• 1
  • 2
2014-12-15, 15:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Tanken på ett rättvist och fritt samhälle kräver regler. Utan dessa, eller om dessa görs frivilliga kommer samhället att sjunka ner i anarki = den starkes rätt.
Du har missuppfattat konceptet anarki. Det vi lever i idag är detsamma som "den starkes rätt" då reglerna bestäms av en grupp människor som tagit sig an makten genom att påstå sig representera resterande individer.
Citera
2014-12-15, 15:20
Medlem
Rehf2134s avatar
För att avskräcka brottslingen från att begå nya brott, men också för att sätta ett exempel för allmänheten.
Citera
2014-12-15, 15:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rehf2134
men också för att sätta ett exempel för allmänheten.
Tror du alltså att allmänheten är efterbliven eller varför litar du inte på att folket har vett nog att straffa våldsbrottslingar rättmätigt?
Citera
2014-12-15, 15:47
Medlem
Rehf2134s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Tror du alltså att allmänheten är efterbliven eller varför litar du inte på att folket har vett nog att straffa våldsbrottslingar rättmätigt?
Har svårt att förstå ditt inlägg, känns lite konstigt formulerat.

Men ja, allmänheten är efterbliven och behöver tydliga exempel på vad som är okej och inte.
Senast redigerad av Rehf2134 2014-12-15 kl. 16:14.
Citera
2014-12-15, 16:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rehf2134
Har svårt att förstå ditt inlägg, känns lite konstigt formulerat.

Men ja, allmänheten är efterbliven och behöver tydliga exempel på vad som är okej och inte.
Tack, det var det jag ville få svar på.
Citera
2014-12-19, 22:45
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
... Det finns ingen mark som någon "rättmätigt" skulle ha skaffat sig, såvida man inte inkluderar "den starkes rätt" som rättmätigt sätt att beskaffa egendom. http://en.wikipedia.org/wiki/Primiti...ion_of_capital (märk att detta är en av de få koncept som Marx prickade rätt)
Om vi går tillbaka till Adam och Eva och använder vår tids rättsdefinitioner så har du rätt. Jag utgår från en demokratisk stat.
Citat:
"Self-made" är ett luddigt begrepp, mest för att dessa personer ändå haft välbärgade föräldrar (mycket bättre förutsättningar att få finansiering och foten in i finanslivet) och haft tur i genlotteriet (intelligens över en viss nivå är ett krav om man vill lyckas stort som entreprenör), det finns inga möjligheter för en svensson att bli "self-made" miljardär.
Svensson vet jag inte på rak arm men jag kan ju nämna Kamprad som ett paradigmatiskt exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in