2022-01-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Även i flera år?

Ja absolut. Har man klarat av det i årtionden under kalla kriget gör man det nu med. Du är en av dom som tror svenska soldater inte klarar av något
Senast redigerad av El-Strutso 2022-01-16 kl. 10:43.
Citera
2022-01-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Långt borta? Det är vad? 50-60 mil till Ukraina fågelvägen från Skåne/Blekinge? Är det långt borta?

Så Ryssen ska ta Gotland o Skåne för att transportera soldater till Ukraina fågelvägen. Är det vad ni menar?
Citera
2022-01-16, 10:46
Medlem
Putin är en idiot. Han tror tydligen att ett av världens fattigaste länder har en chans att vinna ett krig mot västvärlden. Rysslands BNP är bara 3 1/2 gånger så stor som Sveriges och kanske 1% av västvärldens. Ok han har fett många kärnvapen där kanske hälften är blindgångare. Kul att få uppdraget att desarmera en atombomb🙀. Ryssland har en befolkning på 130 miljoner. EU har ca 600 miljoner. Ryssland kommer ifall öppet krig med väst upphöra som land.
Citera
2022-01-16, 10:47
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så Ryssen ska ta Gotland o Skåne för att transportera soldater till Ukraina fågelvägen. Är det vad ni menar?

Nej, men i en konflikt där fiendens allierade har baser som kan användas för understöd kan alternativa inflygningar, missilområden och försörjningsleder vara intressanta att stänga av.
Citera
2022-01-16, 10:54
Medlem
Citat:
Flera 1000 behövs inte. Det kan du fortsätta drömma om.
Vad ska dom rwnsa ? Hur ska dom rensa?
Hur lång tid tror du det behövs för att få igång en s-500 som du fantiserar om finns på något fartyg?
Finns ingen anledning att försöka sig på att ra Gotland för att sätta upp en S-500 som dom har få av..
Dom ska kunna försörja sina trupper o underhålla sina prylar men det har du inte tänkt på.
Vill dom sätta upp en S-500 så gör dom det i Kaliningrad utan problem.
Så lägg ner. Vi förstår att du älskar ryssland men det går till överdrift.
Med ditt resonemang kan vårt försvar lämna ön direkt? Finns ju inget ryssarna vill ha där ändå? Har du googlat fram hur många S-500 de har? Varför spenderar Sverige nu miljarder på att förstärka försvaret och övervakningen av ön om det är bortkastat? Bättre att lägga pengarna på annat?
Så vem är ryssvänlig? Kör ner huvudet djupare i sanden.
Citera
2022-01-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Nej, men i en konflikt där fiendens allierade har baser som kan användas för understöd kan alternativa inflygningar, missilområden och försörjningsleder vara intressanta att stänga av.

Ja och nej.
Då är skåne ett rintigt uruselt ställe att ta om man söker alternativa vägar in till Ukraina.
Citera
2022-01-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Med ditt resonemang kan vårt försvar lämna ön direkt? Finns ju inget ryssarna vill ha där ändå? Har du googlat fram hur många S-500 de har? Varför spenderar Sverige nu miljarder på att förstärka försvaret och övervakningen av ön om det är bortkastat? Bättre att lägga pengarna på annat?
Så vem är ryssvänlig? Kör ner huvudet djupare i sanden.

Nej det är ju ditt resonemang inte mitt.
Det är du så menar att det behövs flera tusen svenskar för att försvara Gotland från ett oar ryssar.
Tror du på fullaste alvar att google kommer berätta för dig hur många s-500 ditt kära Rysslnd har? Oavsett så är det inte många.
Antingen är du trög eller så jaa du spelar. Du hajpar upp dina ryska vänner det gör inte jag.
Jag säger att VI ( Sverige ) har bra koll på dina ryska vänner och att inga s500 finns i några blåtbåtar i svenska hamnar.
Så lägg ner nu
Senast redigerad av El-Strutso 2022-01-16 kl. 11:06.
Citera
2022-01-16, 11:06
Medlem
Dimaks avatar
Ni som är uppvuxen på 70-80 talet, var det så här på den tiden också? För om det är så är det ett nytt kallt krig på G,
Citera
2022-01-16, 11:07
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ja och nej.
Då är skåne ett rintigt uruselt ställe att ta om man söker alternativa vägar in till Ukraina.

Vem har talat om Skåne? Det som är aktuellt är Gotland för utplacering av luftvärnssystem för att lamslå NATOs inblandning i Ukraina via luften
Citera
2022-01-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Ni som är uppvuxen på 70-80 talet, var det så här på den tiden också? För om det är så är det ett nytt kallt krig på G,

På vilket sätt menar du?
Det är ett nytt kallt krig ja och det är eller blir ungefär på samma sätt. Jag hoppas i alla fall att vi slutar sponsra skiten och bojkottar gas och olja är. Slår tysken på kärnkraftverken är det slut med Putin på 2-3 år max
Citera
2022-01-16, 11:14
Medlem
Citat:
Nej det är ju ditt resonemang inte mitt.
Tror du på fullaste alvar att google kommer berätta för dig hur många s-500 ditt kära Rysslnd har? Oavsett så är det inte många.
Antingen är du trög eller så jaa du spelar. Du hajpar upp dina ryska vänner det gör inte jag.
Jag säger att VI ( Sverige ) har bra koll på dina ryska vänner och att inga s500 finns i några blåtbåtar i svenska hamnar.
Så lägg ner nu
Jag var rätt öppet ironisk om Google...
Det är ren doktrin att en fiende i ett (deras) planerat skarpt läge har sitt folk på plats. Situationen nu uppfyller det rekvisitet. Det går åt mycket folk att skydda våra (Natos) skyddsobjekt.
Citera
2022-01-16, 11:23
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
På vilket sätt menar du?
Det är ett nytt kallt krig ja och det är eller blir ungefär på samma sätt. Jag hoppas i alla fall att vi slutar sponsra skiten och bojkottar gas och olja är. Slår tysken på kärnkraftverken är det slut med Putin på 2-3 år max
Håller med dig totalt med Tyskland där, Jag menar med ganska mycket trupp och flottstyrka flytta på sig som de gjorde i östersjön samt gränsen mot Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in