Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
Du verkar utgå ifrån att Ryssland aldrig skulle angripa Sverige om vi var ”neutrala”? Vad baserar du det på? Finland, Polen, Georgien, Tjetjenien eller Ukrainas erfarenheter av att vara granne till Ryssland?
Vi har ett realt hot från Ryssland och då är det bättre med allianser. Ge mig ett exempel på när Frankrike eller Storbritannien backat från en allians dom ingått?
Ditt hat mot USA verkar dunkla ditt omdöme. Är du från Iran så kan jag ha en del sympati för det men vi har en helt annan erfarenhet av västerländska stormakterna här
Det finns element inom den svenska militären som vill skapa en bild av Ryssland som ett hot mot Sverige. Detta är resultatet av en omstrukturering som pågått i 20år i den svenska Försvarsmakten.
Hittills har inte jag sett några påtagliga belägg som styrker ett ryskt hot mot Sverige.
Att rysk aktivitet ökat i Östersjön är resultatet av det som Sverige gjort. Sverige har samarbetat med USA och NATO. Vill du ha en realistisk analys måste du också se hur Sverige bidragit till en rysk reaktion och tvärtom.
Det hade varit exakt samma sak om t.ex. Iran hade samarbetat med USA i Kaspiska havet. Självfallet kan man inte i en realpolitisk kontext, hänvisa till sin självständighet, och argumentera för att det är upp till svenskarna att bestämma den saken. Det är inte bara Sveriges sak att t.ex. amerikanska ubåtar befinner sig i Östersjön.
Det är ju Sverige som inte respekterar maktbalansen i regionen.
Vill du utgå ifrån att Ryssland har intresse för att angripa ett neutralt Sverige?
Visst kan vi börja där!
På vilka grunder påstår du det? Nu menar jag militära grunder.
Tvärtom ville Ryssland ha ett space mellan NATO och Ryssland som gynnade både Ryssland, USA och Sverige.