2014-12-13, 21:07
Medlem
brunnsangs avatar
Hej jag har en fond hos swedbank som jag är lite orolig över.

Impulsiv som jag är så skulle jag ta ett litet blancolån i våras (bilköp), men när Swedbank ringde upp så sa dom att jag blev godkänd för blancolånet men dom undrade även varför jag inte sparade någonting varje månad trots att jag hade bra inkomst. Fick då kalla fötter och sket i blancolånet och öppnade ett fondkonto som bankmannen i andra änden rekommenderade.

Det blev ett "lågriskkonto" som heter "räntefond kort plus" som man enligt bankmannen ej kunde förlora pengar på. Nu har det dragits 8000 varje månad sedan April/maj sen har jag stoppat in lite extra ibland så den har ganska nyss kommit upp i lite över 100.000kr.

Av dessa kronor har jag "gått plus" 64 kronor. Förändringen är 0.07 %.

Nu till min fråga, det står att förvaltingsavgiften är 0,40% och vad är det ? Låter i mina öron som att jag i dagsläget förlorar pengar på att spara där!? , sen såg jag nått normandsbelopp på ca 2700 vad är det ?

Bryr mig inte så mycket om att jag inte går plus nånting men vill fan inte förlora pengar på skiten då känner jag mig lurad av bankmannen som sa att man inte kunde gå back med denna fond...

Går det att "säga upp" fonden och ta ut alla pengar?

Vet att jag borde läst på papprena dom skickade hem men sanningen är att jag signerade aldrig och skickade inte heller tillbaka dom papprena så swedbank startade mitt fondsparande baserat på det som sas på telefonen.

Hur bör jag göra ni som har koll ?
Citera
2014-12-13, 21:48
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Nu till min fråga, det står att förvaltingsavgiften är 0,40% och vad är det ?

Det är den avgift som banken tar för att sköta om detta åt dig, eller fondförvaltaren. Finns ju viss indexfonder som är gratis, som Avanza Zero som är populär, men finns även en de som är betydligt dyrare. Dock vet jag inte om 0,40% är dyrt eller inte på en räntefond som du har. Har aldrig haft eller kollat på sådana.

Citat:
Låter i mina öron som att jag i dagsläget förlorar pengar på att spara där!?
Det normala och som jag har för mig gäller alla fonder är det du gått + eller -, i ditt fall + 64kr är det belopp du verkligen gått plus. Avgiften dras om jag inte har fel varje dag när börsen har stängt för dagen.

Men, du verkar ju kunna spara rätt mycket. Varför ligga i en kort räntefond? Det är iofs en helt annan fråga.
Citera
2014-12-13, 21:51
Medlem
Jag antar att det är denna fond du har? http://www.morningstar.se/Funds/Quic...mid=0000000000

Du har gått plus 0,07% totalt med avdrag för förvaltningsavgiften. (Extremt dåligt om du frågar mig) Denna dras varje dag från ditt fondkonto med 1/365-del. Så för att du överhuvudtaget ska tjäna något på fonden så måste den slå förvaltningsavgiften. Du hade tjänat mer på att spara dessa pengar på ett sparkonto med bra ränta. Tex Santander har nu 1,75% helt riskfritt och utan förvaltningsavgift som merparten av fonderna har.

Självklart vill storbankerna sälja sina egna fonder vilka ofta har högre förvaltningsavgift än liknande fonder från andra bolag. Jag är väldigt skeptisk till att ta råd från bankpersoner, åtminstone utan att göra en liten jämförelse själv. Jag har satt ihop min fondportfölj efter att ha läst runt lite på bloggar (Claes Hemberg och Gunther Mårder är bra) samt tittat på Morningstar efter fonder med fem stjärnor. Satsar främst på låga förvaltningsavgifter (under 0,3%) men har en fond med 1,4% och en med 1,22%, dessa har jag för att de har presterat väldigt bra vilket gör att jag känner att jag kan ta risken med en högre avgift mot en förväntad högre avkastning.

Om jag vore du skulle jag sälja din fond och se över bättre alternativ. Såvitt jag ser finns ingen säljavgift så det ska nog inte vara något problem.

Vet tyvärr inte hur det är med att sälja via telefon men det låter ju konstigt att du inte skrivit på någonting. Du har ju inte förlorat pengar men förstår ändå att du känner dig lurad.
Citera
2014-12-13, 21:53
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Det är den avgift som banken tar för att sköta om detta åt dig, eller fondförvaltaren. Finns ju viss indexfonder som är gratis, som Avanza Zero som är populär, men finns även en de som är betydligt dyrare. Dock vet jag inte om 0,40% är dyrt eller inte på en räntefond som du har. Har aldrig haft eller kollat på sådana.

Det normala och som jag har för mig gäller alla fonder är det du gått + eller -, i ditt fall + 64kr är det belopp du verkligen gått plus. Avgiften dras om jag inte har fel varje dag när börsen har stängt för dagen.

Men, du verkar ju kunna spara rätt mycket. Varför ligga i en kort räntefond? Det är iofs en helt annan fråga.

Jag kan ingenting om fonder, så vet ej vad du menar med "kort räntefond" ? Anledningen till att jag valde den var att det var ett av tre alternativ han gav och denna fond verkade va den enda som man inte kunde förlora pengar på. Tack för svaret btw!
Citera
2014-12-13, 22:06
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Jag antar att det är denna fond du har? http://www.morningstar.se/Funds/Quic...mid=0000000000

Du har gått plus 0,07% totalt med avdrag för förvaltningsavgiften. (Extremt dåligt om du frågar mig) Denna dras varje dag från ditt fondkonto med 1/365-del. Så för att du överhuvudtaget ska tjäna något på fonden så måste den slå förvaltningsavgiften. Du hade tjänat mer på att spara dessa pengar på ett sparkonto med bra ränta. Tex Santander har nu 1,75% helt riskfritt och utan förvaltningsavgift som merparten av fonderna har.

Självklart vill storbankerna sälja sina egna fonder vilka ofta har högre förvaltningsavgift än liknande fonder från andra bolag. Jag är väldigt skeptisk till att ta råd från bankpersoner, åtminstone utan att göra en liten jämförelse själv. Jag har satt ihop min fondportfölj efter att ha läst runt lite på bloggar (Claes Hemberg och Gunther Mårder är bra) samt tittat på Morningstar efter fonder med fem stjärnor. Satsar främst på låga förvaltningsavgifter (under 0,3%) men har en fond med 1,4% och en med 1,22%, dessa har jag för att de har presterat väldigt bra vilket gör att jag känner att jag kan ta risken med en högre avgift mot en förväntad högre avkastning.

Om jag vore du skulle jag sälja din fond och se över bättre alternativ. Såvitt jag ser finns ingen säljavgift så det ska nog inte vara något problem.

Vet tyvärr inte hur det är med att sälja via telefon men det låter ju konstigt att du inte skrivit på någonting. Du har ju inte förlorat pengar men förstår ändå att du känner dig lurad.

Ja precis det är den fonden jag har, nej säljavgiften är 0% men dom drar pengar den 28 varje månad från lönekontot till fonden. Får nog ta och föra över alla pengar till mitt E-sparkonto sen ringa swedbank och be dom sluta dra varje månad. Är inte så intresserad av nån tusing extra per år utan vill mest ha ett konto med pengar som inte är så lättilgängligt med tanke på att jag ibland kan vara lite impulsiv så då är det skönt med fördröjningen som uttag från fonder för med sig.

Vet inte varför han skickade papper till mig och sen startade fondsparandet utan mitt godkännande men han kanske får provision eller att det ser bra ut för chefen. Tyckte mest att det var skönt att slippa läsa igenom alla papper och skicka in dom så jag brydde mig inte så mycket just då när jag såg att dom börjat dra pengar varje månad trots att dom skriftligt saknade mitt godkännande.

Ska kika lite på santander, tack ska du ha för svaret!
Citera
2014-12-13, 22:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Detta är mitt tips.

1. Sälj fonden
2. Väl en bättre bank än Swedbank.
3. Öppna ett sparkonto med bättre ränta och spara en mindre summa där varje månad så du får en buffert.

4. Öppna ett konto på Avanza gärna en ISK. Spara i Avanza Zero och krydda med någon annan fond med låga avgifter.
Citera
2014-12-14, 09:22
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Jag kan ingenting om fonder, så vet ej vad du menar med "kort räntefond" ? Anledningen till att jag valde den var att det var ett av tre alternativ han gav och denna fond verkade va den enda som man inte kunde förlora pengar på.

Korta räntefonder brukar vara vanligt för folk som "inte vill förlora något". Risken att förlora pengar är ganska liten samtidigt som uppsidan som du kanske själv märkt inte är den bästa heller.

Men som Diablo1118 skriver så tycker jag du skall göra slut med Swedbank när det kommer till dina investeringar. Öppna konto hos antingen Avanza eller Nordnet. Avanza har en indexfond som Diablo1118 även nämner vilken är populär. Nordnet har dock motsvarande fonder, tror de kallar den Superfonden Sverige eller något liknade (är själv hos Avanza). Det finns många fördelar med att ligga på Nordnet eller Avanza, tex billigare avgifter men framförallt ett mycket större utbud.

Nu är det ju många som stirrar sig blinda på avgifterna på fonderna vilket egentligen inte har någon betydelse. Det som har betydelse är hur fonderna avkastar över tid.

Du skriver inget om när du tänkt använda dina pengar eller om du bara sparar till framtiden. Men du verkar kunna lägga undan mycket pengar, mer än de flesta dödliga kan. Att sätta ihop fonder som gör ca 5-8% uppgång per år med begränsad nedsida är inte så svårt. Om du sedan låter "ränta på ränta" effekten göra sitt, ja då går du mot en strålande framtid. Åtminstone ekonomiskt.
Citera
2014-12-14, 13:27
Medlem
Bbobis avatar
Om du inte orkar hålla på att bli kund i ny bank och föra över hit och dit så finns det en och annan bra fond som går att köpa genom swedbank (även om deras utbud av externa fonder är rätt så tunt).

Däremot så tar köpen lite längre tid än om du köper via tex avanza. Swedbank vill göra det lite obevämt att köpa fonder som inte är deras egna genom dom.

SPP Aktiefond Sverige kan du byta ut Avanza zero mot. Köper hellre den än Zero. Går att köpa via swedbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in