2014-12-18, 18:01
Medlem
Ja, jag är förstås medveten om det engelska ordet pie; enligt wikipedia är emellertid detta ett ganska ospecifikt begrepp:

Citat:
A pie is a baked dish which is usually made of a pastry dough casing that covers or completely contains a filling of various sweet or savoury ingredients.

Samma artikel räknar upp olika sorter av pie, såsom "pasty", "pizza" och "quiche", vilket ytterligare visar på att pie inte enbart betyder matpaj.

Vilken sorts pie skulle man säga att vanliga svenska matpajer såsom köttfärspaj, ostpaj och lökpaj är?
Citera
2014-12-18, 18:04
Medlem
pimmetjes avatar
Quiche är det enda ordet som jag känner till som bara betyder just matpaj. Så jag skulle säga quiche. Men jag är ingen expert på varken engelska eller matlagning så jag är naturligtvis inte säker.
Citera
2014-12-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Quiche är det enda ordet som jag känner till som bara betyder just matpaj. Så jag skulle säga quiche. Men jag är ingen expert på varken engelska eller matlagning så jag är naturligtvis inte säker.
Jo, det skulle det kunna vara. Min uppfattning har tidigare varit att en quiche är väldigt hög och luftig med massor av äggstanning, men enligt wikipedia:

Citat:
Quiche is a savoury, open-faced pastry crust with a filling of savoury custard with cheese, meat, seafood, and/or vegetables.

verkar det alltså allmänt beteckna en paj utan lock och med en fyllning som består av äggstanning samt ost, kött, grönsaker eller dylikt.
Citera
2014-12-18, 18:25
Medlem
Brokenbacks avatar
Precis som i svenskan så heter det köttpaj - meatpie etc. Paj ör ett ganska intetsägande ord på svenska också.

Quiche är franska ordet för paj, där den klassiska quiche lorraine med äggstanning och bacon. I Sverige görs den ofta med ost och skinka, vilket är felaktigt.
Citera
2014-12-18, 18:30
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback

Quiche är franska ordet för paj, där den klassiska quiche lorraine med äggstanning och bacon. I Sverige görs den ofta med ost och skinka, vilket är felaktigt.
Kan quiche vara något annat än just "matpaj"?
Citera
2014-12-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Precis som i svenskan så heter det köttpaj - meatpie etc. Paj ör ett ganska intetsägande ord på svenska också.

Fast det är ju inte bara fyllningen som spelar roll, utan även hur pajen är formad, huruvida den har lock eller ej etc. En svensk köttfärspaj verkar t.ex. inte alls motsvara det som på engelska kallas mincemeat pie.
Citera
2014-12-18, 20:16
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Fast det är ju inte bara fyllningen som spelar roll, utan även hur pajen är formad, huruvida den har lock eller ej etc. En svensk köttfärspaj verkar t.ex. inte alls motsvara det som på engelska kallas mincemeat pie.

Mincemeat pie innehåller inget kött, utan är en efterrätt. Mincemeat i detta fallet är upphackad torkad frukt och kryddor - dock finns versioner med kött, men det är oerhört ovanligt (bott i UK sedan 2006 och aldrig sett en "mince pie" med kött). Vanligtvis ätes dessa till jul - och de har någon form av lock.

Vad vi kallar paj i sverige kallas iaf i UK för quiche, som sagts ovan. Lorraine är vanlig, men vilken fyllning du än har så går de under namnet quiche: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/quiche

En Brittisk paj är antingen helinbakad Eller har enbart lock, och kan fyllas med lite allt möjligt. Köttstuvning, svamp och kyckling, grönsaker, rabarber..
Citera
2014-12-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Mincemeat pie innehåller inget kött, utan är en efterrätt. Mincemeat i detta fallet är upphackad torkad frukt och kryddor - dock finns versioner med kött, men det är oerhört ovanligt (bott i UK sedan 2006 och aldrig sett en "mince pie" med kött). Vanligtvis ätes dessa till jul - och de har någon form av lock.

Vad vi kallar paj i sverige kallas iaf i UK för quiche, som sagts ovan. Lorraine är vanlig, men vilken fyllning du än har så går de under namnet quiche: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/quiche

En Brittisk paj är antingen helinbakad Eller har enbart lock, och kan fyllas med lite allt möjligt. Köttstuvning, svamp och kyckling, grönsaker, rabarber..
Ja, jag ser att du har rätt beträffande mincemeat pie, så det var ett dåligt motexempel från min sida.

Tackar så mycket för länken! Emellertid ledde informationen på sidan till en ny fråga: vad är tart och hur skiljer den sig från quiche?
Citera
2014-12-18, 20:41
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ja, jag ser att du har rätt beträffande mincemeat pie, så det var ett dåligt motexempel från min sida.

Tackar så mycket för länken! Emellertid ledde informationen på sidan till en ny fråga: vad är tart och hur skiljer den sig från quiche?
Tart betyder väl slyna. Skämt åsido tart är enligt min mening mera en efterrätt än en matpaj.
Citera
2014-12-18, 21:18
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Emellertid ledde informationen på sidan till en ny fråga: vad är tart och hur skiljer den sig från quiche?

Tarte är typ en öppen paj eller pajbotten, typ äppelpaj utan degtäcke eller tarte au chocolat, typ chokladtårta på pajbotten.

Quiche är matpajer och har i regel lös fyllning med typ senap och äggstanning.
Citera
2014-12-18, 21:24
Medlem
egon2bs avatar
Efterrätter är också mat, i lite vidare bemärkelse. I ett avsnitt av Friday Night Dinner spelar en smulpaj en viktig roll. Som smulor kan havregryn ingå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crumble

Det finns tydligen varianter med grönsaker och ev kött.
Citera
2014-12-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Tarte är typ en öppen paj eller pajbotten, typ äppelpaj utan degtäcke eller tarte au chocolat, typ chokladtårta på pajbotten.

Quiche är matpajer och har i regel lös fyllning med typ senap och äggstanning.
Men en quiche är väl också en öppen paj? Jämför gärna "Ultimate onion tart" med de andra quich:erna på sidan som Salgoud länkade. Skulle då den huvudsakliga skillnaden mellan quiche och tart vara konsistensen hos fyllningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in