• 5
  • 6
2015-05-27, 19:45
Medlem
Om man ska få svar på trådfrågan via mainstreammedier får man söka sig utomlands, ända till Norge, för att höra den välkände kurdisksvenske ekonomen Tino Sanandaji tala om saken som inte svenska MSM, t ex så kallad public service, tillåter:

Citat:
Den svenske økonomen Tino Sanandaji mener pengene det vil koste å la 10.000 flyktninger, kunne vært brukt bedre på andre måter. – For den kostnaden kunne man reddet én million mennesker syrere, sier Sanandaji.

Citat:
– Dette gjelder familiemedlemmer til flyktninger – som regel kvinner. Da har halvparten av dem aldri jobbet i sitt hjemland. De kommer fra kulturer der kvinnene verken utdanner seg eller jobber. Hvilken sjanse har en slik 40 år gammel kvinne på arbeidsmarkedet?, spør økonomieksperten.

Citat:
– Jeg synes ikke dette er en riktig anvendelse av deres penger. For den kostnaden som dere bruker på å ta imot 10.000 syrere, kan dere kanskje redde én million syrere. Og da er det faktisk umoralsk mot den millionen mennesker som ikke får hjelp, sier Sanandaji.

http://www.nrk.no/norge/beregninger_...-ar-1.12379363

Ja se vad den norska skogskatten släpade in, lindan till en moraldebatt. Svenska (eller åtminstone på svenskt mandat verksamma) politiker upppvisar trolöshet mot svenskarna, förskingrar pengarna och undergräver Sveriges välfärd, sammanhållning, skattemoral, säkerhet och överlevnad som nation.
Citera
2025-11-16, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Jag tänkte bara släppa den här tråden här, för att i bästa fall få svar på om Sverige verkligen är ett rikt land som gynnas av stor immigration. Sverige lär ju ha en av de största privata skuldsättningarna i världen, utöver att kommunerna på många håll anses vara helt under isen i sina finanser, med pensionsavsättningar som motsvarar mångmiljardskulder.

Dessutom har vi stor förmögenhetskoncentration samt en stigande stats-skuld som i minskande grad balanseras av markanta statliga innehav i stora företag.

Jag vet att stora skulder inte behöver vara negativt, men med tanke på att det förekommit varnings-signaler från flera håll, inte minst Riksbanken (och de borde ju ha en aning koll på sådant) så måste jag ändå fråga alla politiskt och ekonomiskt intresserade här på flashback om Sverige verkligen är så rikt och om Sverige verkligen gynnas av en stor immigration.

Utöver ovanstående skulle jag vara tacksam för en prognos och diskussion om möjligheterna för Sverige att ha en god välfärd och ett starkt näringsliv om 10,20, 50 och 100 år.

Du står i en förlorande position per automatik när du sätter dig själv i skuld. Därför jag aldrig lånar pengar längre. Börjat låna ut istället. Skriver av alla småskulder efter ett tag om människan behöver det. "Bjudkväll"
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in