Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Och ditt värde-system för att kalla hedonism omoget är?
Jag har inte påstått att hedonism är omoget, även om jag nog faktiskt tycker det när du tar upp frågan. Anledningen är att det är en livsfilosofi som lätt kan leda till sin motsats, det vill säga lidande istället för njutning, och att det finns andra filosofier som säkrare kan guida en till mer stabila värden såsom acceptans och frid i sinnet.
Vad jag menade med sex av hedonistiska skäl var dock att betrakta sex som att två personer söker individuell kortsiktig njutning och närhet. Bra sex är för mig någonting jag sorterar in i det oförklarliga, spirituella om man så vill, precis som bra musik, vällagad mat, sann empati m.m.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Du har tydligen inte mycket insikt i akademiska procedurer, där kritik-verktyget har en mycket viktig funktion.
Om du vill räkna högskolepoäng så kan vi gärna göra det. Hur många har du? Jag skall börja med att förklara saken närmre. Titta på ditt citat ovan, det innehåller tesen "Du har inte mycket insikt i akademiska procedurer", argumentet för detta är "tydligen" och en insinuering att jag skulle sakna vad du kallar "kritik-verktyget" (också det en tes). Du anför alltså inga argument för din sak överhuvudtaget. Kanske är det så att jag missförstått den akademiska proceduren, men vad jag vet så accepterar man inte teser utan att dessa följs av någon form av argument som talar för denna tes.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Att göra kategoriers karakteristiska så diffusa, att det blir omöjligt att relatera till dom.
Tack för förklaringen. Nu har jag kunskap om det allmänt vedertagna begreppet sudda ut-retorik. Känns bra.