2014-12-17, 21:29
Moderator
rancors avatar
En sak som jag stör mig på gällande IPS är att dessa pengar var öronmärkta för pension. Det spelar ingen roll om jag blir urfattig i morgon då jag i teorin skulle få bidrag vid behov utan att röra pensionspengarna.

Nu när det inte längre lönar sig att spara med IPS och det mesta pekar att ISK är bästa alternativet när man är relativt aktiv så undrar jag hur man framtidssäkrar sparandet.

Finns något sätt att öronmärka pengarna och skydda dem tills dess att dem skall tas ut som pension? Känns lagom bittert att spara i 10 år och sedan av okänd anledning behöva ta ut dessa innan man blivit pensionär för att sedan få leva av vatten och bröd

// rancor
Citera
2014-12-17, 23:38
Medlem
Reevess avatar
Man får väl helt enkelt se till att ha disciplin, det borde räcka. Mitt bästa tips om man behöver hjälp med det är att skapa flera olika ISK-konton och använda för olika ändamål.
Citera
2014-12-18, 02:27
Medlem
Men jag tror TS syftade på att om man t.ex skulle av någon anledning behöva söka socialbidrag så kan dom ju säga ja men titta du har ju aktietillgångar på en halv miljon som du måste använda innan du kan få bidrag.

IPS:en var ju skyddad mot detta eftersom den va låst.
Intressant fråga faktiskt nu när IPSen inte är aktuell längre. Behöver också byta sparande för mitt privata pensionssparande efter årsskiftet.
Men kapitalförsäkring har väl en löptid som man låser in pengarna?
Citera
2014-12-18, 20:19
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzmeister
Men jag tror TS syftade på att om man t.ex skulle av någon anledning behöva söka socialbidrag så kan dom ju säga ja men titta du har ju aktietillgångar på en halv miljon som du måste använda innan du kan få bidrag.

IPS:en var ju skyddad mot detta eftersom den va låst.
Intressant fråga faktiskt nu när IPSen inte är aktuell längre. Behöver också byta sparande för mitt privata pensionssparande efter årsskiftet.
Men kapitalförsäkring har väl en löptid som man låser in pengarna?
Du är rätt ute

Skall ringa Nordea i morgon och ställa samma fråga för jag antar jag inte är ensam om funderingen även om tråden inte direkt svämmades över =)

Känns som att skyddet inför ålderdomen är klart mycket sämre efter denna förändring.
Citera
2014-12-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Du är rätt ute

Skall ringa Nordea i morgon och ställa samma fråga för jag antar jag inte är ensam om funderingen även om tråden inte direkt svämmades över =)

Känns som att skyddet inför ålderdomen är klart mycket sämre efter denna förändring.
Det finns försäkringslösningar för det du söker. Men de är generellt dyra och inte alls lika bra som en rak och transparens lösning i en ISK eller KF.
Skaffa dig självdisciplin och låt bli att hamna på bidrag så är du home safe.

Och byt bank. Nordea suger. De kommer med största sannolikhet rekommendera dig en aktiv förvaltad fond i fond-lösning med höga avgifter och kass avkastning. Titta på Avanza eller Nordnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in