2015-02-01, 00:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InCognitium
Som sagt så står det en fritt om man vill försöka förstå sexualiteten med hjälp av religiösa idéer. Fördelen kan vara att de, till skillnad från hur många betraktar sex idag, har vidgat perspektivet något bortom kall reproduktion eller en rent hedonistisk aktivitet. Att bara peka på att det finns exempel på religiösa sexmissbrukare räcker inte för att säga att allt skulle vara av ondo. Jag tippar på att det finns många med goda knullkunskaper från tidigare generationer som uttalat sig inom ramarna för religiös doktrin. I slutändan får man ändå hitta sin egen åsikt, det farliga i sammanhanget är inte religion utan att ta fasta på dogma som strider mot ens medfödda temperament.

Kring sex finns många normer och tabun, oavsett man ser på saken religiöst eller profant.
Håller med dig mycket i det du skrev här. Kloka ord.
Citera
2015-02-01, 00:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som sagt så står det en fritt om man vill försöka förstå sexualiteten med hjälp av religiösa idéer. Fördelen kan vara att de, till skillnad från hur många betraktar sex idag, har vidgat perspektivet något bortom kall reproduktion eller en rent hedonistisk aktivitet.

Att ge sex t.ex. en emotionell dimension är inget särskild för tro/religion. Tvärtom är det vanligt, men kanske inte i din sociala sfär.

Citat:
Att bara peka på att det finns exempel på religiösa sexmissbrukare räcker inte för att säga att allt skulle vara av ondo.

Och var det det jag gjorde?

Citat:
Jag tippar på att det finns många med goda knullkunskaper från tidigare generationer som uttalat sig inom ramarna för religiös doktrin. I slutändan får man ändå hitta sin egen åsikt, det farliga i sammanhanget är inte religion utan att ta fasta på dogma som strider mot ens medfödda temperament.

Jag är ju ... som kanske bekant ... ingen anhängare av menlös sudda-ut retorik.

Citat:
Kring sex finns många normer och tabun, oavsett man ser på saken religiöst eller profant.

Säkert. Det kan man granska efter specifikation/precision talar om vem/vad som fokuset skall ligga på.
Citera
2015-02-01, 00:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744

Naturligvis. Det är samma typ av utsuddande retorik som din.
Citera
2015-02-01, 03:45
Medlem
Citat:
Det verkar som du inte vet vad fördomar är?

Aids och sex utan kondom och promiskuöst beteende är INGEN fördom.

Preventivmedel vid sex är INGEN fördom, det är tvärtemot bra för att undvika aborter och könssjukdomar MEN kan också leda till lite mer lössläppt sex eftersom det skyddar mot oönskade graviditeter. Vilket KAN leda till fler sexuella utsvävningar. Inte heller en fördom.

Muslimerna får ha fruar är INGEN fördom, det är fakta. Fördomen är att säga/tro att alla muslimer VILL HA 4 fruar och att det är så bara. Där är fördomen.

Själva frågan innehåller fördomar dessutom.

nu har du fördomar om mig igen.
Citera
2015-02-01, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Hon är den dubbelmoraliske gudinnan av fördomar
Citera
2015-02-01, 13:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Nej jag talade om för dig vad fördomar är och innehåller i din egen text du skrev till mig och jag ser klart och tydligt att du ännu ej förstår vad en fördom är.
Att INTE använda kondom kan leda till AIDS om man är så att säga promiskuös vilket INTE är en fördom, utan helt korrekt.

Om jag skrev att man ej får AIDS av att ha sex utan kondom och ett promiskuöst leverne så hade jag levererat en stor fördom och dessutom en icke sann mening.

Jag säger återigen att är det något område jag är kompetent på så är det just fördomar av alla de slag.

OCH för att återkomma till tråden så kan jag då återigen påpeka att sexualiteten i sig är aldrig fel och inom religion MEN ett promiskuöst sexuellt beteende kan leda både till död, sjukdomar samt andra obehagliga saker bland människor.
Vilket jag förstått att budskapet handlar om inom alla religioner.
OCH alla som inte tror vet om det de också att AIDS är en dödlig sjukdom och att man KAN få den sjukdomen genom många sexuella kontakter och utan kondom.
Senast redigerad av goran744 2015-02-01 kl. 13:13.
Citera
2015-02-01, 13:47
Medlem
InCognitiums avatar
Citat:

Gott goran! Jag brukar gilla dina posts om religion också.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att ge sex t.ex. en emotionell dimension är inget särskild för tro/religion. Tvärtom är det vanligt, men kanske inte i din sociala sfär.

Definitivt. Däremot så tycker jag att många demonstrerar en omogen syn på sex som inte är värdigt en s.k. framstående civilisation. Om du exempelvis tittar i R&S-forumet så verkar många tro att det är ett självandamål att bara få knulla, vilket är litet uppgivet.

Citat:
Och var det det jag gjorde?

Du nämnde bland annat att religiösa urkunder legitimerade pedofili. Det må stämma men om du skall avfärda varje teori för att de har förespråkare som du inte kommer överens med så slutar det med att du får avfärda allt. Det är också ett sätt att göra sig beroende av utomstående människor för att nå sin egen åsikt, vilket rimmar illa med mental hälsa och kritiskt tänkande.

Citat:
Jag är ju ... som kanske bekant ... ingen anhängare av menlös sudda-ut retorik.

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om detta. Min bild är att du endast kastar ur dig teser utan att underbygga dem med argument, med möjligt undantag för dumförklaring din åsiktsmotståndare. Det om något är menlös retorik. Vad du menar med "sudda-ut" får du gärna förklara dock.

Citat:
Säkert. Det kan man granska efter specifikation/precision talar om vem/vad som fokuset skall ligga på.

Vad menar du med detta?
Senast redigerad av InCognitium 2015-02-01 kl. 13:51.
Citera
2015-02-01, 14:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nej jag talade om för dig vad fördomar är och innehåller i din egen text du skrev till mig och jag ser klart och tydligt att du ännu ej förstår vad en fördom är.
Att INTE använda kondom kan leda till AIDS om man är så att säga promiskuös vilket INTE är en fördom, utan helt korrekt.

Om jag skrev att man ej får AIDS av att ha sex utan kondom och ett promiskuöst leverne så hade jag levererat en stor fördom och dessutom en icke sann mening.

Jag säger återigen att är det något område jag är kompetent på så är det just fördomar av alla de slag.

OCH för att återkomma till tråden så kan jag då återigen påpeka att sexualiteten i sig är aldrig fel och inom religion MEN ett promiskuöst sexuellt beteende kan leda både till död, sjukdomar samt andra obehagliga saker bland människor.
OCH alla som inte tror vet om det de också att AIDS är en dödlig sjukdom och att man KAN få den sjukdomen genom många sexuella kontakter och utan kondom.

I rättvisans namn måste jag rätta mig själv i detta inlägg. Jag levererade ett argumentationsfel och en fördom själv i de två sista meningarna av mitt inlägg.
Det är INTE alla icke troende som vet om att man kan få AIDS utan kondom.
OCH inte alla troende heller.
Man måste se sina egna fel också........
Citera
2015-02-01, 14:07
Medlem
Citat:

att du orkar...
Citera
2015-02-01, 14:08
Medlem
Citat:
I rättvisans namn måste jag rätta mig själv i detta inlägg. Jag levererade ett argumentationsfel och en fördom själv i de två sista meningarna av mitt inlägg.
Det är INTE alla icke troende som vet om att man kan få AIDS utan kondom.
OCH inte alla troende heller.
Man måste se sina egna fel också........

det heter Människor.
Citera
2015-02-01, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
[b]Nej jag talade om för dig vad fördomar är och innehåller i din egen text du skrev till mig och jag ser klart och tydligt att du ännu ej förstår vad en fördom är.

Men du har ju själv fördomar om fördomar.

Citat:

Ett Dunning-Kruger syndrom och kritik-allergi är inte kompetens.

Citat:

Och kan vi få specifika/precisa referenser?
Citera
2015-02-01, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Definitivt. Däremot så tycker jag att många demonstrerar en omogen syn på sex som inte är värdigt en s.k. framstående civilisation. Om du exempelvis tittar i R&S-forumet så verkar många tro att det är ett självandamål att bara få knulla, vilket är litet uppgivet.

Och ditt värde-system för att kalla hedonism omoget är?

Citat:
Du nämnde bland annat att religiösa urkunder legitimerade pedofili. Det må stämma men om du skall avfärda varje teori för att de har förespråkare som du inte kommer överens med så slutar det med att du får avfärda allt.

Jag har inte avfärdat nån; jag vill ha specifika/precisa underlag att börja från. SEN kan jag kanske börja konludera.

Citat:
Min bild är att du endast kastar ur dig teser utan att underbygga dem med argument, med möjligt undantag för dumförklaring din åsiktsmotståndare. Det om något är menlös retorik.

Du har tydligen inte mycket insikt i akademiska procedurer, där kritik-verktyget har en mycket viktig funktion.

Citat:
Vad du menar med "sudda-ut" får du gärna förklara dock.

Att göra kategoriers karakteristiska så diffusa, att det blir omöjligt att relatera till dom.

Citat:
Det kan man granska efter specifikation/precision talar om vem/vad som fokuset skall ligga på.

Citat:
Vad menar du med detta?

Att man bör starta med att tala om vad det är man talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in