2018-01-10, 07:55
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Det kan vara intressant att se hur det ryska informationskriget påverkar opinionen i Ryssland. I en purfärsk opinionsundersökning anser 68 % att USA är den största fienden, 29 % att Ukraina är den största fienden och 14 % att EU är den största fienden. Medan t.ex. ISIS endast ses som värst av 5 %.

Det är ganska intressant. För dels visar det ett hustrumisshandlaresyndrom; där det är den misshandlande kvinnan som är "skyldig" till att, indirekt, tvinga mannen att slå henne blodig på köksgolvet. Ukraina har - förutom sin att söka frihet och integration i Väst - inte attackerat Ryssland ett endaste dugg. Man valde bort Ryssland och svaret blev militär aggression och annektering av Krim (om än med befolkningens samtycke delvis).

Så hur är Ukraina en fiende? Jo, man söker det liv och den samhällsmodell som finns i Väst. Det liv även många ryssar drömmer om. Det är, precis som jag skrivit tidigare, en psykologisk omöjlighet enligt propagandan. Då Ryssland aldrig riktigt kan vara en stormakt utan dess historiska vagga.

https://www.rbc.ru/politics/10/01/2018/5a549d4b9a79476120fe5065?from=main
Citera
2018-01-10, 09:16
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Det kan vara intressant att se hur det ryska informationskriget påverkar opinionen i Ryssland. I en purfärsk opinionsundersökning anser 68 % att USA är den största fienden, 29 % att Ukraina är den största fienden och 14 % att EU är den största fienden. Medan t.ex. ISIS endast ses som värst av 5 %.

Det är ganska intressant. För dels visar det ett hustrumisshandlaresyndrom; där det är den misshandlande kvinnan som är "skyldig" till att, indirekt, tvinga mannen att slå henne blodig på köksgolvet. Ukraina har - förutom sin att söka frihet och integration i Väst - inte attackerat Ryssland ett endaste dugg. Man valde bort Ryssland och svaret blev militär aggression och annektering av Krim (om än med befolkningens samtycke delvis).

Så hur är Ukraina en fiende? Jo, man söker det liv och den samhällsmodell som finns i Väst. Det liv även många ryssar drömmer om. Det är, precis som jag skrivit tidigare, en psykologisk omöjlighet enligt propagandan. Då Ryssland aldrig riktigt kan vara en stormakt utan dess historiska vagga.

https://www.rbc.ru/politics/10/01/2018/5a549d4b9a79476120fe5065?from=main
Det verkar som om du har fastnat i kalla krigets retorik, en som blir helt verklighetsfrämmande sett till dagens situation. Kan du förklara vad som menas med "frihet och integration i Väst"? Skulle gälla t ex Ukraina, eller för den delen också ett antal andra länder som t ex Lettland. På vilket sätt menar du att ukrainares och letters liv radikalt skiljer sig från ryssars?

"Valde bort Ryssland" är också närmare besett en förvrängning av verkligheten. Ukrainarna kan under överskådlig tid inte välja bort Ryssland, även om dom fick fullt EU medlemskap i morgon. Har dom ukrainare som bor och arbetar i Ryssland åkt hem?

Vad gäller undersökningen kan man ju spekulera i hur många svenskar som ser IS som det största hotet mot Sverige...
Citera
2018-01-10, 09:32
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det verkar som om du har fastnat i kalla krigets retorik, en som blir helt verklighetsfrämmande sett till dagens situation. Kan du förklara vad som menas med "frihet och integration i Väst"? Skulle gälla t ex Ukraina, eller för den delen också ett antal andra länder som t ex Lettland. På vilket sätt menar du att ukrainares och letters liv radikalt skiljer sig från ryssars?

"Valde bort Ryssland" är också närmare besett en förvrängning av verkligheten. Ukrainarna kan under överskådlig tid inte välja bort Ryssland, även om dom fick fullt EU medlemskap i morgon. Har dom ukrainare som bor och arbetar i Ryssland åkt hem?

Vad gäller undersökningen kan man ju spekulera i hur många svenskar som ser IS som det största hotet mot Sverige...

Nu har jag redan svarat på dina ryska standardkommentarer 3 inlägg ned i tråden. Jag kan också nämna att baltstaterna har högre HDI än Ryssland, möjlighet att resa, arbeta och leva fritt i EU. Det handlar inte om att likställa Väst med Ukraina eller Lettland, utan om att de sistnämnda är på en resa mot väst.

Jag talar inte om någon slags ukrainsk isolation mot Ryssland. Utan om att Ukraina valde politisk, social, kulturell och ekonomisk integration mot EU; istället för en CIS-tullunion som vore den Sovjet 2.0.
Citera
2018-01-10, 10:05
Medlem
Massajens avatar
Klyschor som "ryska kommentarer" och "resa mot väst" finner jag måttligt övertygande. Kriteriet för det senare tycks vara att ledande politiker är emot Kreml, eller närmare bestämt Putin. När den brutale partibossen och kleptokraten Jeltsin styrde beskrevs också Ryssland som "på väg mot väst". Du kan ju reflektera över varför.
Citera
2018-01-11, 07:14
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Klyschor som "ryska kommentarer" och "resa mot väst" finner jag måttligt övertygande. Kriteriet för det senare tycks vara att ledande politiker är emot Kreml, eller närmare bestämt Putin. När den brutale partibossen och kleptokraten Jeltsin styrde beskrevs också Ryssland som "på väg mot väst". Du kan ju reflektera över varför.

Och jag ger inte mycket för substanslösa inlägg som gång efter annan undviker diskussion.

Idag är EU den viktigaste handelspartnern för Ukraina. Idag reser och lever ukrainska medborgare visumfritt 90 dagar till EU. Idag integreras Ukraina till fler och fler utbytes- och samverkansprogram med EU. Det är Ukrainas val... och jag tror många ryssar skulle uppskatta det också.
Citera
2018-01-12, 09:35
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Litauen utreder man nu rykten om att tyska soldater stationerade i landet begått våldtäkter, bland annat på en 15-årig flicka. En historia som påminner om fallet med Lisa ...

NATO: Russia targeted German army with fake news campaign
http://www.dw.com/en/nato-russia-targeted-german-army-with-fake-news-campaign/a-37591978

Lithuanian authorities launch investigation into fake German rape story
http://www.dw.com/en/lithuanian-authorities-launch-investigation-into-fake-german-rape-story/a-37608180
Citat:
De danska soldater som ska ingå i Nato-styrkorna i Estland kommer att utbildas att bemöta ryska nättrolls skepparhistorier.

Danske soldater skal beskyttes mod fake news fra Rusland
http://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-soldater-skal-beskyttes-mod-fake-news-fra-rusland

Danska soldater i Estland instrueras att vara på sin vakt mot lögnhistorier från Dermokratskaja Pederastsija PutleriSStan, på nya upplagor av skrönan om den stackars litauiska flickan som våldtogs av tyska soldater. Danskarna ska tänka efter vad de skriver på sociala medier, och också vara beredda på att bli förförda av snygga ryska agenter, "honungsfällor".

https://www.dr.dk/nyheder/udland/danske-soldater-i-estland-skal-holde-igen-med-facebook-risikerer-overvaagning-og
Citat:
200 danske soldater, som fra i dag tager på Nato-mission i Estland, kommer efter alt at dømme aldrig i ildkamp.

Men soldaterne skal alligevel være på vagt overfor angreb fra Rusland - den modstander, de er sendt afsted for at afskrække.

Det er bare ikke kanoner og kugler, som russerne kunne tænkes at bruge.

- Det, som de blandt andet kan blive udsat for, er disinfomation i russiske medier. Det vil sige løgnehistorier, som er brygget sammen for at forsøge at sætte de danske tropper i et dårligt lys, siger Flemming Spildsboel, seniorforsker på Dansk Institut for Internationale Studier med speciale i russiske forhold.

Flemming Spildsboel peger på en sag fra Litauen, hvor tyske soldater for et års tid siden blev anklaget for at have gruppevoldtaget en lokal pige af russiske medier.

- Det var en ret interessant sag, også fordi at de litauiske myndigheder bad medierne om at sidde på hænderne i noget tid, mens man undersøgte sagen.

Anklagen mod de tyske soldater viste sig at være helt grundløs, og på grund af myndighedernes indgreb blev skaden begrænset.
---
Der er begrænsninger på, hvor meget og hvordan Nato-soldaterne i Baltikum må bruge Facebook og andre sociale medier.

- Det handler om overvågning og aflytning. Der er nogle muligheder for fremmede efterretningstjenester at indhente via det her.

Endelig skal de danske soldater tage sig i agt for "honningfælder" - det vil sige agenter fra fremmede magter, som forsøger at forføre soldaterne, når de har fri - for bagefter at kunne presse eller lokke informationer ud af dem.
Senast redigerad av Ördög 2018-01-12 kl. 09:41.
Citera
2018-01-13, 12:27
Medlem
Måste ha hög IQ i ryssland då de tydligen kan påverka val med tillgång till endast ett fragment av media i väst där all sändningstid/tabloider består av massiv demonisering av ryssar,kineser och muslimer kombinerat med hyllningar till den store guden Washington och hans terrornätverk Nato.

I all svensk media jag har sett de senare åren ser man aldrig någon som ens får bemöta de mest perversa och befängda propagandapåståendena.

Allas hjärnor har dock inte ruttnat bort även om vår propagandaministär tyx tro det.
Citera
2018-01-15, 22:10
Bannlyst
Citat:
Danska soldater i Estland instrueras att vara på sin vakt mot lögnhistorier från Dermokratskaja Pederastsija PutleriSStan, på nya upplagor av skrönan om den stackars litauiska flickan som våldtogs av tyska soldater. Danskarna ska tänka efter vad de skriver på sociala medier, och också vara beredda på att bli förförda av snygga ryska agenter, "honungsfällor".

https://www.dr.dk/nyheder/udland/danske-soldater-i-estland-skal-holde-igen-med-facebook-risikerer-overvaagning-og

Ditt sätt att skriva är verkligen gravt omoget med SS och annat Hitlertrams.

Snyggt att du klippte av artikeln precis innan det intressantaste kom:

Citat:
Flemming Splidsboel kender ikke til aktuelle eksempler på, at honningfælder er blevet brugt i Baltikum.

Med andra ord - det rör sig än en gång om obevisade rykten från NATO:s propagandacentraler. Det vill säga sånt som kallas "fake news" när det rör sig om NATO-kritiska påståenden som inte kan ledas i bevis.

Som min unge pojkbyting Draken55 brukar säga: "Känner du ett oändligt behov att påvisa hur stollig foliehattig inhuman och dinosaurie-aktig du är?"
Senast redigerad av DrakensMorsa 2018-01-15 kl. 22:12.
Citera
2018-01-16, 16:27
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrakensMorsa
Ditt sätt att skriva är verkligen gravt omoget med SS och annat Hitlertrams.

Och dessutom är min stilnivå tydligen alldeles för hög för din fattningsförmåga. Jag beklagar oändligt att jag inte förmår göra mig begripligare än så, men det är ogörligt att i tid och otid prioritera specialbehoven hos varenda imbecill.

Citat:
Som min unge pojkbyting Draken55 brukar säga: "Känner du ett oändligt behov att påvisa hur stollig foliehattig inhuman och dinosaurie-aktig du är?"

Om jag var din son skulle jag också ställa dig den frågan. Ofta.
Senast redigerad av Ördög 2018-01-16 kl. 16:30.
Citera
2018-01-16, 16:34
Bannlyst
Citat:
Och dessutom är min stilnivå tydligen alldeles för hög för din fattningsförmåga. Jag beklagar oändligt att jag inte förmår göra mig begripligare än så, men det är ogörligt att i tid och otid prioritera specialbehoven hos varenda imbecill.

Om jag var din son skulle jag också ställa dig den frågan. Ofta.

Jag betackar mig för dina tramsiga personangrepp som inte bidrar till att föra diskussionen framåt.

Känns det inte dumt att du bidrog med fake news i tråden? Det fanns inga bevis för det du påstod. Och det framgick till och med i artikeln.
Citera
2018-01-16, 16:54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Jag betackar mig för dina tramsiga personangrepp som inte bidrar till att föra diskussionen framåt.

Jag gillar inte heller personangrepp, men då jag själv utsätts för ett sådant brukar jag svara med samma mynt.

Citat:
Känns det inte dumt att du bidrog med fake news i tråden? Det fanns inga bevis för det du påstod. Och det framgick till och med i artikeln.

Jag länkade till en artikel om hur danska soldater varnas för cyberkrigföring och fake news-historier av det slag som nämnts tidigare i denna tråd, framför allt skepparhistorien om den skändade litauiska flickan. Alltså ett helt relevant ämne för tråden - men synbarligen inget som intresserar en individ som finner det angelägnare att bekämpa Hitlertrams och höja varningens finger för Natos propagandacentraler. Men - tack för att du redan i ett så här tidigt skede av din medverkan på Flashback visar dig besitta såväl stilistisk briljans och sakkunskap som moraliskt patos! (Sarkasm).
Senast redigerad av Ördög 2018-01-16 kl. 16:58.
Citera
2018-01-16, 19:50
Medlem
Massajens avatar
Tycker du att en varning utgör ett belägg?

Men till frågan om Rysslands s k informationskrig så efterlyser jag klara belägg. Sådana borde inte vara svåra att presentera om det nu verkligen existerar. I går hörde jag nya moderatledaren UK varna (för vilken gång i ordningen) för ryska kampanjer och han nämnde sådana räliga organ som Sputnik och RT som exempel. För den som inte kan ryska finns ju här engelska versioner sedan åratal tillbaka. Visa oss kontrollerbara referenser (länkar t ex) till det typiskt ryska informationskriget som dessa står för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in