2005-09-19, 16:52
Medlem
Not_mes avatar
Nu vänder jag mig till er experter här i bilhörnan.

Jag har en liten fundering. Här borta i staterna har nästan inga bensinstationer några luftpumpar med lufttrycksmätare som vi har i Sverige, utan alla ser ut som cykelpumpsmunstycken utan mätare så jag har noll koll på hur mycket luft som faktiskt är i däcken.

Min värdmamma gav mig dock en liten mätare, men problemet är dock att den inte visar Kilopascal utan Kg och Pund (lbs). Finns det något enkelt sätt att konvertera enheten Kilopascal till Kg så att jag kan använda mätaren för att mäta lufttrycket i däcken? Försökte med Google calculator, men den verkar inte klara av det.
Citera
2005-09-19, 18:41
Medlem
TTKs avatar
Det går väl inte att konvertera det där rakt av... du måste ha kg eller lb per en viss rymd. Tryckmätaren råkar inte visa "pounds per square inch" (psi) eller något sånt?
Citera
2005-09-19, 18:55
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Det går väl inte att konvertera det där rakt av... du måste ha kg eller lb per en viss rymd. Tryckmätaren råkar inte visa "pounds per square inch" (psi) eller något sånt?

Nej, det enda som står på den är kg på ena sidan, och vänder man på den står det lbs. Den går upp till 8 kg tror jag, så jag vet inte riktigt vad det är den egentligen mäter. Har bara använt den hittills för att se till att däcktrycket är konstant och har kört lite på känn.

Det är en sån här jag pratar om, problemet är bara att det står kg och lbs på den istället för psi och kpa. http://store.autotoolexpress.com/radcontirgau.html
Inte så dyr är den där, kanske dags att investera i en ny...
Citera
2005-09-19, 18:58
Moderator
Tystnads avatar
Ladda ner ett litet gratis program "converter" från denna sidan =
http://www.joshmadison.com/software/

Fungerar utmärkt att omvandla med.
Kredit till killen som skapat det.
Citera
2005-09-19, 19:04
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Nej, det enda som står på den är kg på ena sidan, och vänder man på den står det lbs. Den går upp till 8 kg tror jag,

Hur långt upp går punds skalan, samt vad är det för kPa du ska ha i däcken?

EDIT: Eller så kan ju din mätapparat faktiskt köra gamla goda: 1 kg = 1 bar (= 100 kPa).
Citera
2005-09-19, 20:36
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Hur långt upp går punds skalan, samt vad är det för kPa du ska ha i däcken?

EDIT: Eller så kan ju din mätapparat faktiskt köra gamla goda: 1 kg = 1 bar (= 100 kPa).

Skalan går upp till 7 på kg och upp till 100 på lbs sidan. Däcken ska ha 33 psi/227 kpa runt om. Nu stannar sticka på mellan 2,8 och 3 på kg sidan, på pounds är den uppe på runt 30, kommer inte ihåg exakt nummer.
Citera
2005-09-19, 20:46
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Nu stannar sticka på mellan 2,8 och 3 på kg sidan, på pounds är den uppe på runt 30, kommer inte ihåg exakt nummer.

Det är inte möjligtvis 40 på punds sidan? För att 2,8 bar = 40 psi, så det skulle ju kunna stämma. I så fall har du ju övertryck (2,8 bar = 280 kPa).
Citera
2005-09-19, 21:07
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Det är inte möjligtvis 40 på punds sidan? För att 2,8 bar = 40 psi, så det skulle ju kunna stämma. I så fall har du ju övertryck (2,8 bar = 280 kPa).

Ska kolla igen innan jag kör iväg.

Jag har hållit däcktrycket konstant på 4kgs märket, men nu var bilen på service och jag märkte att däcken hade tappat luft, allihop lika mycket dock så jag misstänker att verkstaden har tappat dem på luft ner till rätt tryck om jag hade övertryck.

Men om det stämmer så visar den psi på ena sidan och kpa på den andra fastän det står lbs och kg.

Ska undersöka närmre. Ska man alltid följa lufttrycket som står i manualen på bilen eller finns det något annat optimalt tryck?
Citera
2005-09-19, 21:37
Medlem
Zeitlers avatar
en mycket bra konverterings-sida: http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv2_s.htm
Citera
2005-09-19, 22:25
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ladda ner ett litet gratis program "converter" från denna sidan =
http://www.joshmadison.com/software/

Fungerar utmärkt att omvandla med.
Kredit till killen som skapat det.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeitler
en mycket bra konverterings-sida: http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv2_s.htm

Felet med båda era tips är att det är omöjligt att lösa problemet om man inte vet vad man har för värde att börja med.

Det är som om jag skulle fråga vad en fart av 7 är i knop, det är omöjligt att lösa om man inte vet vilken enhet 7 är, m/s? km/h? eller något helt annat? När man väl vet vad man har att göra med så kan man ju använda era tips eller google calculator som frågeställaren säger sig ha använt, men det är ju ett mindre problem i ett senare led.
Citera
2005-09-20, 04:21
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Felet med båda era tips är att det är omöjligt att lösa problemet om man inte vet vad man har för värde att börja med.

Det är som om jag skulle fråga vad en fart av 7 är i knop, det är omöjligt att lösa om man inte vet vilken enhet 7 är, m/s? km/h? eller något helt annat? När man väl vet vad man har att göra med så kan man ju använda era tips eller google calculator som frågeställaren säger sig ha använt, men det är ju ett mindre problem i ett senare led.

Fan... Jag glömde kolla däcken. Får göra det imorgon. Ingen som är vaken nu iaf!

Men tipsen som det skrevs om ovan är verkligen bra, har använt de i andra sammanhang. De och google calculator som också är himla behändigt. Fast just nu går jag bet...
Citera
2005-09-21, 03:14
Medlem
Not_mes avatar
Äsch. Nu sket jag på det här. Gick och köpte en ny mätare som visar rätt enheter för två dollar. DEt verkar som att jag har ett litet övertryck i däcken, men bara typ två psi, så det tänker jag inte göra nåt åt.

Så problemet ur världen. Tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in