2022-05-17, 18:18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ryssen kan lätt ta över vårt land, hade tagit mindre än en vecka.

Steg 1: Iskandermisiler spränger bort våra regementen och alla parkerade JAS-plan och då är vi utan luftförsvar.

Med vilka Iskanderrobotar? De där <200st som man hade innan kriget, som man nu har använt mot Ukrainska åkrar, svinhus och gräsmattor?

Citat:
2:VDV landsätts i Gotland och Stockholm, tar sig in i gamla staden på någon timme utan något motsstånd.

Vilket VDV-förband och med vilka flygplan?

Citat:
3: Landstnignigen påbörjar och Ryska trupper tar utan problem alla viktiga punkter, Ryssen har inga problem mot några fjuniga värnpliktiga som inte ens kan träffa en glasflaska på 25 meters avstånd.

Med vilka marininfanteriförband och med vilka landstigningsfartyg?

Citat:
Våra stridsvagnar är som deras T-72 våra gripen är som deras gamla plan från kalla kriget. Sverige är försvarslöst och vi förtjänar att bli invaderade då vi förklarade krig idag.

Strv 122 har mycket högre skyddsnivå än ryska stridsvagnar, högre pansargenomslag, vida överlägsna sensorer, vida överlägset ammunitionsskydd, generösare elevationsbegränsningar, överlägsen sambandsmateriel och en vida överlägsen arbetsmiljö. Därtill så har våra vagnar kompletta besättningar, medan de ryska ofta bara har 2 av 3 man ombord p.g.a. manskapsbrist.

Vad gäller vårat stridsflyg, så är kombinationen Gripen C med MS20 och Meteor och IRIS-T, överlägset allt som Ryssland har.
Citera
2022-05-17, 18:23
Medlem
Rubriken borde varit: Sverige i krig mot Ryssland?
Citera
2022-05-17, 19:18
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför gjorde man inte så med Ukraina då?

Exakt. Kriget har pågått i nästan tre månader och Ryssland har inte ens lyckats slå ut Ukrainas flygvapen. Men Sverige som ligger betydligt svårare till rent geografiskt så skulle man "knulla" flygbaserna med robotar på en dag. En del inlägg är så infantila att jag misstänker skribenterna lider av lättare utvecklingsstörningar.
Citera
2022-05-17, 19:56
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vinter -39--Vår-40 pågick finska vinterkriget..har fått lite berättat av en som varit med där.
Riktiga svennar som fanns på den tiden. Inga snorrassar som söker sig till Nato och ger upp landets självständighet. Det är skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsvensk
Vårda ditt språk! Ryska tanks får smaka rejält på svenska NLAW i Ukraina. Rysslands modernaste tanks fick smaka på vårt gamla Carl Gustav och sprängdes. Hur mycket stryk tror du inte Ryssland hade fått av oss om de kom hit? Våra JAS hade gömts undan eventuella ryska raketer och sedan lyft för att krossa gamla skrotiga ryska stridsflygplan som knappt kan flyga! I Ukraina har man hittat ryska nedskjutna stridsflygplan med GPS:er som har tejpats fast på instrumentbrädan så de vet vart de ska flyga. Den ryska krigsmakten är överskattad enligt flera experter och jag håller med.
Jag kan bara säga mina egna erfarenheter av media. Det ni får veta om tex mitt land är 99% lögner. Så jag tror att Ryssland oxå visas på samma sätt men 100ggr värre just nu. Vet du hur mycket territorium ryssarna har? Naturresurser? Mångfald. Vill du kriga mot ryssarna på riktigt så ska du först sätta dina fötter på fucking jorden och tänka efter.
Täääääääänk. På 1 vecka knullar de era infrastrukturer. Bara på 1 vecka. Signalsystem, vägar, viktiga broar, reningsverk, el. Vad ska du göra? Ditt land är bara ett buffertland som utnyttjas av NATO. Ni funkar som deras ISIS. Fattar du vilka fitttor dina politiker är. Förrädare mot landet och folket som offrar sitt land. I ett krig mot Ryssland måste Sverige kriga i allians med nordiska länderna inte Nato era nöööt.
Citera
2022-05-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Riktiga svennar som fanns på den tiden. Inga snorrassar som söker sig till Nato och ger upp landets självständighet. Det är skillnaden.
Jag kan bara säga mina egna erfarenheter av media. Det ni får veta om tex mitt land är 99% lögner. Så jag tror att Ryssland oxå visas på samma sätt men 100ggr värre just nu. Vet du hur mycket territorium ryssarna har? Naturresurser? Mångfald. Vill du kriga mot ryssarna på riktigt så ska du först sätta dina fötter på fucking jorden och tänka efter.
Täääääääänk. På 1 vecka knullar de era infrastrukturer. Bara på 1 vecka. Signalsystem, vägar, viktiga broar, reningsverk, el. Vad ska du göra? Ditt land är bara ett buffertland som utnyttjas av NATO. Ni funkar som deras ISIS. Fattar du vilka fitttor dina politiker är. Förrädare mot landet och folket som offrar sitt land. I ett krig mot Ryssland måste Sverige kriga i allians med nordiska länderna inte Nato era nöööt.
Du hade redan berättat om Rysslands parningsakt med allt möjligt i Sverige. Övriga skribenter här undrade hur detta skulle gå till. Så kom gärna med lite svar på till exempel:
1. Var ska Ryssland hitta sina kryssningsmissiler och övriga missiler?
2. Var ska de få alla elitstyrkor ifrån som ska genomföra alla landstigningar?
3. Hur ska de få förnödenheter till sin armé medan striden pågår.
4. Var ska de hitta alla stridsvagnar med mera som behövs?
5. Hur ska de hantera resten av NATO medan de rullar upp Sveriges försvar?

Har du inga vettiga svar så låt bli att svara 😉
Citera
2022-05-17, 21:53
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Just nu, ja. Men om 5 år, 10 år, 15 år? Vi får räkna med att ryssarna kommer att jobba för att ställa tillrätta de problem de nu noterat i sina egna led. Fram till dess att de gjort det, så kommer de att vara instabila och aggressiva. Därefter kanske de lugnar sig något igen.

Vi kan inte räkna med att de kommer att vara helt värdelösa i all framtid. Det vore mycket oklokt. NATO eller inte, så måste vi utgå ifrån en planering på lång sikt, inte planera utefter vad som sker just nu.

Jag tror ryssarna utgör 0 hot för svenskt fastland på en femårsperiod, och mycket litet hot på en tioårsperiod, och eventuellt ett hot på en tjugoårsperiod. Detta beror på följande saker:

1) Om de alls lär sig något, vilket inte är säkert. Organisatoriska problem som uppstår i totalitära stater (glädjerapportering i alla led och omfattande korruption) kan hindra detta även i framtiden, tillsammans med etablerade maktstrukturer, tex VDVs ställning inom det militära.
2) Om sanktionerna fortsätter, och hur snabbt då rysk industri förmår ställa om till att utnyttja kinesiska komponenter och designa om alla de system som nu baseras på import från väst.
3) Om de förmår börja denna nödvändiga omställning omedelbart.
4) Om de kan betala för ovanstående.
Citera
2022-05-17, 21:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag tror ryssarna utgör 0 hot för svenskt fastland på en femårsperiod, och mycket litet hot på en tioårsperiod, och eventuellt ett hot på en tjugoårsperiod. Detta beror på följande saker:

1) Om de alls lär sig något, vilket inte är säkert. Organisatoriska problem som uppstår i totalitära stater (glädjerapportering i alla led och omfattande korruption) kan hindra detta även i framtiden, tillsammans med etablerade maktstrukturer, tex VDVs ställning inom det militära.
2) Om sanktionerna fortsätter, och hur snabbt då rysk industri förmår ställa om till att utnyttja kinesiska komponenter och designa om alla de system som nu baseras på import från väst.
3) Om de förmår börja denna nödvändiga omställning omedelbart.
4) Om de kan betala för ovanstående.

Jag är i stora drag enig med dig. Grejen är den att om man baserar sin försvarspolitik på tider under 20-30 år, så gör man både ekonomiskt och militäroperativt fel.

Det vi bygger upp i 2022 och framåt, är något som ska skydda oss i 2032, 2042 eller 2052.
Citera
2022-05-17, 22:03
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är i stora drag enig med dig. Grejen är den att om man baserar sin försvarspolitik på tider under 20-30 år, så gör man både ekonomiskt och militäroperativt fel.

Det vi bygger upp i 2022 och framåt, är något som ska skydda oss i 2032, 2042 eller 2052.

Ja, så är det ju.

Därför är det extra stötande att de partier som lade ner försvaret då, nu bjäbbar om hur viktigt det är att kunna försvara sig.
Citera
2022-05-17, 22:13
Medlem
Citat:
Det du pratar om när det gäller hur andra länder framställs är precis samma som Ryssland sysslar med.Ryssland vågar inte kalla kriget mot Ukraina för ett krig utan det är en ”specialoperation”! Snacka om att lura sina egna medborgare. Vad är det för politiker? Dina våta drömmar om Rysslands krigsmakt och dess överlägsenhet blir ju krossade. De har krigat i snart 3 månader i Ukraina och hur bra har det gått? Det är du som får börja tääänka lite och behålla fötterna på jorden. Det är ju ingen som tvingar dig att vara kvar i Sverige om du är så rädd för ryssen och tror att de ska krossa oss. Än en gång kommer hit ryssen ska de få ett helvete. Vi svennar kanske kan upplevas som mesiga men det finns gränser för allt.
Citera
2022-05-18, 01:16
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:

Det där har inte gått särskilt bra i Ukraina förutom i gränstrakterna. Någon gräns mot Ryssland har vi inte i Sverige.
Eftersom Ryssland inte lyckas skapa något luftherravälde över Ukraina är det totalt osannolikt att de skulle lyckas i Sverige som har ett väldigt mycket bättre flygvapen än Ukraina.
Citera
2022-05-18, 09:48
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Det där har inte gått särskilt bra i Ukraina förutom i gränstrakterna. Någon gräns mot Ryssland har vi inte i Sverige.
Eftersom Ryssland inte lyckas skapa något luftherravälde över Ukraina är det totalt osannolikt att de skulle lyckas i Sverige som har ett väldigt mycket bättre flygvapen än Ukraina.
Ok, du gör en jämförelse.
Först ska du kolla vad ryssarna har för mål i Ukraina, istället för att hitta på massa mål för dem. De har inte haft sådana mål som du tar upp. De vill bara få bort hotet.
Det har de gjort.
Men vad är svenska hotet mot ryssarna. Ingenting innan ni ansökte för Nato. Nu kommer de göra sina förflyttningar mot finnarna. Media i Sverige vill få människor att tro att ryssarna ska invadera Sverige och Finland. Det är inte ens sant. Det är ni som irriterar dem. De kommer att svara snart och ni kommer att ångra det. Jag tror era militärer är korrupta. Ni är jätte dåliga på att fatta rätt beslut. Seriöst en cpskadad kvinna som fattar beslut för ett helt folk.
Citera
2022-05-18, 09:52
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du hade redan berättat om Rysslands parningsakt med allt möjligt i Sverige. Övriga skribenter här undrade hur detta skulle gå till. Så kom gärna med lite svar på till exempel:
1. Var ska Ryssland hitta sina kryssningsmissiler och övriga missiler?
2. Var ska de få alla elitstyrkor ifrån som ska genomföra alla landstigningar?
3. Hur ska de få förnödenheter till sin armé medan striden pågår.
4. Var ska de hitta alla stridsvagnar med mera som behövs?
5. Hur ska de hantera resten av NATO medan de rullar upp Sveriges försvar?

Har du inga vettiga svar så låt bli att svara 😉
Du yrar. De gör inga landstigningar. Fattar du trögt. Ryssland har inga planer på att invadera Sverige. Det är nåt du repeterar för dig själv. De vill inte ha Nato nära sig och ni gjorde tvärtom. Det kliar nånstans på er svennar och ni ska få smaka hur det känns.
De har robotar. Deras allierade är alla robotmakter. De kan beställa från Kina, Iran och Korea. De fixar det. Det är exakt såna robotar ryssarna behöver för att läxa upp kärringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in