2014-12-10, 20:56
  #1
Medlem
Hej!

Jag är ledsen om jag lagt denna tråd fel, ber isåfall mod att flytta den!

Det är så att jag funderar på att skaffa en ny dator, vill därför återställa om den här datorn helt. Men hörde då från en polare att det krävs en CD-skiva som man fick med datorn när man köpte den, som då gör det möjligt att återställa om datorn. Är det sant? Kan jag inte återställa den utan den här skivan?
Jag borde tillägga att jag har en Fujistu dator, har ingen aning om vad det är för modell (ursäkta för min okunskap igen). Men jag tror att jag har Windows 7. Går det ens att kolla vad det är man har?
Återigen, ursäkta min okunskap. Kan inte så mycket om datorer och så vidare.

Tack på förhand.
2014-12-10, 20:59
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ett bra tips är att du bläädrar i denna tråd -> (FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows

Börjar sökningen runt slutet och in mot tråden så finner du alla dina frågor.
2014-12-10, 21:16
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Hej!

Jag är ledsen om jag lagt denna tråd fel, ber isåfall mod att flytta den!

Det är så att jag funderar på att skaffa en ny dator, vill därför återställa om den här datorn helt. Men hörde då från en polare att det krävs en CD-skiva som man fick med datorn när man köpte den, som då gör det möjligt att återställa om datorn. Är det sant? Kan jag inte återställa den utan den här skivan?
Jag borde tillägga att jag har en Fujistu dator, har ingen aning om vad det är för modell (ursäkta för min okunskap igen). Men jag tror att jag har Windows 7. Går det ens att kolla vad det är man har?
Återigen, ursäkta min okunskap. Kan inte så mycket om datorer och så vidare.

Tack på förhand.

Laptop eller stationär ?

Finn ut dator modell - https://www.youtube.com/watch?v=-jMt6BHm3pA
2014-12-10, 23:34
  #4
Medlem
Ska tänka på det till nästa gång, mod.

Glömde nämna det, det är en stationär dator.
Okej, jag gjorde den första metoden som killen visade på videon och kom fram till:
Jag har Windows 7 Home Premium.
Jag har Intel(R) Core(TM) i3-2120 CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz.
Installerat minne (RAM): 8.00 GB
Systemtyp: 64-bitars operativsystem
Penna och tryck: Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskämen.

Hoppas du fick svar på frågan, jag ser iallafall inte nånstans där det står vad det är för modell min dator har.. Hm...
2014-12-10, 23:49
  #5
Medlem
Har du ingen mapp med gamla datormanualer, installationsskivor och diverse junk som man ändå aldrig förväntar sig behöva? Du bör ju ha fått med en skiva med operativsystemet (Windows 7, i ditt fall) när du köpte burken?

Om du ska blåsa rent helt och hållet så behöver du skivan.
2014-12-10, 23:50
  #6
Medlem
Det stämmer väl, jag kommer ihåg att jag fick med en skiva. Men hittar den inte, får leta efter den. Undrar dock om det går att återställa den ändå, utan den?
2014-12-11, 07:12
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Det stämmer väl, jag kommer ihåg att jag fick med en skiva. Men hittar den inte, får leta efter den. Undrar dock om det går att återställa den ändå, utan den?

Har du ingen partition som avser recovery? D.v.s att du utför en fabriksåterställning.
2014-12-11, 12:04
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Hej!

Jag är ledsen om jag lagt denna tråd fel, ber isåfall mod att flytta den!

Det är så att jag funderar på att skaffa en ny dator, vill därför återställa om den här datorn helt. Men hörde då från en polare att det krävs en CD-skiva som man fick med datorn när man köpte den, som då gör det möjligt att återställa om datorn. Är det sant? Kan jag inte återställa den utan den här skivan?
Jag borde tillägga att jag har en Fujistu dator, har ingen aning om vad det är för modell (ursäkta för min okunskap igen). Men jag tror att jag har Windows 7. Går det ens att kolla vad det är man har?
Återigen, ursäkta min okunskap. Kan inte så mycket om datorer och så vidare.

Tack på förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Ska tänka på det till nästa gång, mod.

Glömde nämna det, det är en stationär dator.
Okej, jag gjorde den första metoden som killen visade på videon och kom fram till:
Jag har Windows 7 Home Premium.
Jag har Intel(R) Core(TM) i3-2120 CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz.
Installerat minne (RAM): 8.00 GB
Systemtyp: 64-bitars operativsystem
Penna och tryck: Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskämen.

Hoppas du fick svar på frågan, jag ser iallafall inte nånstans där det står vad det är för modell min dator har.. Hm...

Har du provat att surfa till Fujitsus webbplats och leta efter instruktioner om hur du installerar om din dator???

se: http://support.ts.fujitsu.com/productselect.asp?lng=se&Level1=20960&lnid=69
Sök på din modell och se om det anges hur du använder återställningspartitionen för att göra exakt samma setup som du gjorde 1:a gången du startade din nya dator!
2014-12-11, 21:05
  #9
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ett bra tips är att du bläädrar i denna tråd -> (FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows

Börjar sökningen runt slutet och in mot tråden så finner du alla dina frågor.
Vidare diskussioner tas i den befintliga och enda tråden om saken.

Tråd låst/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in