Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-15, 17:24
Medlem
Aboristens avatar
Jag har en Macbook från 2011 som inte kommer fram till Finder när man startar den.

Bekymrena började genom att jag inte kunde starta program. "Error code 104" eller något i den stilen stod det när jag försökte starta Firefox och andra program. Startade om hela datorn efter det, men kom aldrig fram till Finder.

Nu när jag startat om datorn flera gånger hörs det klassiska startup-ljudet men programmet lämnar aldrig första läget: Äpplet.
Låtit den stå i 45 minuter, låtit den ladda ur och göra om processuduren osv.

Hur gör jag för att få igång den igen?
Citera
2014-12-15, 17:34
Medlem
KalleXLs avatar
Om du har uppgraderat till Yosemit och problemet började efter uppgraderingen så är det troligtvis det som är problemet.

Testa med säker omstart, det brukar lösa de mesta.
1
Stäng av datorn under Äpplet i menyraden.
2
Starta datorn med On/Off-knappen samtidigt som du håller ner Shifttangenten och håll den nere ända tills förloppsindikatorn (kugghjulet) snurrat ett tag.
3.
Logga in
4.
Under Äpplet starta om och logga in.

Nu borde din dator fungera.
Citera
2014-12-16, 23:44
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Om du har uppgraderat till Yosemit och problemet började efter uppgraderingen så är det troligtvis det som är problemet.

Testa med säker omstart, det brukar lösa de mesta.
1
Stäng av datorn under Äpplet i menyraden.
2
Starta datorn med On/Off-knappen samtidigt som du håller ner Shifttangenten och håll den nere ända tills förloppsindikatorn (kugghjulet) snurrat ett tag.
3.
Logga in
4.
Under Äpplet starta om och logga in.

Nu borde din dator fungera.

Tack för tipsen!
Jag testade grejerna, hade inte Yosemit - det har troligen med hårddisken så får köpa en ny.
Citera
2014-12-17, 01:00
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Tack för tipsen!
Jag testade grejerna, hade inte Yosemit - det har troligen med hårddisken så får köpa en ny.

Innan du köper ny HD kontrollera och reparera den med skivverktyg som ligger i programmappen-verktygsprogram. Efter att du kört dessa och får upp ett grönt meddelande om att HD tycks vara OK så är sannolikheten att HD är frisk. Får du upp ett rött meddelande då reparerar du tills de röda meddelandet har försvunnit. Gör det inte det då måste du nog köpa ny hd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in