2014-12-11, 08:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Dahmer och Bundy -typen får säkert friska barn. Vad som är evolutionärt sett gynnsamma egenskaper är inget vi kan sitta och spika för all framtid 2014. Svenska män har avlats från vikingar till dagens lättkränkta gråtfjollor på mindre än 1000 år. Hur skall det gå nästa kris/världskrig/problem? Skall det bli nåt alls av det svenska folket bör alla som vill ligga med Clark Olofson och Svartenbrandt också få det.

Ditt argument i det här inlägget framstår som rätt ihåligt, även om det till viss del verkar vara ett skämt. Rimligtvis uppnår vi bättre försvarsberedskap genom att helt enkelt rusta upp försvarsmakten, inte genom att låta oförutsägbara brottslingar sätta barn till världen.

Det är enligt min mening helt irrelevant om Ted Bundys dotter till skillnad från sin far är psykiskt frisk (Dahmer var homosexuell, så just i hans fall var det aldrig aktuellt att få barn). Huvudpoängen är att man som samhälle bör införa åtminstone ett sådant minimum av juridisk socialdarwinism att man gör sitt yttersta för att personer av Bundys kaliber inte skall få sätta barn till världen. Mina fyra förslag torde vara en bra utgångspunkt för att uppnå denna målsättning. Det handlar alltså inte i första hand om att förhindra att grav psykopati går i direkt arv, utan istället om att införa en extra dimension i straffet mot de grövsta brottslingarna.
Citera
2014-12-11, 08:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
edit:

när jag tänker efter så är din trådstart en hönan och ägget paradox. för att om det nu är så att fängslade interner ansvarar för dåligt uppfostrade barn (som i sin tur blir kriminella), vem skapade då dom kriminella som sitter fängslade? rättsväsendet har ju inte funnits för alltid. ted bundy föddes ju inte i fängelse. och vad jag vet så var hans föräldrar laglydiga. så hur kommer det sig att han blev som han blev?

Från Wikipedias artikel om Ted Bundy (med mina fetningar):

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Bundy was born Theodore Robert Cowell at the Elizabeth Lund Home For Unwed Mothers (now the Lund Family Center) in Burlington, Vermont on November 24, 1946 to Eleanor Louise Cowell (known for most of her life as Louise). His father's identity has never been determined with certainty.

Ted Bundy växte alltså upp som en oäkting (bokstavligen "bastard" på engelska) under en tidsperiod då detta innebar ett betydande socialt stigma i USA. Detta är troligtvis en viktig del i förklaringen till att det gick som det gick. Jag fick inspiration till den här trådstarten efter att ha tagit upp exemplet Ted Bundy i en annan tråd jag startat. Som jag ser det så hade Bundys mamma Eleanor Louise Cowell varit ett klockrent exempel på när abort hade varit en lämplig lösning.

Som jag skrev i mitt svar till Jelloh så handlar mina förslag inte i första hand om att förhindra att grav psykopati går i direkt arv, utan istället om att införa en extra dimension i straffet mot de grövsta brottslingarna.

Citat:
så jag tror att din lösning kan lösa en hel del på kort sikt. fängslar vi kvinnor som föder kriminellas barn, så ja. då gör vi samhället en tjänst. men i det långa loppet då.... när tjejen avtjänar sitt straff, kommer ut igen, och dejtar en laglydig kille. hur vet vi att han inte kommer bli nästa ted bundy? nu har ju kvinnan suttit i fängelse, så nu är ju HON kriminell. ditt kriterie för en dålig förälder är ju ett brottsregister. gäller inte det kvinnor? hur ska vi behandla kriminella mödrar ?

Naturligtvis gäller mitt resonemang även grovt kriminella kvinnor och eventuella män som attraheras av dem, som jag skrev i mitt förra svar till dig som du citerade. Naturligtvis skall samma incitament finnas på plats för att motivera män att inte ingå förhållande med kvinnor av typen Aileen Wuornos.
Citera
2014-12-11, 09:45
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ditt argument i det här inlägget framstår som rätt ihåligt, även om det till viss del verkar vara ett skämt. Rimligtvis uppnår vi bättre försvarsberedskap genom att helt enkelt rusta upp försvarsmakten, inte genom att låta oförutsägbara brottslingar sätta barn till världen.

Det är enligt min mening helt irrelevant om Ted Bundys dotter till skillnad från sin far är psykiskt frisk (Dahmer var homosexuell, så just i hans fall var det aldrig aktuellt att få barn). Huvudpoängen är att man som samhälle bör införa åtminstone ett sådant minimum av juridisk socialdarwinism att man gör sitt yttersta för att personer av Bundys kaliber inte skall få sätta barn till världen. Mina fyra förslag torde vara en bra utgångspunkt för att uppnå denna målsättning. Det handlar alltså inte i första hand om att förhindra att grav psykopati går i direkt arv, utan istället om att införa en extra dimension i straffet mot de grövsta brottslingarna.

Givetvis var det lite av ett skämt men försvarsberedskap ur ett tusenårsperspektiv löses inte heller med upprustning.

Så barnlösheten/kärlekslösheten skall vara ett slags straff? Blir det inte lätt ett sluttande plan då? (Praktiken sprids till annan brottslighet.) Att frånta dessa brottslingar vissa grundläggande mänskliga rättigheter öppnar ju dörren för att ta från dem andra rättigheter också. Varför bry sig om brevväxling när man kan ha tortyr? Hämd har sällan lett till nåt konstruktivt. Ser inte heller riktigt hur ditt förslag skulle kunna kallas "juridisk socialdarwinism".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdarwinism
Citera
2014-12-11, 10:19
Medlem
kinky_Ms avatar
Böter eller straffavgifter skulle inte hjälpa. Groupies skulle gärna betala för att få träffa psykopater. Ju sjukare desto bättre.
Det värsta är ju om de skaffar barn ihop. Frågan är vem som skall bestämma var gränsen skall gå. Som tur är är miljön i de flesta fall viktigare än gener under de tidiga åren.
Deltagarna i Paradise Hotel borde inte heller få fortplanta sig.
Citera
2014-12-11, 20:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Givetvis var det lite av ett skämt men försvarsberedskap ur ett tusenårsperspektiv löses inte heller med upprustning.

Så barnlösheten/kärlekslösheten skall vara ett slags straff? Blir det inte lätt ett sluttande plan då? (Praktiken sprids till annan brottslighet.) Att frånta dessa brottslingar vissa grundläggande mänskliga rättigheter öppnar ju dörren för att ta från dem andra rättigheter också. Varför bry sig om brevväxling när man kan ha tortyr? Hämd har sällan lett till nåt konstruktivt. Ser inte heller riktigt hur ditt förslag skulle kunna kallas "juridisk socialdarwinism".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdarwinism

Mitt förslag är ju att detta huvudsakligen skall omfatta brottslingar av den kalibern som i USA döms till dödsstraff (i de delstater som tillämpar detta) eller multipla livstidsstraff (i de delstater som tillämpar detta). Jag anser inte att individer som Dahmer eller Bundy längre kan betraktas som människor, och då följer att argument kring "mänskliga rättigheter" blir lite irrelevanta.

För aningen mindre grova brottslingar är det givetvis enkelt att skala ned incitamenten genom att helt enkelt skala ned straffavgifterna för kommunikation och böterna vid giftermål. Som jag redan formulerade förslaget så skulle dessutom fängelsestraffet för att föda deras barn också automatiskt skalas ned. Min formulering från trådstarten lyder ju: "Grundprincipen skall vara att straffet för detta skall vara lika långt som straffet brottslingen själv dömts till."

Det behöver inte vara svårt att juridiskt definiera gränserna. Man skulle kunna skriva in det som en biparagraf i brottsbalken för en uppsättning grova brott, en biparagraf per kvalificerande brott.

Tortyr eller kroppsbestraffningar i allmänhet förespråkar jag dock inte alls, eftersom jag inte är en klassisk fascist. Inte heller förespråkar jag dödsstraff, dock är det inte alls moraliska skäl som gör att jag är emot dödsstraff utan det är uteslutande ekonomiska skäl. Mitt resonemang kring detta finns i det här långa inlägget i en annan tråd jag startat. Där presenterar jag även mitt förslag till ett alternativ till dödsstraff för de allra grövsta brottslingarna som likt Ted Bundy rimligtvis står helt utom allt hopp vad gäller rehabilitering.
Citera
2014-12-11, 20:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Böter eller straffavgifter skulle inte hjälpa. Groupies skulle gärna betala för att få träffa psykopater. Ju sjukare desto bättre.
Det värsta är ju om de skaffar barn ihop. Frågan är vem som skall bestämma var gränsen skall gå. Som tur är är miljön i de flesta fall viktigare än gener under de tidiga åren.
Deltagarna i Paradise Hotel borde inte heller få fortplanta sig.

Jag tror att du anlägger ett lite för svenskt perspektiv på straffavgifternas och böternas storlek. Om straffavgiften för att skicka/ta emot ett brev/email sätts till säg SEK 20.000 så blir det rätt naturligt svårt för allmänheten att inleda brevväxling med någon av Juha Valjakkala-typ. Eftersom de sitter i fängelse så är det ju trivialt enkelt för de fängelseanställda att se till att detta efterlevs eftersom de grövsta brottslingarna inte har fri tillgång till postväsendet. Det går ju redan i dagsläget genom de fängelseanställda för att förhindra att olämpliga föremål förs in i fängelset.

Om sedan bötesbeloppet för ett giftermål med någon Juha Valjakkala-typ ligger i storleksordningen SEK 10.000.000 så blir det också naturligt ett väldigt begränsat urval som har möjlighet att göra ett sådant val.

Just i Sverige blir det så klart i dagsläget lite svårare att se till att giftermålsböterna betalas om det går en tid, eftersom vi i allmänhet släpper även väldigt grova brottslingar ur fängelset så småningom. Så länge som de sitter i fängelse är det dock givetvis trivialt enkelt att se till att det efterlevs. Jag misstänker även att antalet "brottslingsgroupies" som skulle vara intresserade av att gifta sig och skaffa barn med sådana typer minskar när de suttit kanske 20 år i fängelse och inte längre är lika omskrivna i medierna. Men min personliga uppfattning är ju att de grövsta brottslingarna inte borde få sina livstidsstraff tidsbestämda och då kan man ju effektivt göra det totalt omöjligt att försöka gifta sig med Juha Valjakkala-typer.
Citera
2014-12-11, 20:44
Medlem
Kvinnor dras onekligen till aggression och förfinad och socialt accepterbar macho-läggning. Om dom ändå hade kunat dras till undergivna blygisar så hade världen varit en fredfull plats.
Citera
2014-12-11, 22:27
Medlem
Citat:
Naturligtvis gäller mitt resonemang även grovt kriminella kvinnor och eventuella män som attraheras av dem, som jag skrev i mitt förra svar till dig som du citerade. Naturligtvis skall samma incitament finnas på plats för att motivera män att inte ingå förhållande med kvinnor av typen Aileen Wuornos.

okej. finns säkert skitmånga killar som dejtar en kriminell kvinna just nu. om du straffar dom männen och dom i sin tur slutar dejta dessa kvinnor. vad händer med dom kriminella kvinnorna då långsiktigt? ska dom offras?
och hur vet jag som kille att nästa tjej jag dejtar inte är en potentiell aileen wuornos? finns säkert dom som dejtat tjejer, och sen så blev tjejen kriminell efter att man ingått i ett förhållande. hur ska du motivera dom killarna? för dom kommer det ju inte räcka att du säger "men det finns många fiskar i havet, kolla bara efter dom som är laglydiga". då säger ju dom "men jag har redan dejtat en sån".
Citera
2014-12-11, 23:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
okej. finns säkert skitmånga killar som dejtar en kriminell kvinna just nu. om du straffar dom männen och dom i sin tur slutar dejta dessa kvinnor. vad händer med dom kriminella kvinnorna då långsiktigt? ska dom offras?
och hur vet jag som kille att nästa tjej jag dejtar inte är en potentiell aileen wuornos? finns säkert dom som dejtat tjejer, och sen så blev tjejen kriminell efter att man ingått i ett förhållande. hur ska du motivera dom killarna? för dom kommer det ju inte räcka att du säger "men det finns många fiskar i havet, kolla bara efter dom som är laglydiga". då säger ju dom "men jag har redan dejtat en sån".

Ärligt talat så är problemet av verkligheten att döma inte alls könsneutralt - det är helt enkelt enormt mycket vanligare att vissa kvinnor attraheras av manliga grova brottslingar än att män attraheras av kvinnliga grova brottslingar. Inte bara därför att det finns betydligt färre Aileen Wuornos-typer än det finns Ted Bundy-typer, utan även för att män överlag mycket mer sällan har anlag för att attraheras av sådana kvinnor till att börja med. Således är det du tar upp i inlägget ovan i praktiken mest av akademiskt intresse.

Precis på samma sätt som avsikten med mina förslag är att grovt kriminella män skall få en ytterligare dimension i sitt straff genom att man gör det så svårt och oattraktivt som möjligt att inleda förhållande med dem så är det också avsikten att grovt kriminella kvinnor skall få samma ytterligare dimension i sina straff. Jag menar alltså nu kvinnor av Aileen Wuornos kaliber, och självklart inte notoriska felparkerare eller dylikt.

När det gäller brottslingar av Wuornos- eller Bundy-typ så är det enligt min mening helt enkelt det mest rimliga att dessa genom mina förslag görs så oattraktiva som möjligt för förhållanden för att försöka uppnå målet att det skall finnas noll personer som är intresserade.

När det gäller personer som blir grovt kriminella när de redan varit i ett förhållande med någon under en längre period så ser jag ingen anledning att göra undantag för det.

Om vi gör tankeexperimentet att Carole Ann Boone hade gift sig med Ted Bundy redan när de var kollegor i delstaten Washington långt innan rättegången mot Bundy börjat, så är det min bestämda mening att hon ändå skulle förses med ungefär samma incitament efter att hans brott bevisats, dvs straffavgifter för att kommunicera med Bundy i fängelset (utöver de vanliga restriktionerna som juridiken redan definierar för kommunikation mellan en brottsling och dennes närstående) och fängelsestraff för att sätta hans barn till världen om befruktning hade ägt rum efter att Bundy bevisats skyldig till grova brott. Dock skulle hon inte ha fängelsestraff för eventuella barn som skulle ha kunnat tillkommit innan bevisen om Teds brott klargjorts.
Citera
2014-12-12, 06:40
Medlem
fostroms avatar
Det intressanta är ju varför lowlifes som Valjakkala lockar till sig kvinnor som flugor till socker. Innan man beslutat sig för att uppvakta en Anders Eklund, Juha Valjakkala eller Hagaman har man också aktivt valt bort den majoritet av män som inte mördar, lemlästar och våldtar.
Citera
2014-12-12, 08:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det enda rimliga enligt min mening är därför att man inför kraftiga incitament för att försöka förhindra att någon överhuvudtaget inleder ett förhållande med så pass grova brottslingar.

Mina egna konkreta förslag för att råda bot på detta extremt smaklösa oskick:
  • Straffavgift för att skicka brev/email till samt ta emot brev/email från grova brottslingar. Avgiften skall betalas för varje enskilt kommunikationstillfälle och tillfalla Brottsofferfonden och/eller Kvinnojourerna.
  • Högt bötesbelopp för att gifta sig med grova brottslingar. Böterna tillfaller samma organisationer.
  • Solidariskt ansvar för eventuella skadestånd som utdömts mot en grov brottsling för den som gifter sig med en grov brottsling (dvs utöver bötesbeloppet skall brottslingens äkta hälft även vara skyldig att betala eventuellt återstående skadeståndsbelopp som inte kunnat utmätas från brottslingens egna tillgångar).
  • Fängelsestraff för att skaffa barn med en grov brottsling. Grundprincipen skall vara att straffet för detta skall vara lika långt som straffet brottslingen själv dömts till.

Jag ser två saker i trådstarten:
1) Att du utgår från att det är kvinnor som skall hindras ingå sådana relationer
2) Att det repressiva riktas mot kvinnor på utsidan som inte begått brott - de skall straffas - inte den grova brottslingen.

Mer relevant om man ville förhindra sådana relationer vore ju annars att neka de intagna brev, besök, sterilisera/kastrera dem och slänga bort nyckeln..

Självklart kan ingen tänkande människa ta dina förslag på allvar - helt oavsett vid ideologi de erkänner sig till.

Edit:
Carole Ann Boone är väl för övrigt en kvinna som på alla tänkbara sätt faktiskt garderade sig i sitt förhållande. Kräket var inlåst, skulle aldrig släppas och kunde inte ställa till med något skit i hennes vardag. Möten sker på hennes villkor - eftersom han inte har förmågan att söka upp, trakassera, misshandla, döda eller på annat sätt utsätta henne för någonting alls.

Vill kvinnor gardera sig mot våld från sina män så är väl det en relation som borde stå som skolexempel för hur man kan göra det ...
Senast redigerad av micro113 2014-12-12 kl. 08:16.
Citera
2014-12-12, 08:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Det intressanta är ju varför lowlifes som Valjakkala lockar till sig kvinnor som flugor till socker. Innan man beslutat sig för att uppvakta en Anders Eklund, Juha Valjakkala eller Hagaman har man också aktivt valt bort den majoritet av män som inte mördar, lemlästar och våldtar.
Detsamma gäller väl åt andra hållet - se till exempel på "svarta änkan" som sitter på livstid

”Män dras som flugor till henne”
Carina, 48, har dödat två av sina män – nu har hon dömts till livstid

Den förste knivhögg hon med en förskärare.
Den andre ströp hon med en elsladd.
Den tredje brände hon inne.
I går dömdes ”Svarta Änkan”, Carina André, 48, till livstids fängelse för mord på sin make.
– Männen dras som flugor till henne, säger en socialsekreterare.
Sedan dödar hon dem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12445725.ab

Krister vill återförenas med "Svarta änkan"
Han överlevde Svarta änkans våldsamma knivhugg.
Nu träder montören Krister, 59, från Arboga fram i Expressen och berättar om de vilda åren med Carina Frödin, 51 - senare dömd för mord på sin make.
Samtidigt skickar han en kärlekshälsning till sin före detta sambo, som avtjänar livstids fängelse på kvinnoanstalten Hinseberg:
- Jag finns här för dig.

http://www.expressen.se/nyheter/krister-vill-aterforenas-med-svarta-ankan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in