Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Vedhuggare, ditt engagemang för rättvisan är stark så jag förstår att du blir frustrerad. Men utredningar tar tid.
Det intressanta i utredningen om Odessa blir inte hur det slutade utan hur det började. Vad gjorde den ryska draggen där och på vems uppdrag?
Det vi alla kan vara objektivt överens om är att vi efter denna händelse haft mycket få oroligheter i Odessa.
Är det händelser som detta som krävs för att få stopp på ryssarna? Oavsett vem som tände på... Är detta metoden?
Jag vet inte om du eller andra hade varit bestört om t ex tyskarna hade stoppats på samma vis i Finland, eller Sverige under 40-talet.
Både du och jag har haft förmånen att tala med krigsveteraner och har fått höra om hemska upplevelser. Vad ska man göra för att stoppa ryssarna? Det vet andra mer om.
Det som hände i Odessa var en så stor chock att många i staden blev rädda. Massakern stoppade separatisttendenserna. Efteråt sade någon att det var meningen med massakern. Så synd att jag inte minns vem det var. Det fanns rysktalande i fackföreningshuset, men de var civila, inte ryska soldater. Jag menar att massakern var totalt kontraproduktiv. Reaktionen i Donbass var enorm. Ukraina fick ett inbördeskrig på halsen.
Ja, utredningar kan ta tid. Det som oroar mig är att bevis har försvunnit och att man kan undra om de ansvariga verkligen vill utreda tragedierna.
Du har rätt till din åsikt, men jag tror inte att Ryska federationen ville ha upproret i Donbass eller att Odessa skulle brytas loss från Ukraina. VP bad dem att inte ordna folkomröstning och Ryssland har inte erkänt de två republikerna. VP sade nyligen att ett krig mellan Ryssland och Ukraina är otänkbart. Jag tror att han menar vad han säger, men jag är ändå oroad av den spända situationen. Du oroas av ryssen och jag av Nato, men ingen av oss vill ha en storkonflikt. Vi vet ju vad en sådan innebär.
Det finska folket hade all rätt att använda allt de hade för att stoppa den sovjetiska attacken, men jag tror inte att de hade kommit på tanken att sätta eld på ett fackföreningshus fullt av civila, rysktalande eller ej. Notera att Vladimir Putin har talat i ordalag som kan tolkas som om han beklagade attacken på Finland. Jag förstår dina känslor om Karelen och Petsamo och det finska folkets lidanden.
Både du och jag är vaccinerade mot krig. Tänk vad vi fick höra. Smärtsamt. Jag har besökt de många krigskyrkogårdarna i finska Karelen och visat min respekt.
Hur man ska hantera Ryssland? Med handel, vänlighet och diplomati. Det gäller att läka såren, inte att öppna dem, som nu sker.