Citat:
Ursprungligen postat av
UndeadNinja
Bra jobbat. men sub har så lång halveringstid att du får extra lång AT. Du skulle bytt till snabbverkande opiat och tagit en kortare AT istället. Men om du tycker att avtändningen och abstinensen är jobbig, vilken den självfallet är, fruktansvärt jobbig, så kan jag tala om för dig att när du börjar bli frisk igen så börjar det verkligen jobbiga. Du kommer efter att du kickat det fysiska ha en lång period på flera månader som är så mycket jobbigare än det fysiska. Du måste börja planera dessa månader med aktiviteter osv, vilka i sig kommer vara svåra till en början pga motivation och psykisk ork samt känslan av att inget är kul eller värt ett skit.
Det blir dock bättre och bättre månad för månad men avtändningen är en barnlek jämfört med eftervården. Jag har inte läst allt i tråden men om du tagit länge (minst 1-2 år) och utvecklat ett riktigt beroende så kan du räkna med att inte må som vanligt förrän efter många månader upp till ett år. Jag är inte klar själv ens efter 9 månader nu sen jag lade ner opiaterna, trots att jag har metadon varje dag så är det extremt svårt att hitta tillbaka och jag känner mig inte normal än på långa vägar.
Du måste alltså satsa allt på eftervården och hur svårt den än är måste du hitta meningsfulla saker att göra på dagarna. Långa promenader och gymmet ger lycka under en kort stund men det är obligatoriskt för tillfrisknande så det är skitviktigt hur segt det än kan vara att komma igång med det.
TARJA. hur fan kan du tycka att sprit hjälper mot opioid/opiat-abstinens? Med många egna erfarenheter samt från många jag känner så gör alkohol AT:n sjukt mycket tyngre och svårare likt tjack och kola som bara gör abstinensen tusen gånger värre.
Hej och tack för ditt svar!
Jag är beredd på PAWS-perioden som kommer (Post-Acute Withdrawal Symptoms). Jag vet att jag kommer vara död i flera månader framöver, men hellre det än att fortsätta. Det fungerar inte i längden.
Jag kommer börja studera distans i Januari, kommer även att öppna en nätbutik, så förhoppnignsvis kommer det hålla mig busy. Jag vet att suget aldrig kommer försvinna, men det är något man får ta dag för dag. Jag har varit väldigt nära Subutex flera gånger under dessa dagar, men har varit tillräckligt stark i skallen att inte ta det.
Jag är dock säker på att Subutexet har nu lämnat kroppen. Iom de låga doserna jag tog så ligger halveringstiden på max 72 timmar, det har nu gått 240 timmar.
Uppskattar svaren!