Citat:
Ursprungligen postat av
tehn00b
Tänkte mest fråga hur detta kommer påverka mig om jag nu tagit dubbel dos (min dagliga dos ligger på 150mg)?
Och hur brukar det funka om man tar antidepressiva medel eller liknande, om man nu råkar glömma, är det då bättre på att ta dubbel dos eller att skippa det och vänta till dagen efter?
man bör aldrig ta dubbel dos, men blev glad när jag läste att du bara tar 150 mg, går att ta 375 mg om dagen. Så effekterna blir nog mest som biverkningarna av en kraftig doshöjning.
Om du däremot hade stått på maxdos och råkat ta dubbelt, då hade det varit lite mer beklämmande.
Generellt sätt bör man vid oklarhet inte ta dubbelt och istället fortsätta nästkommande dag som vanligt.
Ett bra tips är att skaffa en dosett, jag själv började inte med det förrän för några år sedan för tycker att dosett känns som något enbart för gamlingar :P men det är faktiskt otroligt praktiskt. Då kan du kolla i dosetten och direkt se om du tagit din medicin för den rätta dagen eller icke.
Har du några fler mediciner? det finns mindre dosetter också som lätt går att ta med sig i t.ex. väskan, jackfickan mm.