Citat:
Ursprungligen postat av
Osykk
Hej, tänker jämt att jag mår dåligt och tänker att "jag är deprimerad", och som alla vet så är tankar jävligt kraftiga och påverkar en jävligt mycket.
Är hemma hela dagarna, och kommer så svar som: -sysselsätt dig.
Visst sysselsätter jag mig ibland men ska man verkligen alltid behöva vara sysselsat för att distrahera tankarna?
Så hur blir man av med dessa negativa tankar som plågar en månad efter månad? Det är samma 2-3-4 tanka också som bara repiteras.
Du tänker "Jag är deprimerad"
Låt mig gissa, du uttrycker dessa deprimerande tankar på ett deprimerande sätt som ger deprimerande känslotilstånd?
Du ser, din hjärna reagerar som ett barn, den ger dig det den tror att du vill ha. Matar du den med såna här triggers som kommer den plocka fram precis det du inte vill ha, nämligen mer deprimerande tankar och tillstånd.
Den goda nyheten? Det är bara en vana du lärt in. Du tänker medvetet eller omedvetet dessa tankarna som triggar igång skittillstånd i dig om och om igen, fullkomligt perfekt.
Vad du behöver göra är att identifiera varenda lilla skittanke och stanna upp, och verkligen lägga märke till vad det är du sa till dig (när tanken dök upp i ditt sinne) vilket tonläge du sa det till dig själv. Nu, när du spenderat hela dagarna med att identifiera dessa och tonläget och platsen din inre röst kommer ifrån. Börja med att enbart byta ut röstläget/tonläget som du säger alla dessa löjliga saker till dig själv som inte har något med dig eller nuet att göra, byt ut tonläget i alla deprimerande saker du säger till en röst som är löjligt positiv, eller en tecknad figurs röst som står dig nära.
Hur du gör det är att när du blir bra på att lägga märke till dina triggers(inre röster som snackar skit-alltså fysiska platsen och tonläget) flytta ut rösten, den rösten du hör från det specifika stället i sinnet du pratar med dig själv på dessa deprimerande sätt, flytta ut denna rösten längre och längre ifrån dig när den pratar så du knappt hör den för den är så långt bort, NU nu byter du den blixtsnabbt och blixtsnabbt därefter flyttar du in den som en blixt in på det stället där din gamla deprimerande röst var. Nu var inte rädd att le när du hör denna extremt optimistiska eller komiska (beroende på röstläget du valt ovan) säger alla dessa deprimerande strunttankar på detta sätt.
Du kan behöva öva denna teknik, eller beståndsdelarna i tekniken, under en längre period beroende för hur lätt du har för att föreställa dig och manipulera dessa beståndsdelar utav dina tankar, men om du utför tekniken korrekt kommer du uppleva att ditt känslotillstånd förändras fullkomligt när du har SAMMA tankar som innan. Och det är något som inga pengar kan köpa=frihet
Lycka till och god jul!