2005-09-18, 18:57
Bannlyst
Jag tänkte bara slå ett slag för den bästa skräckserietidningen i Sverige genom tiderna - Chock!!

Den kom ut under perioden 1972-1975 med sammanlagt 42 nummer.

Detta var under en period när skräck hade en storhetsperiod i Sverige. På TV visade man gamla svartvita monsterfilmer som en stor del av befolkningen tittade på. Vi barn köpte byggsatser som föreställde Frankenstein, Dracula, Mumien, Varulven etc. På bio gick både nya amerikanska och italienska rysare samt engelska Hammer-filmer från 60-talet. Ungdomsböckerna hade ofta teman från skräckens värld (Alfred Hitchcock presenterar...).

Och serietidningarna var förstås inga undantag - Midnattsrysare, Skräckmagasinet, Skräckserien etc. Men, framförallt, Chock!

Den var i ett större format än vanliga serietidningar och hade alltid snygga omslag tecknade av kändisar som Frazetta och andra dåtida stora namn.

Serierna var svart-vita vältecknade amerikanska EC-comics och kom, såvitt jag vet, övervägande från 50-talet?? Bland annat var det versioner av Edgar Allan Poes gamla skräckklassiker.

Med tanke på att denna tidning lanserades under en period i Sverige då serier sågs som något mycket fult och okulturellt så skulle man kunna tro att den var slätstruken och relativt barnanpassad. Men så var det inte. Chock var blodig och våldsam. Serierna hade ofta ondskefulla inslag med en slutscen som sällan kunde klassas som lycklig.

Men framförallt var det kvalitét! Jag tittade nyligen igenom min Chocksamling och blev faktiskt lite förvånad över viken standard denna tidning hade jämfört med mycket annat skit som kom ut på den tiden.

Så därför rekommenderar jag er att nästa gång ni går in på ett serieantikvariat leta reda på en Chocktidning och inhandla den. Jag rekommenderar särskilt numren från 1972-1973 - mot slutet av tidningens livslängd så tycker jag att nivån sjönk en aning. Kanske var det en av orsakerna till att den senare lades ned?
Citera
2005-09-18, 19:00
Medlem
dIRe_s avatar
Ahh De kommer jag ihåg, riktigt sköna var de.

För ett par år sedan producerades det en massa svenska kortskräckisar som hette "Chock". Finns det något samband?
Citera
2005-09-18, 19:07
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag samlar på skräckserietidningar från denna tid och jag finner dem lika underhållande idag som jag gjorde när jag var barn.
Chock var mycket bra (har nästan alla + två tjocka album och en seriepocket) men personligen så föredrar jag "Kallblodig".

Fick förresten inte köpa Chock och de andra tidningarna för morsan när jag var barn eftersom de skrämde vettet ur mig och ökade på min redan då välutvecklade mörkerrädsla.
Köpte dem i smyg och gömde dem i en garderob.
Citera
2005-09-18, 19:19
Medlem
Min morsa köpte Chock på 70-talet, så det var så jag kom i kontakt med serien. Började samla skräckserietidningar i början av 80-talet genom antikvariat. Jag har självfallet alla 42 nummer av Chock i plastfickor i en kartong i garderoben. Håller med om att årgång 1-6 1972 och 1-13 1973 tillhör toppnumren, 1974 var också en bra årgång men 1975 tappade serien litet.

Jag samlade även andra skräckserietidningar från den tiden som Dracula, Dracula Lever, Varulven, Kallblodig och Varmblodig samt även Spindelmannen och Mästaren på Karate. Tror jag har kompletta årgångar av alla.

Seietidningsförlaget Red Clown var verkligen en guldgruva

Serierna väcker verkligen minnen, jag var iofs lite för ung i början av 70-talet men jag associerar tidningarna mer till mina tonår i början av 80-talet. Dessa föll ju samman med videvåldsvågen på den tiden.

Synd att alla skräcktidningar gick i graven (he-he) men ungdomar idag spelar väl mer dataspel och surfar på internet.
Citera
2005-09-18, 19:21
Medlem
Bruce Waynes avatar
Chock var bra och Kallblodig var helt ok den med. Har några nummer liggandes någonstans.. och ett nummer av Vampirella som var riktigt bra. Kommer ihåg att jag blev riktigt rädd när jag läste dom när jag var i 10-års åldern. Fanns några grymma serier med där.

Tidningen Dylan var väl det senaste försöket med skräckserier i Sverige?
Citera
2005-09-18, 19:27
Medlem
Vampirella ja och Vampyr som var lite en Chock-klon för att inte glömma Gravmannen zombie-serien ah ... vilka minen

Tyckte Vampirella var litet sexig, kommer ihåg att morsan hade en poster av henne på väggen hon sprang ju alltid omkring i baddräkt.
Citera
2005-09-18, 19:32
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Vampirella ja och Vampyr som var lite en Chock-klon för att inte glömma Gravmannen zombie-serien ah ... vilka minen

Tyckte Vampirella var litet sexig, kommer ihåg att morsan hade en poster av henne på väggen hon sprang ju alltid omkring i baddräkt.
Vampirella var rätt fin, bra och vältecknad serie också. Nån som vet om det kom ut mer än ett nummer av den tidningen i Sverige? Jag har nummer ett.
Citera
2005-09-18, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Vampirella var rätt fin, bra och vältecknad serie också. Nån som vet om det kom ut mer än ett nummer av den tidningen i Sverige? Jag har nummer ett.

Det kom ut totalt 5 stycken. (1974-75)

Härligt glansigt material på omslaget vill jag minnas
Citera
2005-09-18, 19:42
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Det kom ut totalt 5 stycken. (1974-75)

Härligt glansigt material på omslaget vill jag minnas
Aha, tack för infon. Ja, rätt ovanlig kvalitét, stort format och starka färger ...kändes väldigt udda just därför... gjorde att i alla fall jag blev lite extra skrämd.
Citera
2005-09-18, 20:41
Medlem
Mack Bolans avatar
Chock har jag några gamla sönderlästa nummer av. Fantastisk tidning, har dock inte börjat samla på den seriöst, då dom ju är så satans dyra numera!

Kan för övrigt tipsa om att IDW Publishing snart släpper första numret av antalogi-serietidningen DOOMED, som ska bli en sorts skräckrevival i samma stil som EERIE, CREEPY och alla dom där andra tidningarna (Chock var väl en svensk version av CREEPY?).

Läs mer här:
http://icv2.com/articles/home/7275.html
Citera
2005-09-18, 22:31
Medlem
LadyTieras avatar
Kommer någon ihåg dylan?

edit; ja uppenbarligen.

min absoluta favorit f.ö
Citera
2005-09-18, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Kommer någon ihåg dylan?

edit; ja uppenbarligen.

min absoluta favorit f.ö

Jo Dylan är en häftig serie. Klart inspirerad av italiensk gore- och splatterfilm.

Tyvärr lider den av ett typiskt nutida fenomen - den tillåter inte sig själv att vara 100 % kuslig. Av någon anledning ska det skämtas till hela tiden. Detta ser man också i modern skräckfilm. Wes Craven har en del i denna skuld eftersom han var med och startade trenden med komiska skräckfilmer a lá Elm Street och Scream.

Chock innehöll ingen humor - förutom "vad-han-nu-hette" som presenterade serierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in