http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ngd_(m%C3%A4nniska)#mediaviewer/File:Svenskarnas.svg
Diagrammet visar fördelning av kroppslängd i Sverige.
Vad är orsaken bakom denna utformning av längdfördelningen?
Att graferna inte är symmetriska runt en vertikal linje genom deras toppar har att göra med att det finns sjukdomar som minskar längdtillväxt.
Det jag finner av intresse är varför värdena stiger fort till maxvärdet och sedan minskar fort. Dvs varför finns det ungefär dubbelt så många kvinnor 168 cm som 163- eller 173cm? Med redan befintlig längdfördelning är det naturligt att det fortsätter men hur uppkom den?
Var fördelningen så redan i begynnande skede? Finns det fler kombinationer för att skapa medellånga när effekten av varierande längdfördelning räknas bort? Dras korta till långa och vice versa för minskad risk för inavel/större genetisk skillnad?