2014-12-14, 18:33
Medlem
Christopher.s avatar
Själv tror jag inte på en framtid för Sverige och vill säkra mina pengar genom att flytta ut dem ur landet. Hur gör jag detta rent praktiskt? Jag vill helst flytta mina pengar till USA eller annan säker stat att ha en depå i, helt enkelt ett vanligt sparkonto. Hur gör jag detta snabbast, billigast och smidigast? Går det att göra online?
Citera
2014-12-14, 20:17
Medlem
rajrajmfs avatar
Är det vita pengar du ska flytta?
Citera
2014-12-14, 22:25
Medlem
Finns massa banker e-wallets etc. Santander som är Spansk har bra ränta.
Citera
2014-12-14, 22:37
Medlem
r0lands avatar
Helt ärligt tror jag nog Sveriges ekonomi ser bättre ut jämfört med USA's men den diskussionen antar jag är irrelevant i den här tråden.

Starta ett konto i en annan bank och för över via IBAN-överföring?
Citera
2014-12-14, 22:49
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tror jag inte på en framtid för Sverige och vill säkra mina pengar genom att flytta ut dem ur landet. Hur gör jag detta rent praktiskt? Jag vill helst flytta mina pengar till USA eller annan säker stat att ha en depå i, helt enkelt ett vanligt sparkonto. Hur gör jag detta snabbast, billigast och smidigast? Går det att göra online?

Kontakta en amerikansk bank och hör hur du ska gå tillväga?

Jag har fått veta att det är svinsvårt, massa pappersdokumentation och att du måste inneha ett Social Security number. Ska även vara svårt att få tillbaka pengarna, alltså om du vill föra tillbaks pengarna till Sverige.

Något du skulle kunna göra istället är att köpa aktier i en amerikansk storbank, det kan du göra igenom din svenska bank utan problem.

Om det är svarta pengar vet jag inte hur du ska gå tillväga.
Citera
2014-12-14, 22:50
Medlem
1. Skaffa ett bankkonto i valfri bank.

2. Gör en överföring från din svenska internetbank till ditt utländska bankkonto. Alla konton har ett IBAN- nummer som man använder när man vill flytta pengar mellan länder. Kan kosta 100 kr i avgift eller något liknande att göra överföringen.
Citera
2014-12-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Ta ett flyg till Thailand. Gå in på ett bankkontor. 5 min senare har du ett bankkonto med online inloggning. Överför dina svenska pengar dit (komer dock då såklart vara i Thai Baht men som andra visa/mastercards så kommer du kunna använda korten överallt.

Eler ännu enklare (kanske inte lika säkert dock) så skapar du en e-wallet hos antingen neteller eller moneybookers/skrill (vilka jag rekommenderar) vilka även dem har mastercard, bankdosa osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in