Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-13, 00:36
Medlem
Blommandagens avatar
Ponera att man efter en riktig skitdag (med friska ögon sedd då) sitter och snackar med sin deprimerade kompis. Kompisen ifråga undrar hur ens dag har varit. Är det då okej att svara att dagen har varit skit, med dåligt väder, otrevligt busschaufför och huvudvärk? Eller är det bättre att dra en vit lögn? När jag vet att polaren har dagar då den knappt kliver upp sängen känns det fel att gnälla, samtidigt så har ju alla dåliga dagar ibland...
Citera
2014-12-13, 00:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Ponera att man efter en riktig skitdag (med friska ögon sedd då) sitter och snackar med sin deprimerade kompis. Kompisen ifråga undrar hur ens dag har varit. Är det då okej att svara att dagen har varit skit, med dåligt väder, otrevligt busschaufför och huvudvärk? Eller är det bättre att dra en vit lögn? När jag vet att polaren har dagar då den knappt kliver upp sängen känns det fel att gnälla, samtidigt så har ju alla dåliga dagar ibland...
Personen blir inte friskare och gladare av att du drar en vil lögn. Du skall svar som det är och hur din dag varit.
Citera
2014-12-13, 04:06
Medlem
Plastbankens avatar
Ett kanske vagt svar för den som inte varit deprimerad, men tid har jag själv funnit vara mest värdefullt. Ge personen tid att svara, och tid att göra saker och ting utan att behöva utstå kommentarer och fördomar. Personen är kanske deprimerad, men för denne så handlar det inte om depression utan om något väldigt personligt, omöjligt att definiera med ett begrepp alltså. Man skall därför inte heller tro att man förstår personens situation fullt ut, och att ge den utstrålningen att man vet allt irriterar ofta den sjuke.

Personen som är deprimerad tror per automatik att dennes situation är unik och speciell gentemot omvärlden, vilket också medför att personen måste behandlas indirekt. Raka tips kan därför med fördel bytas ut till subtil överföring av nycklar till annorlunda sätt att beskåda problematiken. Få personen att tänka annorlunda genom hjälp till självhjälp. Det är också möjligt att den deprimerade kommer ur tillståndet av egen förmåga, men det kan ta lång tid och kräva en miljö där vardagen fortsätter trots personens frånvaro.
Citera
2014-12-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen

Den deprimerade personen är ofta så självfokuserad att hen inte bryr sig om din dag varit skit. Jag tror faktiskt hen mår bättre om din dag också varit skit. En av de jobbigaste sakerna med depression är alla lyckliga jävlar.
Citera
2014-12-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vissa människor vill kanske vara deprimerade.
stämmer bra på mig faktiskt

Ont: svårt att säga. beror helt på vilket sätt den är deprimerad. Ibland behövs det att man bara stöttar personen, andra fall om personen är gnäll så kan man hjälpa personen att bryta negativa tankemönster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in