Landstigningstonnaget som fanns i Östersjön har flyttats till Svarta havet och ligger nu delvis på dess botten. Resten kommer inte därifrån. Marininfanteriet i Kaliningrad göder nu de ukrainska åkrarna efter att ha slaktats ned av den ukrainska armén.
Nej, ryssen har inte en chans, men frågan är om den ryska ledningen fattar detta själva. Så vi måste ju därför hålla garden uppe och inte lämna någon blotta.
Varför kan dom inte komma därifrån?
Men det känns tryggt vi har dig som har koll på vad dom klarar av och inte, en riktig FB Admiral
För att Bosporen är stängd för krigsfartyg. Eller så ligger de på botten.
Fjant att raljera, känner du inte dig inte löjlig?
Men så har jag inte förstått det, Bosporen är för det första öppen för alla fartyg som har Svarta havet som sin hemmahamn men också öppet för alla att åka ut ur Svarta havet.
Men du är Admiral så får gärna rätta mig om jag har fel vilket är väldigt sällan.
Men så har jag inte förstått det, Bosporen är för det första öppen för alla fartyg som har Svarta havet som sin hemmahamn men också öppet för alla att åka ut ur Svarta havet.
Men du är Admiral så får gärna rätta mig om jag har fel vilket är väldigt sällan.
Det är öppet för länder som enbart har baser i Svarta havet, samt för länder som inte har några baser alls därstädes (om det hade funnits sådana länder). Det handlar alltså om en sorts nödsituationer där ett krigsfartyg inte ska tvingas lämnas vind för våg långt hemifrån.
Så de ryska fartyg som nu finns där anses vara baserade i Sevastopol, Novorossijsk etc, varvid dessa inte får åka genom passagerna mot Medelhavet. Det spelar ingen roll ifall ryssarna skriver ett papper om att en båt har hemmahamn i Östersjön.
Du får läsa på lite om Montreux-fördraget. Civila fartyg har rätt att passera. Militära fartyg från en krigförande nation är en annan sak.
Militära fartyg får absolut lämna svarta havet om deras hembas är utanför och det omvända om deras hembas ligger i svarta havet.
Du får läsa artikel 19. Krigförande staters militära fartyg får återvända till sina baser. Men i övrigt har de inte fri passage. Inget problem för Ryssland ock eftersom deras svarta havsflotta är mer eller mindre utslagen. Iaf deras robotbärare.
I fredstid ja, men inte i krigstid. Turkiet har stängt sundet för passage med militära fartyg sedan 28.e februari 2022. Så delar av Östersjöflottan, Norra ishavsflottan och Stillhavsflottan befinner sig i Svarta havet och kan inte ta sig därifrån, samtidigt som delar av Svartahavsflottan som befann sig i Medelhavet eller Östersjön innan sundet stängdes, inte kan ta sig in i Medelhavet. Vidare så kan skadade ryska fartyg, eller fartyg som behöver till varv för översyn, inte ta sig till varven i Östersjön eller Norra ishavet.
Citat:
Ursprungligen postat av sm2
Jorå, har du läst den?
Militära fartyg får absolut lämna svarta havet om deras hembas är utanför och det omvända om deras hembas ligger i svarta havet.
Nej, Merkury, Novorossiysk, Krasnodar, Orekhovo-Zuyevo, Vladimir Emelyanov m.fl. får inte ta sig till hemmahamn i Svarta havet, samtidigt som t.ex. Korolev, Kaliningrad, Georgy Pobedonosets och Pyotr Morgunov inte får lämna Svarta havet, för att gå till hemmahamn.
I fredstid ja, men inte i krigstid. Turkiet har stängt sundet för passage med militära fartyg sedan 28.e februari 2022. Så delar av Östersjöflottan, Norra ishavsflottan och Stillhavsflottan befinner sig i Svarta havet och kan inte ta sig därifrån, samtidigt som delar av Svartahavsflottan som befann sig i Medelhavet eller Östersjön innan sundet stängdes, inte kan ta sig in i Medelhavet. Vidare så kan skadade ryska fartyg, eller fartyg som behöver till varv för översyn, inte ta sig till varven i Östersjön eller Norra ishavet.
Nej, Merkury, Novorossiysk, Krasnodar, Orekhovo-Zuyevo, Vladimir Emelyanov m.fl. får inte ta sig till hemmahamn i Svarta havet, samtidigt som t.ex. Korolev, Kaliningrad, Georgy Pobedonosets och Pyotr Morgunov inte får lämna Svarta havet, för att gå till hemmahamn.
Då får nog läsa på lite mer och framförallt hänvisa till hur Turkiet läser dessa halvluddiga regler, klarar du av det utan att rabbla upp en massa fartyg i syfte att visa hur duktig du är som du gärna gör i diskussioner?
" “When Turkey is not a belligerent in the conflict, it has the authority to restrict the passage of the warring states’ warships across the straits. If the warship is returning to its base in the Black Sea, the passage is not closed. We adhere to the Montreux rules. All governments, riparian and non-riparian, were warned not to send warships across the straits.”
Mevlut Cavusoglu, Foreign Minister of Turkey"
Notera också ett nyckelord belligerent, det är ett av de odefinerade ord som gör reglerna ganska godtyckliga för de som hör hemma i svarta havet.
Så alla får köra sina fartyg till sina hemma hamnar så länge som turkiet inte är inblandad i konflikten.
Det var fö ryssland som motade turkiet in i NATO då dom ville begränsa passagerna ännu mer.
Senast redigerad av sm2 2024-05-25 kl. 23:39.
"In time of war, Turkey not being belligerent, warships shall enjoy complete freedom of transit and navigation through the Straits under the same conditions as those laid down in Articles 10 to 18.
Vessels of war belonging to belligerent Powers shall not, however, pass through the Straits except in cases arising out of the application of Article 25 of the present Convention, and in cases of assistance rendered to a State victim of aggression in virtue of a treaty of mutual assistance binding Turkey, concluded within the framework of the Covenant of the League of Nations, and registered and published in accordance with the provisions of Article 18 of the Covenant.
In the exceptional cases provided for in the preceding paragraph, the limitations laid down in Articles 10 to 18 of the present Convention shall not be applicable.
Notwithstanding the prohibition of passage laid down in paragraph 2 above, vessels of war belonging to belligerent Powers, whether they are Black Sea Powers or not, which have become separated from their bases, may return thereto.
Vessels of war belonging to belligerent Powers shall not make any capture, exercise the right of visit
and search, or carry out any hostile act in the Straits."
Min fetning.
Så vitt jag vet har Ryssland begärt att få ta hem fyra fartyg till Svarta havet sedan Turkiet deklarerat att artikel 19 gäller. Turkiet gjorde då bedömningen att tre av fartygen inte hade sin egentliga hemmahamn i Svarta havet och nekade därför de fartygen passage. Ryssland drog då tillbaka sin ansökan trots att ett av fartyget skulle fått passera.
Någon ansökan om att ta ut fartyg från Svarta havet känner jag inte till.
Vidare har Turkiet gått ut med en avrådan till samtliga stater från att söka passage. Detta har ingenting med konventionen att göra, vilket Turkiet klargjort, även om man till viss del fått det att verka som att saken skulle ha stöd i artikel 19.
Något hinder för Ryssland att ta hem sina fartyg tillhörande Östersjöflottan finns inte, annat än ovan nämnda avrådan från Turkiet. Det ligger dock i Rysslands intresse att inte gå emot denna avrådan, då det skulle leda till att andra länder förser eller bistår Ukraina med fartyg.
För övrigt skulle det göra föga till att förstärka Östersjöflottan. Ryssland har varken kapacitet eller dödslängtan nog för att ge sig i krig med Nato, varken i Östersjön eller på annan plats.
Det pågår rimligen stora utredningar på hur Ukraina Ryssland konflikten utvecklat sig map krigföring och hur den kommer att påverka vårt försvar.
Dessa utredningar blir mycket intressanta att läsa.
Vi har tur att vi har en stor skärgård men har vi kvar några krigsförtöjningsplatser samt hur är det med flygbaserna som vi gång hade utspridda över riket?
Och hur är våra planer på drönare, för försvar med även för anfall.