plantagen och dom vanligare handlarna kränger är enligt min åsikt rätt värdelös om man inte preparerar skiten. Jag har mest erfarenhet av Hasselfors-P jord. Den nästan alla rekommenderar. Men ett jättetips om du kör på den (gäller säkert dom flesta andra med) är att preparera jorden rejält med kalk! Gör du inte det kommer jorden bli sur så in i helvete efter ca fyra-fem veckor och dina plantor kommer se helt sönderbrända ut. Detta hände mig hela tiden under många odlingsomgångar, tills jag köpte en digitsal Ph-mätare och kollade avrinningsvattnet. Avrinningsvattnet med Hasselfors-P jord låg vid skörden på ca ph-4...! Detta trots att jag började gödsla först efter vecka fem i blom.

Så jag köpte en säck finmald dolomitkalk på blomsterlandet (det måste vara mjöl och absolut inte pellets-varianten) En säck kostar nästan ingenting och du får dessutom en del magnesium då dolomitkalk ger 12% mg. Tyvärr tror jag minsta säckarna är på 25 kg. Jag blandade sen 1.5-2 dl till ungefär 25-30 liter jord. Efter det hade jag aldrig några mer problem med sönderbrända växter.

(ph-brända växter ser likadana ut som näringsbrända växter)

Rekommenderar även att du blandar i finmald benmjöl. Mycket fosfor i det. Sen att du tillför näring först efter fem-sex veckor, dvs kanske andra eller tredje veckan i blom. Regeln är att ser plantan frisk och växer bra, så behövs ingen näringstillförsel. Men även om dom ser bra ut så börja försiktigt i vecka två i blom, då näringsbrist annars kommer att uppstå när plantan har sin största tillväxtperiod från vecka fyra till skörd.
Citera
2014-12-30, 16:57
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Men ett jättetips om du kör på den (gäller säkert dom flesta andra med) är att preparera jorden rejält med kalk! Gör du inte det kommer jorden bli sur så in i helvete efter ca fyra-fem veckor och dina plantor kommer se helt sönderbrända ut. Detta hände mig hela tiden under många odlingsomgångar, tills jag köpte en digitsal Ph-mätare och kollade avrinningsvattnet. Avrinningsvattnet med Hasselfors-P jord låg vid skörden på ca ph-4...! Detta trots att jag började gödsla först efter vecka fem i blom.

Du odlade inte i en barrskog då? Jag har använt P-jord och aldrig någonsin stött på ett sådant lågt ph-värde, därav min fundering.
Citera
2015-01-03, 20:36
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Du odlade inte i en barrskog då? Jag har använt P-jord och aldrig någonsin stött på ett sådant lågt ph-värde, därav min fundering.
Bara vanlig p-jord, med perlit. Vet inte varför det blev så, och det hände upprepande gånger tills jag började kalka med dolomit-kalk. Efter det så var problemet med sur jord borta.

Gick sen över till hydro. Har haft toppresultat från första gången, då det är så mycket lättare att hålla koll på vad som händer i odlingsmediet med ph och ec mätare. Odlat mycket i både hydrotons (leca i ebb o flod) och cocos/perlit mix. Plantorna verkligen älskar cocos. Sjukt lätt att odla i med riktigt stora avkastningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in