2014-12-11, 17:37
Medlem
Blurgarens avatar
Hej, skulle ta bilen in till stan i förrgår, men när jag skulle låsa upp den med fjärrkontrollen hände det ingenting. Larmlampan (den röda som brukar blinka vid framrutan) blinkade inte heller utan var helt död, och att öppna dörren med vanlig nyckel gick inte heller trots många försök med och utan låsolja.

Detta slutade helt enkelt med att jag (med lite tur) fick upp bagageluckan och kunde på något sätt lyckas fälla sätet och krypa in i bilen och öppna förardörren, vilket naturligtvis resulterade i att larmet gick. Jag öppnade motorhuven, tog bort säkringen till centrallåset varpå bilen slutade larma och sen gick jag in i bilen och försökte starta, men som jag misstänkte var den helt död. Såg sedan att ena lampknappen i taket var intryckt, vilket förklarar varför batteriet laddats ur....

Okej, inga problem då tänkte jag, och gick in och laddade min starthjälp jag har och tog senare med den ut och kopplade in till bilbatteriet, gick in i bilen och startade den och då gick den igång, men dog efter ca 2 sekunder. Detta gjorde jag 2 gånger och fick samma resultat, den dog. MEN! Vid tredje försöket hörde jag att det knäppte till när jag bara hade på tändningen, och då dog allt och sedan dess visar den inget tecken på att ta åt sig ström överhuvudtaget, trots att det finns ström i starthjälpen och det var inte felkopplat.

Jag blir helt galen på det här, är det någon som vet vad jag ska göra, eller är det skroten nästa som gäller? Kan det ha blivit kortslutning på något konstigt sätt?
Batteriet byttes i våras...
Citera
2014-12-11, 17:53
Medlem
Iloveludas avatar
Det du skulle gjort när bilen fick ström var att satt i säkringen till centrallåset och larmat av.
Att bilen dör efter 2 sekunder beror på att den inte är av larmad.
Varför den är stendöd nu kan jag dock inte svara på.
Men om du har tillgång till el där bilen står så börja med att ladda batteriet på ett korrekt sätt och försök att larma av.
Citera
2014-12-11, 18:01
Medlem
Blurgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det du skulle gjort när bilen fick ström var att satt i säkringen till centrallåset och larmat av.
Att bilen dör efter 2 sekunder beror på att den inte är av larmad.
Varför den är stendöd nu kan jag dock inte svara på.
Men om du har tillgång till el där bilen står så börja med att ladda batteriet på ett korrekt sätt och försök att larma av.
Tack för svar, tror du att det går att larma av trots att inte larmlampan blinkar som den brukade göra? Det kan ju iofs bero på att centrallås-säkringen är utdragen...

Dock kan jag inte ladda batteriet längre än en timme då jag har fjärrstyrt uttag. Tror du det räcker?
Citera
2014-12-11, 18:36
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blurgaren
Tack för svar, tror du att det går att larma av trots att inte larmlampan blinkar som den brukade göra? Det kan ju iofs bero på att centrallås-säkringen är utdragen...

Dock kan jag inte ladda batteriet längre än en timme då jag har fjärrstyrt uttag. Tror du det räcker?
Det borde ju ge lite grundström i det stendöda batteriet åtminstonde. Mycket bättre än inget.
Alternativet är ju att skruva ur batteriet och ladda det över natten i lägenheten eller huset.
Och ja säkringen måste sättas i först för larmet.
Citera
2014-12-11, 18:40
Medlem
P55s avatar
Prova med ett nytt batteri.

Det är också bra att du redan i trådstarten angav vilken bil och årsmodell du har, bra gjort!
Citera
2014-12-11, 19:43
Medlem
Blurgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det borde ju ge lite grundström i det stendöda batteriet åtminstonde. Mycket bättre än inget.
Alternativet är ju att skruva ur batteriet och ladda det över natten i lägenheten eller huset.
Och ja säkringen måste sättas i först för larmet.

Citat:
Ursprungligen postat av P55
Prova med ett nytt batteri.

Det är också bra att du redan i trådstarten angav vilken bil och årsmodell du har, bra gjort!
Tror att jag först och främst provar att ladda batteriet, funkar inte det så får jag köpa ett nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in