2014-12-11, 18:06
Medlem
Mastodontishs avatar
Har börjat få ett lite underligt problem på Passaten (02).

Blinkersen åt båda hållen har blivit mer och mer oregelbunden. Märkte det för några veckor sedan att det ibland var en lägre frekvens i blinkningarna ibland. Dvs. tiden mellan varje blink var lite längre. Sedan har den nu i dagarna oregelbundet öka frekvensen ibland, blinkar du höger kan det till exempel komma 3 blinkningar eller 2 under tiden som det borde ha blinkat en gång och samtidigt vara segare ibland.

Kan det vara relät som börjat ge upp? Tänker eftersom det är åt båda sidorna så borde det väl felet kanske inte direkt vara dålig kontakt för någon lampa eller liknande?
Citera
2014-12-11, 18:17
Medlem
x12s avatar
Jordfel? blinkrelä? trasig lampa eller lampa med fel styrka?

Aktivera varningsblinker och sedan även riktningsblinker och ta en titt på hur det ser ut runtom bilen? Blinkar t.ex även bromslampor, skyltbelysning eller nåt annat som ska ha inget/fast sken? Blinkar båda sidorna (typ varningsblink)när enbart riktningsblinker är påslagen? Har bilen släpvagnskontakt som är knöfull med saltslabb?
Citera
2014-12-11, 18:22
Medlem
speedcolas avatar
Kolla resten av bilen säger jag bara. Inte så kul att upptäcka att bakljusen och blinkers plötsligt inte funkar i höstmörkret när man ska svänga av en tungt trafikerad 90-väg.

Hade exakt samma problem med min förra bil. Dessutom funkade helljuset bara i perioder, och baklyktorna stendog som sagt. Fixade det med att byta ett relä.
Citera
2014-12-11, 18:38
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
Om det kan ticka till utan att du blinkar så är det garanterat blinkrelät iaf, inte ovanligt att de går sönder på äldre passater. Det sitter i varningsblinkersknappen.
Citera
2014-12-11, 19:41
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jordfel? blinkrelä? trasig lampa eller lampa med fel styrka?

Aktivera varningsblinker och sedan även riktningsblinker och ta en titt på hur det ser ut runtom bilen? Blinkar t.ex även bromslampor, skyltbelysning eller nåt annat som ska ha inget/fast sken? Blinkar båda sidorna (typ varningsblink)när enbart riktningsblinker är påslagen? Har bilen släpvagnskontakt som är knöfull med saltslabb?

Gjorde en runda för att kolla lite. Släpvagnskontakten såg bra ut, inge smuts att anmärka på, sprutade in lite kontaktspray och satte i en kontakt några gånger för att rengöra.

Inga andra lampor blinkar, inte bromsljus eller skyltljus. Inte heller den andra sidan.

Anmärkningsvärt är dock att jag efter många minuters testande kan konstatera att varningsblinkersen fungerar utan anmärkning. Dvs att blinka båda hållen samtidigt fungerar bra men att blinka åt ett håll ger dessa dubbel, trippel och segblink.

Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Kolla resten av bilen säger jag bara. Inte så kul att upptäcka att bakljusen och blinkers plötsligt inte funkar i höstmörkret när man ska svänga av en tungt trafikerad 90-väg.

Hade exakt samma problem med min förra bil. Dessutom funkade helljuset bara i perioder, och baklyktorna stendog som sagt. Fixade det med att byta ett relä.

Inga andra fel på några ljus vad jag märkt av alls. Bromsljus och övriga lampor fungerar bra.

Allt pekar väl nu mot reläet va?

Drog också på med lite kontaktspray i "blinkersarmen" också.
Senast redigerad av Mastodontish 2014-12-11 kl. 19:47.
Citera
2014-12-11, 21:21
Medlem
Mastodontishs avatar
Nvm. Dubbelblinkar på varningsblinker också märkte jag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in