2015-02-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Den katastrofala situationen för de ukrainska trupperna i Debaltsevo börjar nu även krypa fram i pro-ukrainsk media. "Hjälp oss, annars dör vi!" är det bistra budskapet från de instängda och svikna soldaterna:

http://www.unian.info/politics/1045162-report-soldiers-near-debaltseve-ask-for-help-say-they-could-all-be-killed.html

Men enligt någon/viss skribent i tråden så är ju M skillt på plats och borde ha bättre koll an vi som bara är utsatt för propaganda. Fast den skribenten kanske borde fundera över vem som är utsatt för propaganda
2015-02-17, 15:28
Medlem
Se till att få slut på det här någongång ?
2015-02-17, 15:39
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Är väll ganska uppenbart att Poroschenko satt o ljög i Minsk om att det inte existerade någon inrigning i Debaltseve området.

Men nu när fickan i Debaltseve börjar leda mot sitt slut för UA's del så måste han ju såklart göra en damage control oavsett hur patetisk den är.

Han blev erbjuden det han vill ha för bara några dagar sedan och tackade nej, och sitter nu och ömkar istället..

Stackars soldater som nu är fast där utan hjälp, för att deras ledare vägrade erkänna deras situation och öppna en korridor åt dom.

Politiker alltså......

Du ser detta på fel sätt; det är självfallet mycket bättre att offra dem på plats än att retirera dem.

Dels kommer det leda till att staden blir helt obrukbar för separatisterna på grund av striderna, dels blir det tydligt vilka som har brutit vapenvilan genom att erövra ytterligare en stad. Oavsett vem som sköt först.

Ukraina har tillräckligt med folk för att stå ut med liknande förluster, och om det börjar muttras bland allmogen kanske man har möjlighet att helt avsäga sig "republikerna"; det skulle vara en episk strategisk kupp av Ukraina.

Detta krig är som ett stort parti schack; det är andra saker som är viktigare än vem som vinner och vem som förlorar på marken. Ryssland kommer inte gå med på att separatisterna förlorar, för man behöver dessa som en trojansk häst i Ukraina, men man får inte pressa Ukraina för mycket för då riskerar man att Kiev avsäger sig området helt och hållet.
Senast redigerad av bernad_law 2015-02-17 kl. 15:43.
2015-02-17, 15:39
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Det ukrainska folkets kampvilja och moral är högre än ryssarnas. Man försvarar sitt land, precis som i det Stora Fosterländska Kriget, skillanden är bara att det är ryssarna som är angriparen.

Och de etniska ryssarna säger precis samma sak, fast omvänt.

Det är trist att denna tråd bara handlar om att i volym spamma ut de båda uppenbart hycklande versionerna av "sanningen". Ingen verkar ha förmåga att se en helhetsbild, som att t.ex. båda sidor kan har "rätt". Antar att det beror på att så många här är personligen så hårt investerade i konflikten och därför medvetet eller ej är helt blinda för verkligheten.

Det har sagts genom historien att sanningen är det första offret i ett krig, och denna tråd är ett lysande exempel på just det.
2015-02-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Om Ryssland går all in på Ukrainsk mark kommer vi få se ett tredje världskrig som Ryssland kommer att förlora.

I ett tredje världskrig är vi alla förlorare.
2015-02-17, 15:45
Medlem
Stabskaptens avatar
Nu säger till och med den pro-ukrainske foliehatten Wiseman att det går åt helvete för den ukrainska armén i Debaltseve:

Citat:
Drygt halva Debaltseve inklusive järnvägsstationen nu i ryska händer.

https://twitter.com/wisemanswisdoms/status/567673631183237121

När ska de båda pro-ukrainska, Kiev-boende svenskarna putlerthesmall och M.Skillt sluta att blunda för fakta och fatta att de har haft huvudena i sanden i över två veckor nu?
2015-02-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Oj, från Litauen, denna veritabla stormakt! Det är verkligen fantastiska nyheter. Eller åtminstone en fantastisk "tokknasig gissning/lögn".

Nu vänder nog krigslyckan vilken sekund som helst. Eller "vänder", jag menar, allt går ju redan jättebra. Debaltseve är inte inringat och alkisslöddret i Donbass får smisk som vanligt, förstås. Det har jag läst i pressmeddelanden från Kiev och sett på ukrainsk tv. Det är bara lömsk rysk propaganda som försöker få oss att tro något annat.

Se på tv och analysera hemifrån är väl exakt det enda du kan göra? Samt spendera nätterna med långa proryska inlägg.

Trist dock att du sitter och ironiserar över tusentals människoliv, men det känns som att det kommer med territoriet. För att vara "objektivt" avståndsbetraktande känns du väldigt engagerad.
2015-02-17, 15:51
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Om Ryssland går all in på Ukrainsk mark kommer vi få se ett tredje världskrig som Ryssland kommer att förlora.
Det är möjligt att Ryssland kommer förlora ett sådant krig, men beroende på hur det utvecklas kan det sluta väldigt illa även för segrarna. Därav är ingen särskilt positiv till idén att ställa Ryssland mot väggen.
2015-02-17, 15:52
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Se på tv och analysera hemifrån är väl exakt det enda du kan göra? Samt spendera nätterna med långa proryska inlägg.

Trist dock att du sitter och ironiserar över tusentals människoliv, men det känns som att det kommer med territoriet. För att vara "objektivt" avståndsbetraktande känns du väldigt engagerad.

Min hemifrån-analys har ju i alla fall visat sig vara korrekt så långt, till skillnad från din och M.Skillts på-plats-i-Kiev-analys, eller hur?

Beträffande att "ironisera över tusentals människoliv" så har, till skillnad från förmodligen alla andra skribenter i den här tråden, inklusive du själv, aldrig en enda nedlåtande eller föraktfull kommentar om de människor som slåss och dödas i Ukraina sluppit över mina läppar.

Det är du som är upp över öronen känslomässigt engagerad i den här konflikten och ditt engagemang har gjort dig totalt blind för fakta.
2015-02-17, 15:56
Medlem
Citat:
Nu säger till och med den pro-ukrainske foliehatten Wiseman att det går åt helvete för den ukrainska armén i Debaltseve:

När ska de båda pro-ukrainska, Kiev-boende svenskarna putlerthesmall och M.Skillt sluta att blunda för fakta och fatta att de har haft huvudena i sanden i över två veckor nu?
Rebelerna fortsätter alltså, trots Minsk, att spotta på vapenvilan enligt husse Putins direktiv. Tack för det erkännandet. Att befolkningen avskyr terroristerna och bara vill ha fred är av underordnad betydese för krigsherrarna i Kreml.
2015-02-17, 15:56
Medlem
Citat:

Du kan gärna citera mig när jag sagt emot dig. Det enda jag sagt är att situationen är allt annat än glasklar.

Däremot står jag fast, precis som Bernard Law säger, att Debaltseve blir en phyrruseger för såväl ryssar som separatister.
2015-02-17, 15:59
Medlem
Citat:
Min hemifrån-analys har ju i alla fall visat sig vara korrekt så långt, till skillnad från din och M.Skillts på-plats-i-Kiev-analys, eller hur?

Beträffande att "ironisera över tusentals människoliv" så har, till skillnad från förmodligen alla andra skribenter i den här tråden, inklusive du själv, aldrig en enda nedlåtande eller föraktfull kommentar om de människor som slåss och dödas i Ukraina sluppit över mina läppar.

Det är du som är upp över öronen känslomässigt engagerad i den här konflikten och ditt engagemang har gjort dig totalt blind för fakta.

Senast typ i förrgår gav jag många separatister respekt (flög iväg över dagen igår, eller när fan jag nu skrev det). Men motorola och många andra separatister är smutsiga drägg.

Jag ser inte engagemang som någonting dåligt. Men varken du eller någon annan kan hävda att jag inte ofta och gärna kritiserat Ukraina och deras många misstag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in