2006-01-17, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag vill skapa en mall, i vilken ni kan fra in era "vertygelser/stndpunkter etc. Svara p de ni har lust att svara p.
Har ni kunskap om filosofins huvudgestalter/tankar, kan ni er Platon, Aristotiles, Kant, Hegel etc?
Vilken filosof/filosofisk stndpunkt str ni nrmast och varfr (nmn grna en -ism eller flera)
Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?
Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni p det frhllandet?
Vilka filosofer ogillar ni?
Inser ni att de flesta diskussioner p det hr forat gr att spra tillbaka till antiken?
Hr filosofin till det frggna eller behvs den n idag?
Beskriv din livsfilosofi just nu med hgst 100 ord.
Har ni kunskap om filosofins huvudgestalter/tankar, kan ni er Platon, Aristotiles, Kant, Hegel etc?
Vilken filosof/filosofisk stndpunkt str ni nrmast och varfr (nmn grna en -ism eller flera)
Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?
Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni p det frhllandet?
Vilka filosofer ogillar ni?
Inser ni att de flesta diskussioner p det hr forat gr att spra tillbaka till antiken?
Hr filosofin till det frggna eller behvs den n idag?
Beskriv din livsfilosofi just nu med hgst 100 ord.
1. Ja.
2. Postmodernism. Jean Paul Sartres existensialism. Vad gller vetenskapsteorin r jag Popperian.
3. En vanlig frga fr mig r "Hur kan du veta det?" nr folk kommer med tvrskra pstenden. Det r en filosofisk frga. En annan daglig kontakt med filosofien r att stlla individens rttigheter mot kollektivet. En tredje r att komma p vilken som r den "liberala" lsningen p olika praktiska problem i den lokala politiken.
4. Utan filosofi, ingen vetenskap. Det r filosifin som avgr vad vetenskap r och vad den r till fr. Filosofi och srskilt vetenskapsteori br vara en obligatorisk komponenet av alla hgskoleutbildningar, srskilt inom samhllsvetenskapen.
5. Ogillar inga filosofer men r likgiltig infr mnga som inte frmr artikulera sina tankar i konkreta termer.
6. Allting gr att spra till allting annat. r du queerteoretiker kan du se bgeri i allt, feministerna har sitt raster, marxister ser produktionsmedlen i det hela och nyliberaler marknaden. Diskussionerna vi har idag r samma som i antiken men betydelsen r annorlunda idag d vi med vetenskapens hjlp vet ondligt mycket mer om vr plats i universum och de bestndsdelar vi sjlv r byggda av. Gud behvs inte lngre.
7. Filosofi behvs, srskilt som motkraft mot alla klpare som Deepak Chopra, Pablo Coelho och Dr Phil som bara har slahg ord och inga frdigtnkta tankar.
8. Min livsfilosofi - var och en sin egen lyckas smed, ta dagen som den kommer, gr ngonting fr helvete och gr det nu!