2014-12-16, 11:18
Medlem
Jag har googlat, men får inte grepp om det. Nån som
har engelska som modersmål som kan förklara vad
det är för nåt?
Citera
2014-12-16, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
det är för nåt?

Det enda jag kan komma på är, instruktioner för säker körning.

Men engelska är heller inte mitt modersmål.
Citera
2014-12-16, 15:34
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
det är för nåt?

Kan det vara en dålig översättning?

"Riding safety instructor" eller tom "ride safety instructor" kunde man göra vett av.

Så snart man sätter adjektiv eller substantiv före "ride" blir möjligheterna väldigt begränsade. Man är nästan tvungen att tolka ride som "åk." Men samtidigt måste "safety" beskriva "ride" isf för ett ansvars- eller ämnesområde.

Med "ride safety instructor" kan det vara någon som ger undervisning i hur man opererar ett tivoliåk med säkerhet eller också kanske i hur man åker något fordon i säkerhet.

Jag har ingen aning om vad en "safety ride" kan vara för någonting.
Citera
2014-12-16, 16:39
Medlem
egon2bs avatar
Modermål eller inte, vi behöver en hel mening och gärna tips om sammanhang (domän).

Visserligen kan “ride” betyda åkning, åktur, ridtur mm men det ökar bara osäkerheten. I svenska sammansättningar med tre led har vi ofta strukturanvisning i form av foge-s som i brandsäkerhetsinspektör.
Citera
2014-12-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Modermål eller inte, vi behöver en hel mening och gärna tips om sammanhang (domän).

En före detta bekant till mig som flyttade till USA och skrev på sin sida att han jobbar som "Safety ride instructor"
Citera
2014-12-17, 19:33
Medlem
AldenGs avatar
Jag ser att Yamaha har haft ett program under 70-talet och kanske också senare som heter "Learn To Ride" (motorcycklar, inte pianon) och att man kunde eller fortfarande kan få beteckningen "Learn To Ride Safety Instructor", alltså "safety instructor" i "Learn To Ride" programmet.

Möjligtvis har man av den anledningen för vana nuförtiden att tala om blott "ride safety instructors" och din bekant har råkat skriva det i fel ordning.

Om man nu granskar uttrycket utan "Learn To" så föredras i de flesta sammanhang ett ing-ord när man beskriver själva görandet, men det finns undantag av typ "jump safety instructor" (fallskärmshoppare). Visserligen är det inte helt jämförbart som uttryck eftersom det avser hoppet mer än hoppandet, men man ser principen. "Riding" får man att tänka på hästar. Och oavsett hästar är det på något oförklarligt sätt självklart att motorcyklare skulle föredra "ride" över "riding." Det låter en aning tuffare (eller åtminstone manligare) att utelämna ing-et.

Jag är ganska säker på att det är det här din bekant gör.
Senast redigerad av AldenG 2014-12-17 kl. 19:36.
Citera
2014-12-17, 19:44
Medlem
AldenGs avatar
För den delen kan "ride safety instructor" syfta på åktur mer än åkandet på samma sätt som "jump safety instructor." Men sådana finesser är inget man funderar på som använder uttrycket.
Senast redigerad av AldenG 2014-12-17 kl. 19:49.
Citera
2014-12-17, 20:08
Medlem
Safety ride instructor har jag aldrig hört talas om, men jag har träffat en safety ride inspector på ett nöjesfält. Hans jobb gick i princip ut på att inspektera attraktionerna och se till att besökarna kunde känna sig trygga i att allting var så säkert som möjligt.

Kan det vara någonting liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in