• 1
  • 2
2014-12-14, 01:08
Medlem
quaaludes.s avatar
"Vad är ett gott liv?"

I ett samhälle uppbyggt vår europiska och västerländska kultur kan vi mycket enkelt definiera vad ett gott liv är och hur det ser ut. En karriär, materiella egendomar, vacker partner, karriär, status och god ekonomi om ej överflödig och så vidare. Bli rik och miserabel i annan benämning; pengar är ett objekt men folk uppskattar gärna sitt eget värde i siffrorna som stiger.

Du ställer den ovanstående frågan, som om det spelar någon roll. Vem skall egentligen kunna veta vad ett gott liv är mer än du när alla bygger på sin egen definition och levande uppfattning. Frågan som du egentligen bör ställa dig är, "Vad är det jag egentligen vill ha?".

Tyvärr kan jag nog inte producera fram ett riktigt svar, men det jag tror är av vikt och innebörd i denna fysiska existens är våra skratt, intryck, relationer och allt där i mellan. Att kunna skilja på samhällsvärderingar och ens egna fria vilja; att inte bli totalt frånkopplad. Att förstå att vi är en organism och inte en separat händelse i detta Universum. Om "Beauty is in the eye of the beholder" bör det väl vara lika så med förmodan kring "vad ett gott liv" är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in