2015-05-08, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den ukrainska armén råkar ut för ett generande missöde. Ingen översättning behövs, men den språkkunnige får lite grädde på moset. Kort video.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i_iYrPXGTaU

Sverige hade vippsläp istället så man körde upp på en ramp försiktigt som sen vippade över. Det här ser lite svårare ut men handlar nog om att ta det försiktigt och vippa över lugnt i rätt tid. Kanske är det här något som tex svenska instruktörer kan hjälpa till med. Skadorna verkar dock vara ganska begränsade och nästa gång vet de hur man Inte gör.
2015-05-08, 21:50
Medlem
QCMAGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Nu var det ju inte jag som skulle svara på dina frågor eftersom det var en annan debattör du pratade med, men eftersom du insisterar kan jag göra mitt bästa.

Transnistrien är likt Syd Ossetien, Abchazien, Krim, DNR och LNR områden som invaderats och ockuperats av Ryssland. Rysk trupp finns där och upprätthåller status quo. Ryssland har sedan Sovjetunionen kollapsade försett Transnistrien med soldater och krigsmateriel via Ukraina. Det kan man inte längre göra, vilket innebär att Transnistrien nu blivit helt avskuret. Situationen är mycket allvarlig för Transnistrien och den lilla republiken skulle falla om Moldavien så önskade.

Transnistrien har använts av Ryssland som en operationsbas för sabotageverksamhet i västra Ukraina. Flera av de sabotörer som utfört dåd i Lviv och Odessa har utgått därifrån. Dessutom flydde många i pro-ryska Yanukovitj ledning till Transnistrien när man insåg att slaget var förlorat.

Förra månaden öppnade transnistriska gränspatruller eld mot den ukrainska gränsen då flera människor försökte ta sig över gränsen till Ukraina.

http://www.unian.info/society/1062333-shooting-reported-on-ukraines-border-with-transnistria.html

Transnistrien har önskat bli en del av den Ryska Federationen.

http://www.worldbulletin.net/news/133944/transnistrian-parliament-seeks-to-join-russia

Ryssland har genomfört provocerande övningar inom det ockuperade området.

http://www.ibtimes.com/russia-conducts-military-exercises-moldovas-breakaway-region-transnistria-near-ukraines-western

Angående situationen i Odessa så händer det inte mycket där just nu förutom regelbundna bombdåd mot den dess invånare utförda av pro-ryska sabotörer. De våldsamma upploppen som pro-ryska anhängare anordnade för över ett år sedan blev det till Putins stora förtret ingen framgång med. I samband med branden i fackföreningshuset så utropade dessa pro-ryska anhängare en folkrepublik i Odessa.

http://springtimeofnations.blogspot.se/2014/04/west-watches-helplessly-as-declaration.html

Hade man inte ockuperat huset och utropat en folkrepublik har jag svårt att se att man också hade blivit innebrända av en arg pro-ukrainsk pöbel.

Ni har ingen annan än er själva att skylla.

Nä det är sant, jag kollade bar på de första bokstäverna. Mitt fel!

Fast att kalla det för ockuperade områden är knappast någonting som gemene rysktalande i Moldavien skulle kalla det. Möjligtvis om du är Eupolitiker och vill ha ett fett lån. De som led under nationalfascismen i Moldavien, lider lika mycket i Ukraina under samma villkor. Oavsett hur enkelt du vill få det till. Jag antar att du förstår situationen väl och kanske till och med har upplevt den.

Nä absolut. Det var barnfamiljer som demonstrerade mot barbarer från besarabia som har hängt där sedan Ottomanska imperiet . Vad tro du själv? Att dina hjältar, degenererade nationalistiska alkisar, har en skön fylla där de är impulsiva och istället hugger/slår ihjäl varenda människa som hamnar utanför byggnaden. Oavsett om det är pensionärer eller inte, jättemodigt. Att pravosek försöker måla upp det som någon Transinistisk-Rysk-Abkhaz attack mot Ukraina gör det hela bara extremt patetiskt.

Oavsett hur du har målat upp din världsbild så är det knappast en slump att det är 50/50 mellan pro-rysk och pro-eu partierna i Moldavien. Det är knappast så att Tiraspol är hatat, möjligt av eupolitiker och bankirer, sådana som du gillar. Men civila har full förståelse för det i Moldavien.
Senast redigerad av QCMAG 2015-05-08 kl. 21:54.
2015-05-08, 21:52
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Igor Strelkov berättar att han inte kan återvända till Donbass, men att han ett tag funderade på att komma dit som vanlig menig i Alexei Mozgovois Prizrak :

https://www.youtube.com/watch?v=c95O0PssVwY

Det är en bedrövelse att han tvingades lämna Novorossiya :

http://souloftheeast.org/2014/10/31/a-russian-centurion/
Jag vill också att Strelkov återvänder till Ukraina, blir haffad och ställs inför rätta för krigsbrott.
2015-05-08, 21:56
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Varför klandra endast separatisterna?

Menar du att:
1. Ukrainska armén inte behöver ge OSCE tillträde till områden, eller
2. Ukrainska armén alltid ger OSCE tillträde till områden

Från OSCE rapporten från den 5 maj:
Om du kunde tolka informationen dom du postade som 'bevis' för att UA hindrar observatörerna så skulle även du förstå att i fall ett fick de fortsätta och i fall två inte fortsätta pga artillerield från Sepaterroristryssarna.

Gud vad ni troll är vulgära.
2015-05-08, 21:56
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vad ska man göra för att stoppa ryssarna?
Hör upp att börja krigen i hela världen (Lybien, Syrien, Jugoslavien, Iraq, Afghanistan) och ryssar ska inte störa din lugna sömn. Överallt där amerikanska eller västländska soldater utomlands står, där ett krig råder.
2015-05-08, 22:11
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Hör upp att börja krigen i hela världen (Lybien, Syrien, Jugoslavien, Iraq, Afghanistan) och ryssar ska inte störa din lugna sömn. Överallt där amerikanska eller västländska soldater utomlands står, där ett krig råder.

1. Förklara varför Afghanistan, Libyen och Syrien har situationen som råder idag.
OBS! Kom ihåg att börja historiskt med deras relation till Sovjet/Ryssland.

2. Berätta hur många västerländska soldater finns i dessa länder.

När du gjort det så lovar jag att jag ska avslöja alla platser där ryssfascister för krig.
2015-05-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vedhuggare, ditt engagemang för rättvisan är stark så jag förstår att du blir frustrerad. Men utredningar tar tid.

Det intressanta i utredningen om Odessa blir inte hur det slutade utan hur det började. Vad gjorde den ryska draggen där och på vems uppdrag?

Det vi alla kan vara objektivt överens om är att vi efter denna händelse haft mycket få oroligheter i Odessa.

Är det händelser som detta som krävs för att få stopp på ryssarna? Oavsett vem som tände på... Är detta metoden?

Jag vet inte om du eller andra hade varit bestört om t ex tyskarna hade stoppats på samma vis i Finland, eller Sverige under 40-talet.

Både du och jag har haft förmånen att tala med krigsveteraner och har fått höra om hemska upplevelser. Vad ska man göra för att stoppa ryssarna? Det vet andra mer om.

Det som hände i Odessa var en så stor chock att många i staden blev rädda. Massakern stoppade separatisttendenserna. Efteråt sade någon att det var meningen med massakern. Så synd att jag inte minns vem det var. Det fanns rysktalande i fackföreningshuset, men de var civila, inte ryska soldater. Jag menar att massakern var totalt kontraproduktiv. Reaktionen i Donbass var enorm. Ukraina fick ett inbördeskrig på halsen.

Ja, utredningar kan ta tid. Det som oroar mig är att bevis har försvunnit och att man kan undra om de ansvariga verkligen vill utreda tragedierna.

Du har rätt till din åsikt, men jag tror inte att Ryska federationen ville ha upproret i Donbass eller att Odessa skulle brytas loss från Ukraina. VP bad dem att inte ordna folkomröstning och Ryssland har inte erkänt de två republikerna. VP sade nyligen att ett krig mellan Ryssland och Ukraina är otänkbart. Jag tror att han menar vad han säger, men jag är ändå oroad av den spända situationen. Du oroas av ryssen och jag av Nato, men ingen av oss vill ha en storkonflikt. Vi vet ju vad en sådan innebär.

Det finska folket hade all rätt att använda allt de hade för att stoppa den sovjetiska attacken, men jag tror inte att de hade kommit på tanken att sätta eld på ett fackföreningshus fullt av civila, rysktalande eller ej. Notera att Vladimir Putin har talat i ordalag som kan tolkas som om han beklagade attacken på Finland. Jag förstår dina känslor om Karelen och Petsamo och det finska folkets lidanden.

Både du och jag är vaccinerade mot krig. Tänk vad vi fick höra. Smärtsamt. Jag har besökt de många krigskyrkogårdarna i finska Karelen och visat min respekt.

Hur man ska hantera Ryssland? Med handel, vänlighet och diplomati. Det gäller att läka såren, inte att öppna dem, som nu sker.
2015-05-08, 22:35
Medlem
cykelbusss avatar
Citat:
Det som hände i Odessa var en så stor chock att många i staden blev rädda. Massakern stoppade separatisttendenserna. Efteråt sade någon att det var meningen med massakern. Så synd att jag inte minns vem det var. Det fanns rysktalande i fackföreningshuset, men de var civila, inte ryska soldater. Jag menar att massakern var totalt kontraproduktiv. Reaktionen i Donbass var enorm. Ukraina fick ett inbördeskrig på halsen.

Ja, utredningar kan ta tid. Det som oroar mig är att bevis har försvunnit och att man kan undra om de ansvariga verkligen vill utreda tragedierna.

Du har rätt till din åsikt, men jag tror inte att Ryska federationen ville ha upproret i Donbass eller att Odessa skulle brytas loss från Ukraina. VP bad dem att inte ordna folkomröstning och Ryssland har inte erkänt de två republikerna. VP sade nyligen att ett krig mellan Ryssland och Ukraina är otänkbart. Jag tror att han menar vad han säger, men jag är ändå oroad av den spända situationen. Du oroas av ryssen och jag av Nato, men ingen av oss vill ha en storkonflikt. Vi vet ju vad en sådan innebär.

Det finska folket hade all rätt att använda allt de hade för att stoppa den sovjetiska attacken, men jag tror inte att de hade kommit på tanken att sätta eld på ett fackföreningshus fullt av civila, rysktalande eller ej. Notera att Vladimir Putin har talat i ordalag som kan tolkas som om han beklagade attacken på Finland. Jag förstår dina känslor om Karelen och Petsamo och det finska folkets lidanden.

Både du och jag är vaccinerade mot krig. Tänk vad vi fick höra. Smärtsamt. Jag har besökt de många krigskyrkogårdarna i finska Karelen och visat min respekt.

Hur man ska hantera Ryssland? Med handel, vänlighet och diplomati. Det gäller att läka såren, inte att öppna dem, som nu sker.

Kan du ge oss riktiga bevis på att denna så kallade "odessa-massaker" faktiskt ägt rum? Man kan inte bara hitta på saker och sen tjata vidare och låtsas som att det faktiskt hände. Tänk på att om bilder och filmer inte räcker som bevis för den ryska invasionen så får även du plocka fram annat.

Det börjar bli tröttsamt att höra ditt tjat om något som aldrig hänt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Paul0

Fantastisk google-översättning. Har inte Ryssland bättre saker att lägga pengar på troll som er två? Ett land i kaos där folk knappt har råd med mat men istället lägger man pengar på att sprida propaganda i Sverige där ingen går på det.
Senast redigerad av cykelbuss 2015-05-08 kl. 22:43.
2015-05-08, 22:56
Medlem
ForumApaches avatar
Ukraine's President Orders New Troop Mobilization, Warns of Impending Russian Offensive

"the President has emphasized that the threat of large-scale hostilities by the Russian-terrorist groups had been increased requiring additional measures to ensure the defense of the state. “From operative regrouping of troops, specification of tasks on the fifth wave of mobilization, improvement of antiairborne and countersabotage defense of Mariupol, Berdyansk and the entire Azov coast to the National Security Strategy,” the President has emphasized."

"It is also necessary to enhance defense capacity and create modern Armed Forces, as stated by the President. Due to the efforts of servicemen and volunteers, Ukraine has a professional and disciplined army, which stops the aggression of the enemy. According to the President, total enemy force in Donbas, including illegal armed groups, exceeds 40,000 people. Russian military groups near the state border exceed 50,000 servicemen. It is almost a half times more than in July 2014.

"“Rosvoyentorg” continues regular shipment of armament, military equipment, ammunition and fuel for militants."
http://www.interpretermag.com/ukraine-live-day-443-4-ukrainian-soldiers-killed-12-wounded-with-talks-due-in-minsk/
2015-05-08, 23:04
Medlem
Någon i tråden menar att Odessa-massakern aldrig ägde rum. Professorsbloggen drivs av svenska universitetsprofessorer och har viktig dokumentation. Det är bara att läsa. Klicka på bilderna för att få veta mer. Att förneka massakern går bara inte.

Svenska läkare rapporterar om Odessa-massakern: Här ser du unga ukrainska flickor göra Molotov-cocktails.

http://reports.swedhr.org/the-odessa-massacre-of-2-may-2014/

Bloggens förstasida:

http://professorsblogg.com/2015/05/02/first-anniversary-of-the-odessa-massacre-of-2-may/
2015-05-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelbuss
Fantastisk google-översättning. Har inte Ryssland bättre saker att lägga pengar på troll som er två? Ett land i kaos där folk knappt har råd med mat men istället lägger man pengar på att sprida propaganda i Sverige där ingen går på det.

Paul läser svenska utanför Sverige, så vitt jag vet. Det är svårt att lära sig främmande språk, men han har kommit igång bra. Klaga inte på hans språk.
2015-05-08, 23:13
Medlem
cykelbusss avatar
Citat:
Paul läser svenska utanför Sverige, så vitt jag vet. Det är svårt att lära sig främmande språk, men han har kommit igång bra. Klaga inte på hans språk.

Självklart har du koll på Paul, ni har ju samma arbetsgivare. Kan du ge oss några riktiga bevis för detta du kallar "odessa-massakern" nu eller kan vi för en gångs skull avfärda det som ännu en lögn? Det finns inget som tyder på att det faktiskt har hänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in