Citat:
Jag kan ingenting om fonder, så vet ej vad du menar med "kort räntefond" ? Anledningen till att jag valde den var att det var ett av tre alternativ han gav och denna fond verkade va den enda som man inte kunde förlora pengar på.
Korta räntefonder brukar vara vanligt för folk som "inte vill förlora något". Risken att förlora pengar är ganska liten samtidigt som uppsidan som du kanske själv märkt inte är den bästa heller.
Men som Diablo1118 skriver så tycker jag du skall göra slut med Swedbank när det kommer till dina investeringar. Öppna konto hos antingen Avanza eller Nordnet. Avanza har en indexfond som Diablo1118 även nämner vilken är populär. Nordnet har dock motsvarande fonder, tror de kallar den Superfonden Sverige eller något liknade (är själv hos Avanza). Det finns många fördelar med att ligga på Nordnet eller Avanza, tex billigare avgifter men framförallt ett mycket större utbud.
Nu är det ju många som stirrar sig blinda på avgifterna på fonderna vilket egentligen inte har någon betydelse. Det som har betydelse är hur fonderna avkastar över tid.
Du skriver inget om när du tänkt använda dina pengar eller om du bara sparar till framtiden. Men du verkar kunna lägga undan mycket pengar, mer än de flesta dödliga kan. Att sätta ihop fonder som gör ca 5-8% uppgång per år med begränsad nedsida är inte så svårt. Om du sedan låter "ränta på ränta" effekten göra sitt, ja då går du mot en strålande framtid. Åtminstone ekonomiskt.