2014-12-13, 06:29
Medlem
Hej!

Har en liten affärsplan som jag skulle behöva hjälp med och har lite frågor kring! Jag har av ren tur fått ett förslag av en kompanjon att importera saker åt honom. Efter att han av ren och skär tur sett en sak som jag hade med mig från Barcelona som gjorde honom väldigt intresserad.

Saken i fråga tillverkas för hand av en kompis i Barcelona som säljer de via sin lilla butik. Vill inte avslöja exakt vad, men det är något hyffsat exclusivt med ett medelhögt-värde. Jag har nu blivit tillfrågad att levera ungefär mellan 4-8st utav produkten i månaden och sälja till min kompanjon svart.

Det skulle inte ge mig några extrema summor, men varför inte testa på när tillfället ges tänkte jag? Iaf undersöka om det skulle vara möjligt. Jag vill slippa tull och bara skicka det via den vanliga postgången. Jag vill ju inte betala skatter för import eller behöva registrera något då vinsten redan är så marginell.

Jag gör det här egentligen bara eftersom jag kan ge mig kompis i barca sysselsättning och samtidigt tjäna lite pengar själv, och hjälpa min affärspartner. Som ni kanske förstår vill jag därför att allt ska vara så anonymt som möjligt:

- Han pakterar varorna och skickar i Barcelona
- Posten går via vanliga postgången till en postbox(?) i Stockholm
- Jag hämtar ut det och lämnar det vidare till köparen

Låter väldigt simpelt i teorin, men då till lite frågor nu:

Går det att hyra en postbox helt anonymt? Om det går, hur stor kontroll är det om jag kommer 2-4 gånger i månaden och hämtar upp några peket? Om det inte går anonymt, kan man på något sätt registrera ett gratis företag utomlands med falskt namn och skriva boxen på? Eller kan man registrera en med ett falsklegg, kontrollerar de upp det isf?

Beroende på vilket företag/vart jag hyr boxen, vad rekommenderas, vilka har bäst priser/vilkor? Det enda kravet är egentligen att den ligger i Stockholm.

Tacksam för svar,
Mvh, OttoHolm
Citera
2014-12-13, 06:36
Medlem
flummares avatar
Barcelona ligger i EU. Det räknas inte som import. Du får betala spansk moms och ingen tull.
Citera
2014-12-13, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Barcelona ligger i EU. Det räknas inte som import. Du får betala spansk moms och ingen tull.

Jag vet, men som jag beskrev vill jag köra allt svart hela vägen.

I mitt drömscenario ska jag behöva betala producenten svart och få betalt av köparen svart.
Citera
2014-12-13, 07:31
Medlem
Vad är anledningen till att du vill använda en anonym postbox? Det är knappast själva transporten som du ska vara orolig för om du vill undgå skatteverket, utan snarare banktransaktioner och hur stor inkomst du rapporterar in. Det är som sagt ingen tull inom EU och skickar ni varorna till Sverige som ett vanligt brev / paket utan spårning är risken att någon skulle reagera på era försändelser mycket liten. För att ge dig en idé om paketflödet till Sverige inkommer det runt 300 000 paket och brev varje dag till Arlanda...

Jag skulle vara mer orolig att t.ex. din kompanjon i Spanien skulle få för sig att dra av kostnaderna för transporterna i sin egen firma, och där det vid en eventuell revision skulle gå att spåra vidare till dig.

Sen är det nog väldigt svårt att vara anonym när du måste vara fysiskt på plats för att ta emot paketen, och lägg även till det faktum att polisen säkerligen har span på en eller flera postboxar på ett sådant typ av ställe, vilket ökar din egen risk att påkalla deras intresse.
Citera
2014-12-13, 07:43
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttoHolm
Hej!

Har en liten affärsplan som jag skulle behöva hjälp med och har lite frågor kring! Jag har av ren tur fått ett förslag av en kompanjon att importera saker åt honom. Efter att han av ren och skär tur sett en sak som jag hade med mig från Barcelona som gjorde honom väldigt intresserad.

Saken i fråga tillverkas för hand av en kompis i Barcelona som säljer de via sin lilla butik. Vill inte avslöja exakt vad, men det är något hyffsat exclusivt med ett medelhögt-värde. Jag har nu blivit tillfrågad att levera ungefär mellan 4-8st utav produkten i månaden och sälja till min kompanjon svart.

Det skulle inte ge mig några extrema summor, men varför inte testa på när tillfället ges tänkte jag? Iaf undersöka om det skulle vara möjligt. Jag vill slippa tull och bara skicka det via den vanliga postgången. Jag vill ju inte betala skatter för import eller behöva registrera något då vinsten redan är så marginell.

Jag gör det här egentligen bara eftersom jag kan ge mig kompis i barca sysselsättning och samtidigt tjäna lite pengar själv, och hjälpa min affärspartner. Som ni kanske förstår vill jag därför att allt ska vara så anonymt som möjligt:

- Han pakterar varorna och skickar i Barcelona
- Posten går via vanliga postgången till en postbox(?) i Stockholm
- Jag hämtar ut det och lämnar det vidare till köparen

Låter väldigt simpelt i teorin, men då till lite frågor nu:

Går det att hyra en postbox helt anonymt? Om det går, hur stor kontroll är det om jag kommer 2-4 gånger i månaden och hämtar upp några peket? Om det inte går anonymt, kan man på något sätt registrera ett gratis företag utomlands med falskt namn och skriva boxen på? Eller kan man registrera en med ett falsklegg, kontrollerar de upp det isf?

Beroende på vilket företag/vart jag hyr boxen, vad rekommenderas, vilka har bäst priser/vilkor? Det enda kravet är egentligen att den ligger i Stockholm.

Tacksam för svar,
Mvh, OttoHolm

Brevia i Sthlm hyr ut boxar utan större "krångel"... Dom residerar på Frejgatan 13..
http://kund.brevia.se/
Du får egen nyckel till boxen givetvis och kod till dörren, ingen bryr sig om dig när du hämtar din post...
Det finns dock ett aber, eftersom din beskrivning och frågeställning fullständigt osar av affärer som helst inte skall se dagens ljus...Och då är det inte svarta pengar jag menar, utan saker med betydligt högre straffvärde..
Svarta pengar blir en smäll på fingrarna av skatteverket och i stort sett inget mer beroende på belopp..
I princip alla postboxföretag är kända hos myndigheterna som tillhåll för diverse ljusskygga personer/företag så dom har koll...
Senast redigerad av Ubergirl 2014-12-13 kl. 07:48.
Citera
2014-12-13, 07:47
Medlem
flummares avatar
Det säkraste är nog att ta ett lågbudgetflyg fram o tillbaks privat, det kostar inte helt sällan mindre än paket om det inte är inom brevvikt eller över flygets maxvikt på bagage.

Helgpartyresor till barcelona är inget konstigt.
Senast redigerad av flummare 2014-12-13 kl. 07:49.
Citera
2014-12-13, 08:17
Medlem
Sluta att krångla till det.

Betala din kompis och be han skicka. Svårare än så är det inte. Ingen tull inom EU och ingen import moms.

Sedan är det när du säljer vidare som du skall vara försiktigt om det är större summor. Be om att få betalt kontant så är allt löst.
Citera
2014-12-13, 09:09
Medlem
Kam garantera er att de inte är något olagligt, och absolut inget som genererar stora pengar.

Killen i Barca får kontanter, jag får betalt i kontanter. Jag vill dock inte få grejerna skickade till mig, har inte tid och det är inte värt pengarna.

Därför jag tyckte min lösning var bra, att allt gick rätt automatiskt. Inga spår från pengar, och vid tillfällen jag inte har tid kan någon annan hämta i postboxen.

Men den blir totalt sågad av alla? Ingen som sitter på svar från den ursprunliga frågeställningen?

Mvh
Citera
2014-12-13, 18:09
Medlem
Men det är inga problem att skicka paketet till ditt arbete eller vilket ställe som helst. Ingen kan göra något åt det. Är dessutom alla transaktioner kontanter är allt lungt. Bara att köra.

Har du inte "tid" att få det skickat hem till dig skicka det som paket. Då hämtar du ut dem när du har tid istället på posten.
Citera
2014-12-13, 19:18
Medlem
Du kan glömma att driva det som företag, du är skyldig att redovisa hela in/ut-flödet av pengar och varor.

Om varan är laglig och vinsten är så marginell som du verkar beskriva så ser jag inget problem med att bara köra på privat och skippa "anonym postbox". Som tidigare nämnt så är Barcelona inom EU och alla dina paket är inte konstigare än att random Svenssons skickar hem paket till familjen från utlandet.
Senast redigerad av Sotashi 2014-12-13 kl. 19:20.
Citera
2014-12-14, 02:40
Medlem
flummares avatar
Om det inte är reglerade varor och små summor så har jag svårt att tro att du kommer få problem. Skicka kontanter i brev utomlamds är dock olagligt och uppmärksammat om du tänkte göra det. Att ta med sig för mycket i plånboken gillar inte Spanien då de har mycket problem som transitland för drogsmuggling. Jag vet inte vad den exakta gränsen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in