2022-05-25, 09:34
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Upprepar att jag personligen inte har minsta intresse för att Sverige skadas.

Du måste räkna med att länder vars flottor du nämner inte kommer att angripa Ryssland för att försvara Sverige.
Tror du verkligen att Frankrike ger sig i strid mot Ryssland? Du tror verkligen det?
Då vill jag veta hur du tänker?

Omstruktureringen för en sådan sak leder till krig på minuten. Ryssland kommer inte att titta på!

Varför ska Ryssland invadera Sverige för att uppnå sina mål?

För Ryssland räcker det att Natos infrastrukturer hålls på avstånd. Det kommer att ske, och Ryssland har den förmågan att säkerställa sina intressen.

Varför ska jag räkna med att tex Storbritannien och Frankrike inte skulle strida med Sverige mot Ryssland vid ett angrepp. Båda länderna har utryckningen sagt redan nu att dom kommer bistå oss om vi blir angripna och det är redan innan vi är med i Nato. Om Ryssland ska kunna inför an blockad mot Sverige så måste dom spärra Östersjön i danskt och tyskt territorialvatten samt norra atlanten. Det är en krigshandling… inte bara mot Sverige. Det kommer aldrig hända och gör det de så har Ryssland startat tredje världskriget.
Citera
2022-05-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Hur kan du tro att det inte går att se varifrån en missil avfyras? Lite bättre kunskaper efterfrågas.

Ser framför mig en video där Magdalena Andersson går runt i ilska likt i en känd youtube video och skriker: "vem var det som avfyrade"

Ja som du säger, det är inget som går att dölja direkt.
Citera
2022-05-25, 16:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsmaggan
Tror ni Putin vedergäller mot järnvägar eller broar, det tror inte jag.

Säg att det avfyras en missil från Nordsjön och träffar ett symboliskt mål i Göteborg, men Putin nekar, men antyder. Hur svarar Sverige?

Det kan lika gärna vara en missil från us-, uk-, eller kinesubåt, som "spelar rysk ubåt".

Tja. Det handlar bara om att undersöka resterna av roboten, så går det enkelt att avgöra om det var en Tomahawk, Kalibr eller DF-10.
Citera
2022-05-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Varför ska jag räkna med att tex Storbritannien och Frankrike inte skulle strida med Sverige mot Ryssland vid ett angrepp. Båda länderna har utryckningen sagt redan nu att dom kommer bistå oss om vi blir angripna och det är redan innan vi är med i Nato. Om Ryssland ska kunna inför an blockad mot Sverige så måste dom spärra Östersjön i danskt och tyskt territorialvatten samt norra atlanten. Det är en krigshandling… inte bara mot Sverige. Det kommer aldrig hända och gör det de så har Ryssland startat tredje världskriget.
Svensk media har visat brister i objektivitet i sin framställning av hotet, vilket också skapat en medvind för neoliberala politiker i sakfrågan (i synnerhet NATO-frågan).
Det finns många skäl till varför allianser inte alltid håller vid eventuella konflikter. Vi kan i fredstid lova varandra himmel och jord men i praktiken måste både Frankrike och Tyskland överväga annat. Ekonomin är en faktor som oroar både Frankrike och Tyskland. Att ge sig in i en strid är att sätta eld på Europa.
Vilka tror du förlorar på det? Ryssland som besitter ett strategiskt djup och större delen av resurserna eller några länder i EU som är i behov av energi och säkerhet?
Sunt förnuft säger mig att inget land agerar efter heroiska ideal. Detta förefaller vara en eventuell allians som inte kommer att hålla utanför media.
Vem kommer att betala för det? USA?
USA har med stor säkerhet haft sina element i den svenska militären. Det är för mig omöjlig tanke att svenskarna på egen hand kommit fram till detta beslut.
USA vill förlänga konflikten genom att använda Sverige och Finland som offer. Tvivlar starkt att Frankrike och Tyskland
går på deras "gamble".
Citera
2022-05-27, 12:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Tja. Det handlar bara om att undersöka resterna av roboten, så går det enkelt att avgöra om det var en Tomahawk, Kalibr eller DF-10.

Ryssarna lär väl påstå att det är iscensatt, oavsett. Men de skulle ju inte bli trodda.

Hoten vi har mot oss är specialstyrkor, ubåtsavfyrad Kalibr samt Kinzhal/Iskander, särskilt Kinzhal då.
Citera
2022-05-27, 12:52
Medlem
Sannolikheten att Sverige och Ryssland hamnar i krig mot varandra i närtid är relativt låg, speciellt med tanke på att ryssarna är fullt upptagna med att inte möta en förkrossande förlust i Ukraina.

Dessutom så finns fler länder som kommer att hamna i krig mot Ryssland innan ryssarna tänker på attackera Sverige.

Moldavien,Georgien, Finland, Litauren, Estland, Lettland, Polen och så vidare. Med tanke på det så lär vi åtminstone bli förvarnade och alla som är rädda för ryssarna kan fly till Norge medan vi andra gör oss redo att ge ryssarna stryk så in i helvete, helst redan över östersjön.
Citera
2022-05-27, 15:17
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Svensk media har visat brister i objektivitet i sin framställning av hotet, vilket också skapat en medvind för neoliberala politiker i sakfrågan (i synnerhet NATO-frågan).
Det finns många skäl till varför allianser inte alltid håller vid eventuella konflikter. Vi kan i fredstid lova varandra himmel och jord men i praktiken måste både Frankrike och Tyskland överväga annat. Ekonomin är en faktor som oroar både Frankrike och Tyskland. Att ge sig in i en strid är att sätta eld på Europa.
Vilka tror du förlorar på det? Ryssland som besitter ett strategiskt djup och större delen av resurserna eller några länder i EU som är i behov av energi och säkerhet?
Sunt förnuft säger mig att inget land agerar efter heroiska ideal. Detta förefaller vara en eventuell allians som inte kommer att hålla utanför media.
USA har med stor säkerhet haft sina element i den svenska militären. Det är för mig omöjlig tanke att svenskarna på egen hand kommit fram till detta beslut.
USA vill förlänga konflikten genom att använda Sverige och Finland som offer. Tvivlar starkt att Frankrike och Tyskland
går på deras "gamble".
Ryssland som besitter ett strategiskt djup och större delen av resurserna Vad menar du med strategiskt djup?

Resurser i Ryssland, ja inte kan det vara olja och gas. Du kan fråga vilken oljetekniker om helst om de problem som Ryssland har med sina olje- och gaskällor. Om de inte tappar av dem hela tiden blir det stopp i dem och de får borra nya hål, så om det tar för lång tid innan Putin kliver av så blir det helt stopp i olje- och gasflödet.
Citera
2022-05-27, 15:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Sannolikheten att Sverige och Ryssland hamnar i krig mot varandra i närtid är relativt låg, speciellt med tanke på att ryssarna är fullt upptagna med att inte möta en förkrossande förlust i Ukraina.

Dessutom så finns fler länder som kommer att hamna i krig mot Ryssland innan ryssarna tänker på attackera Sverige.

Moldavien,Georgien, Finland, Litauren, Estland, Lettland, Polen och så vidare. Med tanke på det så lär vi åtminstone bli förvarnade och alla som är rädda för ryssarna kan fly till Norge medan vi andra gör oss redo att ge ryssarna stryk så in i helvete, helst redan över östersjön.

De kan utföra ett mindre angrepp, t ex genom fjärrbekämpning med avfyrningsplattform i form av ubåt eller överljudsbombplan. Då kan de komma undan efteråt - det skulle de rimligtvis inte kunna göra efter ett landstigningsförsök eller efter ett klassiskt flyganfall.

Inte för att detta skulle vara till någon nytta för Ryssland, men de har ju gjort annu mer korkade saker innan så man kan ju inte känna sig helt säker.
Citera
2022-05-27, 17:31
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
går på deras "gamble".

Du verkar utgå ifrån att Ryssland aldrig skulle angripa Sverige om vi var ”neutrala”? Vad baserar du det på? Finland, Polen, Georgien, Tjetjenien eller Ukrainas erfarenheter av att vara granne till Ryssland?

Vi har ett realt hot från Ryssland och då är det bättre med allianser. Ge mig ett exempel på när Frankrike eller Storbritannien backat från en allians dom ingått?

Ditt hat mot USA verkar dunkla ditt omdöme. Är du från Iran så kan jag ha en del sympati för det men vi har en helt annan erfarenhet av västerländska stormakterna här
Citera
2022-05-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ryssland som besitter ett strategiskt djup och större delen av resurserna Vad menar du med strategiskt djup?

Antar det är "brända jordens taktik". Det har de klarat sig på hitils. Man kan ha åsikter om Ryssland/Sovjet men det är inte så bara att stävla in i Moskva eller skära av deras södra flank till Volgorad/Stalingrad.

Om han menar att anfalla på djupet och ha en komplett logistik-kedja bakåt så ... Ptja, mer galenskap än Putin själv?

Förr var man orolig över att de skulle hinna till Paris innan USA kom med förstärkning, nu så vet vi att fåraherdrana i Scottland skulle räcka för avvärja den speciella operationen.
Citera
2022-05-28, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Du verkar utgå ifrån att Ryssland aldrig skulle angripa Sverige om vi var ”neutrala”? Vad baserar du det på? Finland, Polen, Georgien, Tjetjenien eller Ukrainas erfarenheter av att vara granne till Ryssland?

Vi har ett realt hot från Ryssland och då är det bättre med allianser. Ge mig ett exempel på när Frankrike eller Storbritannien backat från en allians dom ingått?

Ditt hat mot USA verkar dunkla ditt omdöme. Är du från Iran så kan jag ha en del sympati för det men vi har en helt annan erfarenhet av västerländska stormakterna här

Det finns element inom den svenska militären som vill skapa en bild av Ryssland som ett hot mot Sverige. Detta är resultatet av en omstrukturering som pågått i 20år i den svenska Försvarsmakten.

Hittills har inte jag sett några påtagliga belägg som styrker ett ryskt hot mot Sverige.
Att rysk aktivitet ökat i Östersjön är resultatet av det som Sverige gjort. Sverige har samarbetat med USA och NATO. Vill du ha en realistisk analys måste du också se hur Sverige bidragit till en rysk reaktion och tvärtom.
Det hade varit exakt samma sak om t.ex. Iran hade samarbetat med USA i Kaspiska havet. Självfallet kan man inte i en realpolitisk kontext, hänvisa till sin självständighet, och argumentera för att det är upp till svenskarna att bestämma den saken. Det är inte bara Sveriges sak att t.ex. amerikanska ubåtar befinner sig i Östersjön.
Det är ju Sverige som inte respekterar maktbalansen i regionen.

Vill du utgå ifrån att Ryssland har intresse för att angripa ett neutralt Sverige?
Visst kan vi börja där!
På vilka grunder påstår du det? Nu menar jag militära grunder.
Tvärtom ville Ryssland ha ett space mellan NATO och Ryssland som gynnade både Ryssland, USA och Sverige.
Citera
2022-05-28, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89
Hej alla Flashbacks!

Jag måste erkänna att jag är rädd för att vårt vackra och underbara Sverige skall hamna i krig med Ryssland Ikväll fick jag reda på nyheten om att Försvarsmakten möjligtvis ska och har tillåtelse att kalla in värnpliktiga till repetitionsutbildning. Jag citerar:

" - Den 11 december beslutade regeringen att ge Försvarsmakten rätt att kalla in värnpliktig personal till repetitionsutbildning med stöd av lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt. Bakgrunden till beslutet är det osäkra omvärldsläget och nödvändigheten att kunna stärka krigsförbandets operativa förmåga"

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10624668_10152613634483877_7448998242487439486_n.j pg?oh=db589bbaf102eac60f1ee56bf1690afb&oe=550144D9

Med tanke på att Ryssland har kränkt svenskt luftrum och vatten, hur går era tankar om detta? Vad är de senaste nyheterna? Vad tycker ni om Putins agerande? m.m.

Dela gärna med er om era åsikter, kunskap, funderingar och tankar angående detta.

Då jag är bosatt utomlands kan jag eventuellt besitta i ouppdaterade nyheter Men låt diskussionen flöda!

Jag råder dig att tänka om. Att värnplikten mobiliseras är till för att säkra hot och shjasa dessa mörka krafter tillbaks från de kom.

Det bör kännas tryggare ..talande talat, svårare kanske att hantera drabbningen: stress och akut livshotande situationer. Såklart.

Det är så världen utvecklats med tid. Väpnad strid och barbariskt stimulerande handlingar så gäller det även krig, eller till med hjälp av, rävsax.

Miljö bytet är utan fördelar, med många nackdelar. Gör ett medvetet val och gynna din önskade utgång.. Men tro inte en pågående krigande, där krigs brott förekommer, världsmakt -nation går nåd om ett större motstånd och motgångar.

Konsultera dig själv och delta om det krig kommer, det finns ingen civilbefolkning under förlust i utdragna kamper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in