2014-12-12, 06:48
Medlem
Arlorks avatar
Jag är narkoman sedan tio år tillbaka. Preferens kokain och heroin. Jag sökte till metadonprogrammet. Första gången blev jag nekad då jag vägrade sluta med iktorivil. Nu andra gången står jag på väntelista.

Jag är på sjukhus i Danmark. Jag sa till läkaren att jag vill ha metadon. Nej, men vill du ha subutex?

Just nu har jag åtta milligram och funkar bra. Det tog två minuter att få subutex.
P
Vad fan är Sveriges problem? Vill svenska läkare inte hjälpa patienter eller är dom alltför bundna av lagen?
Citera
2014-12-12, 07:00
Bannlyst
Läkare är livrädda för mediciner och droger rent generellt och det visa den sjuka attityden vi har till droger i Sverige. "Det börjar med en joint å går över i hasch", sedan sitter du där med haschsprutan i armen. Folk alltså.

Sverige är efter för att hela samhällets syn på droger är sjukt pervers.
Citera
2014-12-12, 07:36
Bannlyst
De vill nog hjälpa människor, men eftersom så många dör av att blanda benso med metadon vill man att folk ska vara rena.

En del horsare säljer ju sin sub för att köpa heroin. Förstår faktiskt inte varför man skickar med folk så de kan sälja. När jag hade nedtrappning fick jag en och fick med mig en, det borde väl räcka.

Enligt KRIS är det ju ändå för slappt och för lite kontroll..

Jag tror också det beror på att Sverige är så extremt långt före andra länder med att prova nya saker, vi var ju bland de första i världen (de första?) att ha legalförskrivning av amfetamin till missbrukare. Då har man inte hunnit samla på sig erfarenheter av andra länder om hur man borde göra. Eftersom det gick så dåligt då när man inte hade några regler alls, tror man kanske att det måste vara extremt mycket regler för att det ska funka även när det gäller annat.
Senast redigerad av KvasiOrko 2014-12-12 kl. 08:01.
Citera
2014-12-12, 08:13
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Läkare är livrädda för mediciner och droger rent generellt och det visa den sjuka attityden vi har till droger i Sverige. "Det börjar med en joint å går över i hasch", sedan sitter du där med haschsprutan i armen. Folk alltså.

Sverige är efter för att hela samhällets syn på droger är sjukt pervers.

Ja Sverige är inte så progressivt som alla verkar tro. Visst vi har sprutbyte och restriktiv förskrivning av medicin. I vårt grannland Danmark finns det fasta lokaler för injektioner med sjuksköterskor och hjärtstartare. Att somliga säker sin medicin ska ej drabba personer som vill ha medicinsk hjälp att sluta missbruka.
Citera
2014-12-12, 09:12
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Jag är narkoman sedan tio år tillbaka. Preferens kokain och heroin. Jag sökte till metadonprogrammet. Första gången blev jag nekad då jag vägrade sluta med iktorivil. Nu andra gången står jag på väntelista.

Jag är på sjukhus i Danmark. Jag sa till läkaren att jag vill ha metadon. Nej, men vill du ha subutex?

Just nu har jag åtta milligram och funkar bra. Det tog två minuter att få subutex.
P
Vad fan är Sveriges problem? Vill svenska läkare inte hjälpa patienter eller är dom alltför bundna av lagen?

På grund av den narkotikapolitik som vi har i Sverige. Medan alla andra länder legaliserar THC allt eftersom så kommer Sverige bara att öka straffet för det. I England exempelvis kan du komma undan kokaininnehav med en varning första gången samt att polisen beslagtar det. I Sverige förlorar du körkortet, jobbet, mest troligtvis fängelse och böter och stämplad som narkoman resten av livet. Sverige kommer att vara det sista land som legaliserar exempelvis THC.
Citera
2014-12-12, 10:24
Moderator
Morfar-52s avatar
Kan bara säga att vården räddade mitt liv. Fick ju kämpa mycket själv förstås, men utan samhällets och vården hjälp hade jag inte klarat det.

Fast det är klart har man inställningen att knark ska vara lagligt och gratis knark till knarkare, så blir det svårt.

Som knarkare/alkis måste man ju för fan bjuda till själv också.

Om man verkligen vill bli drogfri. Vill man egentligen inte, så funkar ju ingenting. Blir bara tomma ord och löften, som inte leder någon vart. Bara till mer förtvivlan och ångest.
Citera
2014-12-12, 23:27
Avslutad
Ja, min erfarenhet är iaf att det där med mindre återhållsamhet med förskrivning kan lika gärna bidra till mer problem.

Tror dom flesta här nog ändå kan erkänna för sig själva att om dom skulle få benso och sub m.m. utskrivet lättvindigt och frikostligt så skulle det kunna bli ett problem.
Citera
2015-01-03, 01:38
Medlem
kysstiarslets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
De vill nog hjälpa människor, men eftersom så många dör av att blanda benso med metadon vill man att folk ska vara rena.

Nej det vill dem inte, förklara då varför Sverige har 4 gånger fler drogrelaterade dödsfall än andra länder.

Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Jag tror också det beror på att Sverige är så extremt långt före andra länder med att prova nya saker, vi var ju bland de första i världen (de första?) att ha legalförskrivning av amfetamin till missbrukare.

Har du sovit i garderob sedan 70 talet? Sverige är bland de sista i västvärlden att testa nya läkemedel nuförtiden. Det du pratar om skedde på 70 talet och förändrats kraftigt sedan dess.
Citera
2015-01-03, 17:30
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
I Sverige förlorar du körkortet, jobbet, mest troligtvis fängelse och böter och stämplad som narkoman resten av livet.

Jasså du? I sådanna fall är inte lagen lika för alla, för enligt min erfarenhet blir det bara dagsböter om man har en mindre mängd narkotika på sig samt är lite påtänd, ev andra flöjder om d blir upprepade ggr. (Jag syftar såklart på ringa narkotikabrott)

(Förmodar du syftar på fallet Mikael Persbrandt? Där dömde Stockholms tingsrätt först till 5 månaders fängelse pga han ska ha haft 12g. Den domen ändrades dock till samhällstjänst.)
Senast redigerad av proxyLain 2015-01-03 kl. 17:38.
Citera
2015-01-05, 14:38
Medlem
Citat:
På grund av den narkotikapolitik som vi har i Sverige. Medan alla andra länder legaliserar THC allt eftersom så kommer Sverige bara att öka straffet för det. I England exempelvis kan du komma undan kokaininnehav med en varning första gången samt att polisen beslagtar det. I Sverige förlorar du körkortet, jobbet, mest troligtvis fängelse och böter och stämplad som narkoman resten av livet. Sverige kommer att vara det sista land som legaliserar exempelvis THC.

Om du har 1hg kokain på jobbet och är lastbilschaffis samtidigt som du har ihjäl polis så KANSKE allt ovanstående inträffar. Annars, lägg av med massa jävla skitsnack. Idiot!

OnT: Individanpassningen för missbrukare är ett skämt i Sverige. Vi lever i en "folkhälsobubbla" där medicinering för t.ex. Heroinmissbrukare är nästintill tabu. Både Norge och Danmark tar mycket bättre hand om sina narkomaner.
Citera
2015-01-07, 12:15
Medlem
Citat:

Haha nejdå vi kommer verkligen inte vara sist.

Våra grannländer kommer legalisera och avkriminalisera inom något år. Då är det bara en tidsfråga innan vi gör det. Eller så är vi duktiga och lyckas göra stormsteg även i det här landet, trots pessimismen och rädslan från svenskarna.

Till TS: Sverige skapade noll-tolleransen genom Nils Bejerot och det är otrolig prestige bland politiker och andra samhälls-tjänare att hata knarket, eftersom knark är bajs. Det vet vi ju alla?

Genom åren har droganvändare blivit allt mer stigmatiserade och är just nu en av de absolut mest förtryckta samhällsgrupperna i samhället.

Vi är många som arbetar för en förändring och fler ansluter sig varje dag. Oavsätt om vi är för substutitions-behandling, avkriminalisering av all narkotika eller legalisering av cannabis. Mina bröder och systrar dör till vänster och höger, får sina liv förstörda av samhällets ovilja att hjälpa individer i behov av stöd och hjälp. Sverige som land ligger långt efter, men all information om hur man skapar ett progressivt och ansvarstagande samhälle finns på internet.

Allt som behövs är att fler höjer rösten mot denna ohumana särbehandling - du kan göra det i fika rummet, på internet eller på bensinmacken. Att sluta se sig själv och andra droganvändare som offer, och se dem istället som människor.
Senast redigerad av Mellan-mannen 2015-01-07 kl. 12:17.
Citera
2015-01-11, 18:02
Medlem
NSOs avatar
Rubriken justerad för ökad tydlighet med hänvisning till regel 0.01.
Varför är Sverige efter? --> Varför är Sverige efter med att erbjuda metadon/subutexbehandling?
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in