2015-02-25, 19:24
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
Detta går alltså inte att ändra efter humör och behov, med en pensel och en färgburk? Eller menar du att reguljära ryska förband som vill hålla sin närvaro dold är så klumpiga att de åker runt helt öppet inne i Ukraina med sina ordinarie markeringar och tecken? Ryssen måste vara riktigt korkad.
Nä, men såvida de inte vill beskjutas av separatister och andra ryska förband så är det nog bäst att hålla sig till de markeringar man har vant sig vid. Att operera under falsk flagg är inte speciellt vanligt vid större konflikter just för att man riskerar att utsättas för "friendly fire".

Du har inte tjänstgjort inom försvaret va?

/Micke
2015-02-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det skulle vara intressant med en avancerad grundkurs i identifiering av ryska/ukrainska fordon faktiskt. Skulle vara ett nyttigt tillskott till tråden så att folk förstår vad de ser i alla videos.

Men ryssen och hans "maskirovka" då? Ryssen är ju expert på vilseledande och på att uppträda under falsk flagg? Är det någon slags extra listisg dubbelverkande maskirovka som blir bumerang, eller nåt, som pågår när nu ryssen åker runt helt öppet i Ukraina med sina vanliga och reguljära ryska militära förbandstecken och markeingar på fordonen?

Jag hänger faktiskt inte med. Ryssen har verkligen lyckats förvirra mig med sin luriga maskirovka.
2015-02-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Live från Kreml? Finns det någon som fortfarande förnekar att det finns rysk trupp i Ukraina med tillhörande ryska vapensystem.

Rent "sanningsmässigt" så förhåller det sig ju på det sättet. Men rent internationellt juridiskt så är det väldigt liten skillnad i själva handlingen med ryska frivilliga och rysk materiel och det som Sverige ägnade sig åt under vinterkriget när vi skickade både folk, vapen och flygplan att tjänstgöra i Finland.
Det rörde sig dock aldrig om Svenska soldater per-se.
Sen kan man ju tycka att det är en väsensskild sak eftersom Finland var under angrepp från ryssland och inte tvärtom men så länge man inte kan föra fram konkreta bevis på att det är reguljära ryska förband under en rysk ledning som faktiskt beträder Ukrainsk mark i egenskap av just ryska soldater så blir det svårt att börja fila på bajonetterna.
2015-02-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Stridsvagnar och artilleri helt klart. Stridsflyg och helikoptrar har sporadiskt deltagit vid gränsen men inte sedan sommaren eftersom det i nuvarande form skulle bli omöjligt för Kreml att bortförklara något sådant.

Var är bevisen?

Citat:
Hur kan en plan för att invadera Ukraina vara ett motbevis för att något sådant skett.

För att det inte skett? När läget var som hetast på Krimhalvön ansökte presidenten om tillståndet att sätta in trupper för att skydda "etniska grupper och militär personal i regionen" med det ryska underhusets tillåtelse. Hade det varit fallet med Östra Ukraina hade det med all sannolikhet tagits upp och godkänts av det ryska underhuset Duman som i fallet med Krim. Tyvärr har ingen sådan motion synts och därmed får vi dra den slutsatsen att det heller inte stämmer.

Citat:
Putin har ju inte följt planen till punkt och pricka. Det står ju till exempel ingenting om att man skall skjuta ner ett passagerarplan och hur man reagerar på det.

Nej, hade det funnits en plan på att invadera Ukraina hade den med all förmodan genomförts inom loppet av 10 dagar. Vi såg detta i Georgien och vi hade sannolikt även sett detta i Ukraina om så vore fallet.
2015-02-25, 19:59
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
Enligt ett VICE News reportage med löjtnanten i Kolomoyskys armé Dnipro Battalion så finns det inga fysiska bevis som ger stöd åt foliehatts teorin om att Ukraina strider mot ryska styrkor. De enda "belägg" man har att stödja sig på är att separatisterna strider med "ryska vapen".

https://www.youtube.com/watch?v=-LzEx03UQFI&feature=player_detailpage#t=242

Nja, jag tror helt klart och tydligt på att Nato inte ritad dit stridsvagnar och andra fordon som är ryska, dessutom tror jag inte de som har filmat suttit och ritat dit bildruta för bildruta ryska flaggor på uniformer, dessutom kan till och med jag som inte är inom militären säga vad som är professionella militärer och lodisar.
2015-02-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Nä, men såvida de inte vill beskjutas av separatister och andra ryska förband så är det nog bäst att hålla sig till de markeringar man har vant sig vid. Att operera under falsk flagg är inte speciellt vanligt vid större konflikter just för att man riskerar att utsättas för "friendly fire".

Du har aldrig tänkt på att det kan vara så att rebellerna kanske helt enkelt har anammat "ryska" markeringar just för att särskilja sig från de ukrainska styrkorna? Bara för att rebeller har målat "ryska" igenkänningstecken på en del av sina fordon så behöver det alltså inte innebära att det rör sig om reguljära ryska förband som bränner runt inne i Ukraina, eller hur?

Citat:
Du har inte tjänstgjort inom försvaret va?

Nej jag har bara ätit chips, kollat på porr, läst Fria Tider och spelat "COD" i hela mitt liv. Det var därför jag spontant märkte att du var ute och cyklade när du uttalade dig om diverse minor här i tråden nyligen.

Vem jag är eller inte är och vad jag har gjort eller inte gjort är inte så väsentligt för diskussionen. Att du verkar vara någon slags exhibitionist som har vikit ut dig på nätet och i media är det nog få som diskuterar detta ämne som har undgått och det färgar såklart bilden av dig. Du är utöver detta en deltagare och en aktör i sammanhanget som diskuteras, medan jag bara är en av flera utomstående och fristående observatör och analytiker. Jag är hursomhelst främst intresserad av att diskutera sakfrågorna, inte så mycket av att tävla i internetkuk och bråka med människor jag aldrig har träffat. Olika människor tycker väldigt olika och är i vissa avseenden väldigt olika och så är det ibland.
2015-02-25, 20:05
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är stor skillnad, hehe, de ryska frivilliga sägs kämpa för sina landsmän,
det finns dock ett stort problem, även om vi bortser från all krigsmateriell som de får från den ryska armén, det finns jo otaliga bevis på ryska stridsvagnar, ryska luftvärnmissiler, ryskt tungt artilleri som kan besljuta mål på 40 kilometers avstånd och upp till 70 kilometer med katljusha,

och att ingen gerilla i världen kan slåss mot den ordinarie armén på det sättet och så länge, det krävs ammunition, förnödenheter, etc. detta är jo rena frontkriget mellan två arméer,

men det konstigaste av allt är att dessa frivilliga är i värnpliktsåldern, och de är formellt i den ryska armén, och då kan soldater inte kriga på sin semester, inget land tillåter sina soldater att delta i privata krig, hehe, det är inte därför man har utbildat de,

enligt rysk lag är det förbjudet för soldater att delta i krig på eget bevåg, de har ingen "semester"...,

Nedskjutningen av pasagerarlanet var troligen ett misstag, dålig kommunikation,
dessa luftvärnsrobotar är självständiga enheter men ska i krig få info från sambandscentralen,
de är utrustade med en mini radar på 50-70 kilometer, målet ska vara definierat av sambandscentralen som har en stor radar, den lilla radarn är till för de sista minuter innan de fyrar av roboten, men det var troligtvis kaos i ledningen, och tidigare ett ukrainskt stridsflygplan var där,
så kanske inte så nyktra officerare tog beslutet att de måste agera,

Dessutom hade ryssarna gett mh17 klartecken att flyga den rutten när de mottog just flygrutten för mh17.
2015-02-25, 20:09
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Mej veterligen är det främst Kina som driver med organskörd och även Israel, Ukraina, och västliga länder bidrar till den. Att Ryssland har ertappats med det känner jag inte till.
Var det därför så många döda soldater i Donetsk hade obduktionssnitt över bröstkrogen? Och nej det är inte normalt förfarande att obducera soldater då det inte råder några tvivel om dödsfallet.

https://pbs.twimg.com/media/Bzb2JNACIAArhEo.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Bzb0-uICQAAdEVz.jpg

Bilden kommer från Phillips som är pro-ryss och inbäddad med Motorola så den kan omöjligen vara falsk. Till och med hornhinnorna är skördade eller så har man obducerat ordentligt och även tagit vävnadsprover på ögonen för att fastställa vad som dödade soldaten på slagfältet.

/Micke
Senast redigerad av M.Skillt 2015-02-25 kl. 20:12.
2015-02-25, 20:10
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
...

För att det inte skett? När läget var som hetast på Krimhalvön ansökte presidenten om tillståndet att sätta in trupper för att skydda "etniska grupper och militär personal i regionen" med det ryska underhusets tillåtelse. Hade det varit fallet med Östra Ukraina hade det med all sannolikhet tagits upp och godkänts av det ryska underhuset Duman som i fallet med Krim. Tyvärr har ingen sådan motion synts och därmed får vi dra den slutsatsen att det heller inte stämmer.

Nej, hade det funnits en plan på att invadera Ukraina hade den med all förmodan genomförts inom loppet av 10 dagar. Vi såg detta i Georgien och vi hade sannolikt även sett detta i Ukraina om så vore fallet.

Jag tycker det är fascinerande att det faktiskt finns personer som försvarar Putin, och hans rövar gäng. Jag tänker inte länka till alla filmer som finns med ryska soldater med gradbeteckning utan bara konstatera att det pågår en ordentlig propaganda.

Att Putin har en ordentlig propaganda apparat som just nu slår så hårt de kan kan ju bara betyda ett antal saker.
Alt 1. Han börjar få slut på pengar och kan inte försvara sig mot allt som just nu sker
Alt 2. Han kommer snart skicka trypperna mot Mariupol
Alt 3. Han kommer dra igån terror attacker i hela östra och södra Ukraina, för att se till att destabilisera landet. Detta innan han drar in med trupper om ett par månader när alla vant sig vid den höga ryska svansföringen.
Alt 4. Han är riktigt rädd för att bli utkastad från SWIFT och att han tror att han kommer förlora Donbass och Krim.
2015-02-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Nja, jag tror helt klart och tydligt på att Nato inte ritad dit stridsvagnar och andra fordon som är ryska, dessutom tror jag inte de som har filmat suttit och ritat dit bildruta för bildruta ryska flaggor på uniformer, dessutom kan till och med jag som inte är inom militären säga vad som är professionella militärer och lodisar.

Personligen är jag av den känslan att man i någon mån möjligtvis beväpnar separatisterna men även om det skett eller om det sker så är vapen och stridsvagnar inte några bevis för att krigsmaterialet är överväldigande ryskt importerat. Det kan likväl röra sig om erövrat krigsmaterial och annat som man kommit åt från den ukrainska armén.
Medlem
QuattroCarls avatar
Detta är en riktigt intressant artikel från Finland, de har om inte annat stenkoll på rysshunden.
http://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/20150221/281509339629697/TextView
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Live från Kreml? Finns det någon som fortfarande förnekar att det finns rysk trupp i Ukraina med tillhörande ryska vapensystem.

Ja, Ukrainas ÖB(?), Rysslands regering, den där NATO-ambassadören eller vad han var för nåt och några till...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in