• 1
  • 2
2006-01-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag vill skapa en mall, i vilken ni kan fra in era "vertygelser/stndpunkter etc. Svara p de ni har lust att svara p.

Har ni kunskap om filosofins huvudgestalter/tankar, kan ni er Platon, Aristotiles, Kant, Hegel etc?

Vilken filosof/filosofisk stndpunkt str ni nrmast och varfr (nmn grna en -ism eller flera)

Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?

Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni p det frhllandet?

Vilka filosofer ogillar ni?

Inser ni att de flesta diskussioner p det hr forat gr att spra tillbaka till antiken?

Hr filosofin till det frggna eller behvs den n idag?

Beskriv din livsfilosofi just nu med hgst 100 ord.

1. Ja.

2. Postmodernism. Jean Paul Sartres existensialism. Vad gller vetenskapsteorin r jag Popperian.

3. En vanlig frga fr mig r "Hur kan du veta det?" nr folk kommer med tvrskra pstenden. Det r en filosofisk frga. En annan daglig kontakt med filosofien r att stlla individens rttigheter mot kollektivet. En tredje r att komma p vilken som r den "liberala" lsningen p olika praktiska problem i den lokala politiken.

4. Utan filosofi, ingen vetenskap. Det r filosifin som avgr vad vetenskap r och vad den r till fr. Filosofi och srskilt vetenskapsteori br vara en obligatorisk komponenet av alla hgskoleutbildningar, srskilt inom samhllsvetenskapen.

5. Ogillar inga filosofer men r likgiltig infr mnga som inte frmr artikulera sina tankar i konkreta termer.

6. Allting gr att spra till allting annat. r du queerteoretiker kan du se bgeri i allt, feministerna har sitt raster, marxister ser produktionsmedlen i det hela och nyliberaler marknaden. Diskussionerna vi har idag r samma som i antiken men betydelsen r annorlunda idag d vi med vetenskapens hjlp vet ondligt mycket mer om vr plats i universum och de bestndsdelar vi sjlv r byggda av. Gud behvs inte lngre.

7. Filosofi behvs, srskilt som motkraft mot alla klpare som Deepak Chopra, Pablo Coelho och Dr Phil som bara har slahg ord och inga frdigtnkta tankar.

8. Min livsfilosofi - var och en sin egen lyckas smed, ta dagen som den kommer, gr ngonting fr helvete och gr det nu!
Citera
2006-01-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
[b]Vilken filosof/filosofisk stndpunkt str ni nrmast och varfr (nmn grna en -ism eller flera) | Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?
Sartres existensalism ligger vldigt nra till hands. .

Kuken! Jag svr att jag inte lst ditt inlgg innan jag skrev mitt. Jag r ingen hrmapa.
Citera
2006-01-18, 02:01
Medlem
Byfnes avatar
Har ni kunskap om filosofins huvudgestalter/tankar, kan ni er Platon, Aristotiles, Kant, Hegel etc?
Nej fan, men jag har valt en filosofisk kurs.

Vilken filosof/filosofisk ståndpunkt står ni närmast och varför (nämn gärna en -ism eller flera)
Nihilism? och hedonism.

Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?
Inte mycket änn så länge.

Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni på det förhållandet?
Filosifo är mer teori, och vetenskap mer praktiskt om vad som faktiskt händer ?

Vilka filosofer ogillar ni?
Alla slags filosofier som romantiserar verkligheten.

Inser ni att de flesta diskussioner på det här forat går att spåra tillbaka till antiken?
Ja, hur många kan seriöst förklara hur en helikopter kan flyga och liknande?

Hör filosofin till det förgågna eller behövs den än idag?
Absolut inte! behövs idag.

Beskriv din livsfilosofi just nu med högst 100 ord.
Vill bli så opartisk som bara är möjligt att se på saker och ting.
Citera
2006-01-18, 02:26
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Kuken! Jag svär att jag inte läst ditt inlägg innan jag skrev mitt. Jag är ingen härmapa.

Jag kan trösta dig med att Sartres tankar är väldigt populära bland svenskar verkar det som. Du har väl sett webtestet om filosofer som postades här på forumet för ett tag sen? Sartre ligger överlag väldigt högt.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=118668

Förövrigt så borde jag nämnt att jag finner Spinoza's världssyn tilltalande och väldigt intressant. Det är svårt att värja sig mot Spinozas sockersöta panteism.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in