2014-12-18, 22:56
Medlem
Tänkte mest fråga hur detta kommer påverka mig om jag nu tagit dubbel dos (min dagliga dos ligger på 150mg)?

Och hur brukar det funka om man tar antidepressiva medel eller liknande, om man nu råkar glömma, är det då bättre på att ta dubbel dos eller att skippa det och vänta till dagen efter?
Citera
2014-12-18, 22:59
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehn00b
Tänkte mest fråga hur detta kommer påverka mig om jag nu tagit dubbel dos (min dagliga dos ligger på 150mg)?

Och hur brukar det funka om man tar antidepressiva medel eller liknande, om man nu råkar glömma, är det då bättre på att ta dubbel dos eller att skippa det och vänta till dagen efter?

Du har aldrig tänkt på att läsa produktbladet som följer med alla mediciner?
Där står det precis hur man skall göra om man glömmer ta sin dos.
Har du inte kvar lappen kan du kolla upp medicinen på fass.se, där finns produktbladet för respektive medicin också.

Rent generellt brukar det stå att man inte skall ta dubbel dos om man glömt ta sin antidepp.
Men kolla upp just den medicinen du tar då jag inte har koll på just den.
Citera
2014-12-18, 23:19
Bannlyst
Man ska ALDRIG ta medecin om man "misstänker" att man glömt!

Finns givetvis undantagsfall men gällande ssri så gäller det!
Citera
2014-12-18, 23:32
Medlem
Haha verkar som jag gjorde bort mig lite då, får helt enkelt hoppas på att jag faktiskt glömde ta den och tog den vanliga dosen. Man kan tydligen ta upp till 375g dagligen så antar att i värsta fall så lär inget allvarligt komma utav detta.

Läste på fass och det stod precis som ni sa, alltså att man bör hoppa över och vänta till nästa dos. Tack för hjälpen
Citera
2014-12-18, 23:33
Bannlyst
Det är inga problem, du kan eventuellt få milda biverkningar som påminner om biverkningarna för insättning. Eventuellt bör du få högre blodtryck p.g.a. återupptagshämningen av noradrenalin.

Och ja, som folk skriver, glömmer man att dosera antidepressiva så väntar man tills nästa dag och tar dosen som vanligt. Man ska aldrig försöka att ersätta en glömd dosering genom att ta dubbla doser.
Citera
2014-12-19, 00:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det är inga problem, du kan eventuellt få milda biverkningar som påminner om biverkningarna för insättning. Eventuellt bör du få högre blodtryck p.g.a. återupptagshämningen av noradrenalin.

Och ja, som folk skriver, glömmer man att dosera antidepressiva så väntar man tills nästa dag och tar dosen som vanligt. Man ska aldrig försöka att ersätta en glömd dosering genom att ta dubbla doser.

Men om man glömt att man tagit tabletten så tar man ju inte dubbla doser för att kompensera utan man gör ett misstag.

Morsan gjorde nåt liknande med blodtryckstabletten som skulle tas en gång på morgonen (06:00 med morgongröten).

Sen gick hon och la sig på dan, vaknade på kvällen och vid 6-snåret (18:00) så kokade hon morgongröten och tog sin dagliga tablett (för andra gången).

Analoga klockor som inte visar 24-timmars versionen kan vara lite luriga när det är mörkt nästan dygnet runt på vintern.
Senast redigerad av christery 2014-12-19 kl. 00:36.
Citera
2014-12-19, 16:19
Medlem
gato12s avatar
Kan förstå att man blir stressad av att missa Venlafaxin då den går ur kroppen så snabbt med därpå följande obehagskänslor. Körde CT en gång och det slutade med att jag låg och bölade framför Harry Potter filmer. Och det var efter två dagar. Och jag gillar inte ens Harry Potter filmer.
Citera
2014-12-19, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men om man glömt att man tagit tabletten så tar man ju inte dubbla doser för att kompensera utan man gör ett misstag.

Morsan gjorde nåt liknande med blodtryckstabletten som skulle tas en gång på morgonen (06:00 med morgongröten).

Sen gick hon och la sig på dan, vaknade på kvällen och vid 6-snåret (18:00) så kokade hon morgongröten och tog sin dagliga tablett (för andra gången).

Analoga klockor som inte visar 24-timmars versionen kan vara lite luriga när det är mörkt nästan dygnet runt på vintern.

Precis, men det har ju ingen påstått heller. Det framgår av din text att du råkat ta dubbel dosering för att du glömt.

Du frågade sen om dubbeldosering för att kompensera.
Citera
2014-12-19, 18:43
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehn00b

man bör aldrig ta dubbel dos, men blev glad när jag läste att du bara tar 150 mg, går att ta 375 mg om dagen. Så effekterna blir nog mest som biverkningarna av en kraftig doshöjning.
Om du däremot hade stått på maxdos och råkat ta dubbelt, då hade det varit lite mer beklämmande.

Generellt sätt bör man vid oklarhet inte ta dubbelt och istället fortsätta nästkommande dag som vanligt.

Ett bra tips är att skaffa en dosett, jag själv började inte med det förrän för några år sedan för tycker att dosett känns som något enbart för gamlingar :P men det är faktiskt otroligt praktiskt. Då kan du kolla i dosetten och direkt se om du tagit din medicin för den rätta dagen eller icke.

Har du några fler mediciner? det finns mindre dosetter också som lätt går att ta med sig i t.ex. väskan, jackfickan mm.
Citera
2014-12-19, 18:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChattaFackApp
Ha ha säg att du skämtar sorgligt med senila/dementa människor.

Man blir tydligen lite sån på ålderns höst.

Fast jag hade nästan samma problem i stugan när det var ljust dygnet runt, hade ingen aning om vad klockan var. Blir ju lättare när man jobbar.
Senast redigerad av christery 2014-12-19 kl. 18:50.
Citera
2014-12-20, 02:12
Medlem
Men den dosen skall det inte vara farligt, men beroende på hur känslig du är kan du få lite konstiga symtom. När jag satte in den medicinen kunde jag inte samordna musklerna ordentligt, tog ett par dar för kroppen att vänja sig. För mig var utsättningssymtomen värre än insättningssymtom, så om jag kom på vid 12 att jag glömt ta dosen kl 6 så tog jag en tablett vid 12 och ytterligare en vid 6 som vanligt dagen efter, och därmed riskerade jag att inte kunna röra mig normalt några timmar. Om jag däremot kom på extremt sent att jag glömt ta medicinen, försökte jag hålla ut så länge som möjligt innan jag tog en ny dos lite tidigare än vanligt.
Med 150mg är det inte nån big deal men kan upplevas jobbigt beroende på hur känslig du är. jag reagerade inte psykiskt så mycket, däremot kunde jag ej lyfta saker normalt och snubblade på mina fötter.

Föreslår dock att du använder dosett eller liknande så det inte händer igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in