2015-01-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Tyvärr är det Ukrainare som de ser ner på. När jag var på migrationsministeriet så var det fullpackat av flyktingar från Donbass eftersom Putin vid årsskiftet införde nya lagar som gjorde det svårare för ukrainare att få uppehållstillstånd i Ryssland. De passade helt enkelt på, köade i timmar trots att jag kände folk där (och gav lite mutor).

Ukrainare behandlas nu som invånare från väst, istället för det priviligerade brödrafolk som de har varit tidigare.

Det blir samma sak som i Sverige, vi upplever i många fall att flyktingar kommer hit och tar våra arbeten, ryssarna säger samma sak. Detta trots att många i min släkt är födda i Ukraina under Sovjet. Jag gissar på att propagandan spelar en viss roll i den gängse uppfattningen och hur fientliga gemene man är mot Ukrainare.

Dessutom visste förhållandevis många jag pratade med på gatan att ryska soldater var i Ukraina och dog där. Det pratade man stolt om, speciellt de grabbar som hade dött och som kom från staden.

När det gäller den ekonomiska situationen så är den förjävlig. Många bolag går i konkurs och folk som har köpt lägenheter blir rånade på pengarna. Husen blir inte färdigbyggda och ägarna till bolagen tar insatserna och flyttar utomlands.

Några i min vänskapskrets var mäkta förbannade över att de inte längre kunde åka på utlandssemester till Europa som förut då de arbetade statligt och inte längre kunde få visum på grund av sanktionerna.

I matbutikerna fanns det inte längre ost och mjölkprodukter (även fast en del faktiskt kom in via Vitryssland) Jag tog med mig flera stycken stora Brie-ostar från Sverige vilket var eftertraktat.

Ryssarna köper vitvaror (tvättmaskiner, TV m.m) för att sedan kunna sälja dyrt. Det var helt slutsålt på vissa ställen. Det ger mer att ha pengarna bundna i saker än att förlora värdet på dem.

Ja ni kan ju läsa själva, det är KAOS där borta.

Men det som är skrämmande är att flera unga killar i min släkt talade öppet om att Ryssland minsann kommer att vinna "kriget" och att väst inte har en chans mot den ryska armén i ett tredje världskrig. De trodde inte att kärnvapen skulle användas.

Mina försök att övertala dem om att Ryssland är chanslösa i ett konventionellt krig med NATO ville man inte lyssna på...

Tack det var ett utförligt svar
2015-01-17, 19:56
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Men den ukrainska militär tänker ju inte släppa några bilder med beviset på invasion, sade du nyss...

Förresten, Ukrainas försvarsminister sa att Ryssland använde kärnvapen. Vad tycker du?

Det är den linjen man haft hitintills, man har väl försökt hålla lite sans och balans men frågan är om man inte borde släppa på det snart. Samtidigt så blir man såklart skeptisk till sånna uttalanden. Jag har svårt att tro på UA när de säger att saker har filmats men vägrar visa det när det uppenbarligen hade gynnat dom. Samtidigt så hade ju ni pro-ryssar gapat om att det inte va tillräckliga bevis, fejkade bilder eller nått annat hittepå så för din och andra anti-ukrainare spelar det ju mindre roll vilka "bevis" som kommer ut ang. Rysslands medverkan i Donbass.

Jo Ukraina har ju många puckon, inte bara i regeringen utan även i militären och på andra ställen men de finns ju gott om puckon här på flashback också. Sen va de väldigt kraftig smäll som brann av när kemfabriken flög i luften och vid första anblick skulle inte en mindre atombomb vara så otrolig vad gäller själva smällen, men självklart, idiotiskt att tro att man börjat nuka. Dock har vi sett att terroristerna, ryssarna, använt Tulpan inne i Donbass. Dessa kan bestyckas med kärnladdningar vilket kanske också gjorts? Kan du bevisa motsatsen?
http://www.ukrinform.ua/eng/news/russian_weapons_capable_of_causing_nuclear_and_neu tron_strikes_now_in_ukraine___danyliuk_326103
2015-01-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
För att försvara sig mot ryska terrorister som beväpnas och utrustas av Ryssland med stöd av ultranationalister i ryska Duman, som till exempel Zhirinovskij. Ryssar drivna av drömmen om något som ska motsvara Hitlers tredje rike, "Nya Ryssland" och drömmen om EuroAsia där ryssen vill inkludera baltikum och hela europa, "från stilla havet till atlanten" som man uttrycker det. Med såna ryska fiender är tal om högra sektorn från er i femte divisionen inget att bry sig om.
Så om jag förstår dig rätt så är det helt okej för Ukraina att samarbeta med Högra Sektorn därför att Ryssland samarbetar med deras motsvarighet i Ryssland?
Senast redigerad av Olepeter 2015-01-17 kl. 20:24.
2015-01-17, 20:41
Medlem
En intressant analys av hur utvecklingen kan se ut 2015 i både Ryssland och Ukraina. Lite färgad med blågul fana kanske men om den slår in kanske Putin rike imploderar till förmån för alla.
http://www.worldaffairsjournal.org/blog/alexander-j-motyl/what-expect-russia-ukraine-2015
2015-01-17, 20:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Så om jag förstår dig rätt så är det helt okej för Ukraina att samarbeta med Högra Sektorn därför att Ryssland samarbetar med deras motsvarighet i Ryssland?
Vad är "högra sektorn" i verkligheten jämfört vad ni ryssar läser om i Putins propagandakloaker? Och vad är det jämfört med alla ryska reguljära trupper som är på ukrainskt territorium för Putins fascistiska planer? Du vet alltså att det ryssarna skriver om ryska arméns (icke) närvaro i Ukraina (antar att det är det du menar med din freudians slip...) är lögner men ändå sprider du det?
2015-01-17, 21:13
Medlem
Citat:
Vad är "högra sektorn" i verkligheten jämfört vad ni ryssar läser om i Putins propagandakloaker?
Högra sektorn är en våldsverkande gren inom politiken i Ukraina. Har du helst missat att deras företrädare och anhängare sprang runt och spöade folk under protesterna för ett år sedan?
För bara några timmar sedan kom ju bud om att de stormar flygplatsen med vapen i högsta hugg. Hur kan du vara så selektiv i din nyhetsbevakning?
Citat:
Och vad är det jämfört med alla ryska reguljära trupper som är på ukrainskt territorium för Putins fascistiska planer?
Målet helgar alla medel mao?
Citat:
Du vet alltså att det ryssarna skriver om ryska arméns (icke) närvaro i Ukraina (antar att det är det du menar med din freudians slip...) är lögner men ändå sprider du det?
Kan du utveckla det där? Vilka lögner är det jag sprider?

Återigen (efter som du aldrig svarade på frågan), tycker du det är okej att samarbeta med politiska partier som brukar våld för att uppnå resultat?
2015-01-17, 21:19
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Enligt ukrainska uppgifter har "Högra Sektorn" understödda av pansar och artilleri brutit igenom till flygplatsen och förstärkt försvararna där; det är tal om att Donetskmilisen har bett om vapenvila. Till och med proryska LifeNews rapporterar om offensiven.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/press-center-ato-forces-trying-to-evacuate-injured-soldiers-from-donetsk-airport-377682.html

Andriy Tapliyenko wrote on Facebook on Jan. 17 that Right Sector fighters had managed to secure another corridor to Donetsk Airport. "I do not know what these guys are made of, but Right Sector cannot stop surprising us. 'Bars' (nom de guerre of the commander of an assault company in Pisky) informs us that they've 'perforated' another corridor from Pisky to the airport, so there is a new 'lifeline route.' Our fighters in the terminal haven't been left alone. An armored vehicle has arrived to pick up some of the injured. The militants asked the 'cyborgs' to cease fire to collect their cargo 200 (the dead) and 300 (the wounded)," he wrote.

Notera det där sista - 200 döda proryska terrorister. Hur många av dessa var ryska soldater? Troligen en hel del.

http://www.liveleak.com/view?i=7ec_1421420700
(varning för starka bilder)

Of the 4,500 deceased, which we know about, only 300 are buried - that is, those that have "reached" their parents," Vasilyeva said. Elena Vasilieva frequently finds Russian servicemen buried in unmarked graves in the ATO area, whose families are still being told that they are participating in military exercises.
2015-01-17, 21:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/press-center-ato-forces-trying-to-evacuate-injured-soldiers-from-donetsk-airport-377682.html

Andriy Tapliyenko wrote on Facebook on Jan. 17 that Right Sector fighters had managed to secure another corridor to Donetsk Airport. "I do not know what these guys are made of, but Right Sector cannot stop surprising us. 'Bars' (nom de guerre of the commander of an assault company in Pisky) informs us that they've 'perforated' another corridor from Pisky to the airport, so there is a new 'lifeline route.' Our fighters in the terminal haven't been left alone. An armored vehicle has arrived to pick up some of the injured. The militants asked the 'cyborgs' to cease fire to collect their cargo 200 (the dead) and 300 (the wounded)," he wrote.

Notera det där sista - 200 döda proryska terrorister. Hur många av dessa var ryska soldater? Troligen en hel del.

http://www.liveleak.com/view?i=7ec_1421420700
(varning för starka bilder)

Of the 4,500 deceased, which we know about, only 300 are buried - that is, those that have "reached" their parents," Vasilyeva said. Elena Vasilieva frequently finds Russian servicemen buried in unmarked graves in the ATO area, whose families are still being told that they are participating in military exercises.

Bra post, men "cargo 200/300" är tydligen kod för död eller sårad, inte antalet. Men det finns mer att vara nöjd med, pajasen Motorola sägs ha bitit i gräset. Man kan hoppas!

Separatisterna rapporterar 64 döda:
https://www.facebook.com/video.php?v=1549157148686430
2015-01-17, 21:57
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Bra post, men "cargo 200/300" är tydligen kod för död eller sårad, inte antalet. Men det finns mer att vara nöjd med, pajasen Motorola sägs ha bitit i gräset. Man kan hoppas!

Tack för påpekandet, du har rätt, jag missade benämningen "cargo" där.

64 döda är inte så tokigt det heller.
2015-01-17, 21:58
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:

3 Ukrainska vs 64 terrorister får väl ses som en bra dag. Man har slagits sig fram och gjort en ny landkorridor från Pisky till flygplatsen. Hur många dog där kan man undra? Sen verkar terroristerna ha åkt på duktigt med stryk utanför Luhansk där man också har fått fram nya vägar till Fronten, dock förstod jag inte om man har tagit mark från LnR eller om det bara nu går att färdas andra vägar? Utanför Mariupol har man haft ihjäl terrorister också.

Kommer UA fortsätta trycka på eller bara hålla sina linjer?
Kommer en Rysk motoffensiv snart? Rapporter har ju duggat in på liveumaps om trupptransporter innanför den Ryska gränsen.
2015-01-17, 22:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Tack för påpekandet, du har rätt, jag missade benämningen "cargo" där.

64 döda är inte så tokigt det heller.
Jag hittade denna blog som fanns länkad till på facebooksidan:
http://oyblogg.blogspot.se/p/blog-page_17.html?m=1
Citat:
Vem vann till slut, när alla på sin? Ryska förstod inte innebörden av flygplatsen. Donetsk aroportu - en enorm fälla där bete är cyborgs. Rysk klättrare här bär enorma förluster. Utan att lösa något militärt ändamål. Cyborgs uppfyllt sin uppgift - tillfogade maximal skada på fienden i arbetskraft och utrustning. Vem vann - bestäm själv.
Resultat:
Förlust av ryska trupper dödade 132 sårade TMN 149 12
Förluster APU dödade två skadades 8 (5 hårt)
Siffrorna är lite svårtolkade...

Den här sidan också, men när man översätter den blir det smurfspråk tyvärr men några rader:

http://tsn.ua/ukrayina/pid-doneckim-aeroportom-vidbuvsya-epichniy-biy-iz-desyatkami-tankiv-i-artileriyskimi-duelyami-403401 .html
Citat:
En av de värsta striderna under de senaste månaderna hålls idag nära Donetsk flygplats. Ukrainska fallskärmsjägare som stöds av frivilliga bataljoner banade "livets väg" till flygplatsen i flera områden som avses i berättelsen TSN.19 30 . Tio Ukrainska T-64 i fiendens eld "Grad" bröt igenom till luftfarts tornet, och sedan - till klostret, där förankrade separatister. Syfte: Att få bort militanta till "Cyborg" lättare "andas" på flygplatsen.

Har vi länkat till denna förresten?
http://uatoday.tv/politics/cyborgs-stand-firm-as-fighting-intensifies-403033.html
Citat:
Donetsk International Airport was the scene of desperate fighting throughout 15-16 January as Kremlin-backed insurgent forces attempted to dislodge Ukrainian troops. The airport has been the scene of intense fighting since the imposition in September 2014 of a nominal ceasefire, with clashes escalating in recent days as Russian-led forces launched offensives throughout the east Ukrainian conflict zone.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-17 kl. 22:09.
2015-01-17, 22:14
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Jag hittade denna blog som fanns länkad till på facebooksidan:
http://oyblogg.blogspot.se/p/blog-page_17.html?m=1

Siffrorna är lite svårtolkade...

Som vi pratat om förut och som nån pro-ryss idag skrev så känns dessa uppgifter om massor med döda ryssar på flygplatsen, för 3e gången(?), lite svårt att tro på utan ett enda bildbevis men det kanske dyker upp denna gången som jag tidigare sa.

TMN kanske är svårt skadade?
132 döda 149 sårade varav 12 svårt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in