Flashback bygger pepparkakshus!
2005-09-18, 18:01
Medlem
Bexs avatar
Hej, jag har ca 400 gram utskuren biff som jag måste tillaga idag. Vet dock inte vad jag ska laga. Är inte sugen på att steka det som en biff utan jag vill nåt annat. En god pastasås?. Eller kanske en god wok? Eller Kebab? Stroganoff? Eller, ja vad?

Ge mig ett bra förslag!

Jag orkar inte gå och handla så ditt förslag får inte innehålla nåt jag saknar. Detta har jag:
Lök, tomater, purjulök, vitlök, morötter, vitkål.
Patsa, ris, potatis, glasnudlar, röda linser.
Mjölk, naturell yoghurt, majonäs.
Konserver: Krossade tomater, vita bönor, röda bönor, wok grönsaker, bambuskott.
Och det mesta i kryddväg, för att inte säga allt.

Tacksam för hjälp då min fantasi har tagit semester...
Citera
2005-09-18, 18:20
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bex
Hej, jag har ca 400 gram utskuren biff som jag måste tillaga idag. Vet dock inte vad jag ska laga. Är inte sugen på att steka det som en biff utan jag vill nåt annat. En god pastasås?. Eller kanske en god wok? Eller Kebab? Stroganoff? Eller, ja vad?

Ge mig ett bra förslag!

Jag orkar inte gå och handla så ditt förslag får inte innehålla nåt jag saknar. Detta har jag:

Wok röstar jag för, strimla vitkål, purjolök, morot, fräs upp med wokgrönsakerna, bambuskotten, tillsätt lite ingefära (antar att du har torkad), finhackad vitlök, fräs den strimlade biffen lätt, blanda ner nudlarna, bara snabbt doppade i kokande vatten. Jag är själv inte mycket av en wokmänniska, jag hade förmodligen bara fräst vitkål, gullök och biffen (tunna skivor), tillsatt morötter (mynt), potatisbitar,oxfond och vatten, schysst och höstaktig gryta, lite cayennepeppar, paprika och salt fungerar utmärkt som kryddning, slå i lite öl om du råkar ha det hemma.
Citera
2005-09-18, 18:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bex

Ge mig ett bra förslag!

ja wok eller lins och bön gryta. Som serverar med potatis. Läng i morötter, potatis, röda linser, lök, krossade tomater och röda bönor. Krydda
Citera
2005-09-18, 20:17
Bannlyst
Så, vad blev det för något?
Citera
2005-09-18, 23:56
Medlem
Bexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamabbe
Så, vad blev det för något?

Först av allt. tack till OliT och cosmic_dancer!
När jag inspirerat skulle göra en god höstgryta med allt möjligt gott i, upptäckte jag till min fasa att halva köttbiten hade fryst. Jag hade stoppat det högst upp och längst in närmast kylelementet i kylskåpet. Då tappade jag sugen...

Det blev stekt korv (salami) med stekt potatis och två stekta ägg! Förvisso gott men ändå...

Så nu ska jag laga en höstgryta imorgon istället. Det får bli med köttet, lök, krossade tomater, morötter, linser, och ev röda bönor. Jag hittade kikärter på burk också, kanske man kan ha i det? Ska nog krydda med spiskummin...

Tips på vad jag ska ha i min gryta samt tillagningsordning och kryddning mottages tacksamt. Nu kan jag också handla imorgon men behöver jag det?
Citera
2005-09-19, 01:01
Medlem
OliTs avatar
Jag tycker att du bör krydda med paprikapulver, kryddpeppar, lagerblad och cayennepeppar, lite mörkt öl tillsammans med oxfonden kommer göra grytan riktigt mustig, du behöver inte ha med potatisen från början utan kan koka den på sidan av, om du känner för det.
Citera
2005-09-19, 14:29
Medlem
vagators avatar
Varför inte sjömansbiff? Biff, lök , potatis och pilsner, googla fram receptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in