• 1
  • 2
2014-12-20, 14:42
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Problemet eller vad man ska kalla det är hur lätt eller svårt det är att få tag på en hyresrätt, både i första- eller andrahand. Har ni köpoäng på minst ett år så kan ni säkert få chansen på en lägenhet i det kommunala hyresbolaget men det kan dröja ganska länge innan det händer om ni har otur. När det gäller bostadsrätter så har ni möjlighet att flytta ganska omgående om ni vinner budgivningen. priserna verkar landa runt 500-700k för en BR i den kommunen.

Alternativen är grovt sett att betala för att flytta snart eller helt enkelt vänta tills ni får en hyresrätt. Båda har sina för och nackdelar.
Ingen brådska, väntar hellre 6 månader och hittar något prisvärt än att jäkta. Jag hittar ingenstans om föreningens ekonomi eller ifall stambytte behövs göras vart hittar jag detta? Byggnaden är ganska gammal 1965. Månadsavgiften skjuts väl i höjden ifall fönster och tak t.ex. behövs bytas? Vad hittar jag denna information?
Citera
2014-12-20, 15:09
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Ingen brådska, väntar hellre 6 månader och hittar något prisvärt än att jäkta. Jag hittar ingenstans om föreningens ekonomi eller ifall stambytte behövs göras vart hittar jag detta? Byggnaden är ganska gammal 1965. Månadsavgiften skjuts väl i höjden ifall fönster och tak t.ex. behövs bytas? Vad hittar jag denna information?

Mejla mäklaren och fråga efter den så får du den garanterat. Jag kollade upp den föreningen i början av detta året i samband med en annan lägenhet som låg ute då och de verkar ha ganska låga skulder men om det beror på ogjort underhåll eller inte är svårt att säga. Dock är fasaden nästan underhållsfri och plåttak vilket jag anser vara bäst och billigast så min åsikt är kort sagt att föreningen antagligen är en av de bättre i kommunen med väldigt många lägenheter. Men jag är ingen expert.

Även om tak eller stammar skulle behöva bytas snart så kommer avgiften inte höjas hur mycket som helst.

Fråga mäklaren efter årsredovisningen och när stammar byttes senast och om något stort underhåll är planerat inom det närmsta. Han om någon ska kunna svara på det.
Citera
2014-12-21, 21:24
Medlem
Citat:

Kolla föreningens årsredovisning och underhållsplan.
Citera
2014-12-22, 09:54
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Kolla föreningens årsredovisning och underhållsplan.
Googlat i några dagar nu menar hittar ingen årsredovisning hittar bara information och styrelsen och bildningsår. Kollat på solidinfo, SVD, foretagsfakta.bolagsverket.se, ratsit, alla bolag. Googlat på orginasionsnumret. Googlat "årsredovisning föreningensnamn" Hittar nada. Även mailat mäklaren i fredags men inget svar ännu.

EDIT. fick svar från mäklaren.

"Hej.
Alla hus på ******* har genomgått samtliga renoveringar, med stambyten, tak fönster badrum, m.m

Jag jobbar tyvärr inte fören den 29 december,
Hur har du det med din finansiering? Om du har färdigt med lånelöfte skulle jag kunna höra med min kollega ifall du kunde få titta innan."

Ser lovande ut.
Citera
2014-12-22, 13:40
Medlem
Självklart ska du köpa. Det är billigare, du skapar en gigantiskt sparbössa i form av en investering som med hjälp av lånet bildar en hävstång vilket kommer ge dig en fin vinst när du väl säljer.

Nu vet jag inte vart du bor men när det gäller bostadsbubbla i landet så kan du vara lugn. Kolla bara hur många ettor och tvåor i Sthlm inom tullarna som finns ute på hemnet just nu. Det är 19 st plus 4 st nyproduktion. På en befolkning av ca 500 000 pers. Det ger en bra bild på bostadssituationen just nu. Supply and demand. Plus att reporäntan kommer vara på fortsatt låga nivå fram tills 2016.

Men det viktigaste är månadskostnaden, inte inköpspriset då det bara är en utgift och ej någon kostnad. Det brukar löna sig kompis. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2014-12-23, 00:32
Medlem
Citat:
Googlat i några dagar nu menar hittar ingen årsredovisning hittar bara information och styrelsen och bildningsår. Kollat på solidinfo, SVD, foretagsfakta.bolagsverket.se, ratsit, alla bolag. Googlat på orginasionsnumret. Googlat "årsredovisning föreningensnamn" Hittar nada. Även mailat mäklaren i fredags men inget svar ännu.

EDIT. fick svar från mäklaren.

"Hej.
Alla hus på ******* har genomgått samtliga renoveringar, med stambyten, tak fönster badrum, m.m

Jag jobbar tyvärr inte fören den 29 december,
Hur har du det med din finansiering? Om du har färdigt med lånelöfte skulle jag kunna höra med min kollega ifall du kunde få titta innan."

Ser lovande ut.

Kontakta ordföranden i föreningen och be honom skicka senaste årsredovisningen och underhållsplan. Annars be mäklaren om en komplett lista påvar som renoverades när. Stambyte tex, var det el eller avlopp eller både ock?

En ordförande bör kunna svara på de flesta av dina frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in