Citat:
Ursprungligen postat av
alienfin
Ganska komplicerat att räkna ut hur mkt ränta var och en ska betala om ni amorterar olika också.
Precis. Därför tänkte vi att vi alla skulle äga exakt en tredjedel av lägenheten, så alla ska betala lika mycket amortering, ränta och hyra :-) Lägenheten vi kollar på har 3 st i princip identiska rum :-)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamarai
Det är en studentkorridor ni vill köpa. Papanoir har bra punkter, jämför med reglerna som finns i en studentkorridor. Utan dem så hade det inte fungerat.
Jag förstår precis hur du tänker annars. Been there and done that. Mitt aventyr slutade med att jag fick tvinga ur mina kamrater för att jag var ekonomiskt starkare. Vi var tvugna att skaffa städhjälp ganska omgående och hade det i ett par års tid fram till att de flyttade ut. Du vet att städning är ett problem (trots samma syn på hygien) i de flesta förhållanden va? Men det är relativt lätt problem att lösa jämfört med alla andra problem som kan och förmodligen kommer uppstå.
Sett som investering: Om ni själva tänkt renovera när ni är färdiga istället för att låta hantverkare göra det så betyder det att ni utbildar under ett antal år för att tjäna sämre än en hantverkare. Ganska mycket sämre om ni räknar med rot.
det är uppenbart att ni inte tänkt igenom det. Gå inte på magkänsla utan räkna seriöst på det. Det är trots allt en mångmiljonivestering (kanske den största ni kommer göra någonsin?) och den har risk.
Låter som att du själv har köpt en lägenhet med fler personer? Är det så? Hur gick det till? Det känns som att det mest är på amerikanska serier som man ser att ett gäng vänner bor tillsammans, men kan tänka mig att det mest är hyresrätter om det skulle hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bbobi
Har tre polare som flyttade ihop. Dom gjorde helt enkelt så att en av dom köpte lägenheten och så var dom andra inneboende med reservation för ändrade livsförhållanden. Dom valde en lägenhet han skulle vilja bo kvar i med framtida partner eftersom det var han som gjorde köpet. Så att det skulle kännas ok för honom om dom flyttar och så vet dom att skulle han göra nån på smällen så är deras dagar räknade. Att hålla på sådär där alla ska vara ägare....Näeeee.
Vi var på en visning med en mäklare några dagar sedan. Mäklaren påpekade faktiskt att det inte var så vanligt att 3 vänner brukade köpa en lägenhet; då brukar det istället vara så som du menade, att en person tar hela lånet och låter resten vara inneboende. Det låter som att det kan bli bra mycket enklare och mindre drama så.