Citat:
Ursprungligen postat av
avishaman
okej. finns säkert skitmånga killar som dejtar en kriminell kvinna just nu. om du straffar dom männen och dom i sin tur slutar dejta dessa kvinnor. vad händer med dom kriminella kvinnorna då långsiktigt? ska dom offras?
och hur vet jag som kille att nästa tjej jag dejtar inte är en potentiell aileen wuornos? finns säkert dom som dejtat tjejer, och sen så blev tjejen kriminell efter att man ingått i ett förhållande. hur ska du motivera dom killarna? för dom kommer det ju inte räcka att du säger "men det finns många fiskar i havet, kolla bara efter dom som är laglydiga". då säger ju dom "men jag har redan dejtat en sån".
Ärligt talat så är problemet av verkligheten att döma inte alls könsneutralt - det är helt enkelt enormt mycket vanligare att vissa kvinnor attraheras av manliga grova brottslingar än att män attraheras av kvinnliga grova brottslingar. Inte bara därför att det finns betydligt färre Aileen Wuornos-typer än det finns Ted Bundy-typer, utan även för att män överlag mycket mer sällan har anlag för att attraheras av sådana kvinnor till att börja med. Således är det du tar upp i inlägget ovan i praktiken mest av akademiskt intresse.
Precis på samma sätt som avsikten med mina förslag är att grovt kriminella män skall få en ytterligare dimension i sitt straff genom att man gör det så svårt och oattraktivt som möjligt att inleda förhållande med dem så är det också avsikten att grovt kriminella kvinnor skall få samma ytterligare dimension i sina straff. Jag menar alltså nu kvinnor av Aileen Wuornos kaliber, och självklart inte notoriska felparkerare eller dylikt.
När det gäller brottslingar av Wuornos- eller Bundy-typ så är det enligt min mening helt enkelt det mest rimliga att dessa genom mina förslag görs så oattraktiva som möjligt för förhållanden för att försöka uppnå målet att det skall finnas noll personer som är intresserade.
När det gäller personer som
blir grovt kriminella när de redan varit i ett förhållande med någon under en längre period så ser jag ingen anledning att göra undantag för det.
Om vi gör tankeexperimentet att Carole Ann Boone hade gift sig med Ted Bundy redan när de var kollegor i delstaten Washington långt innan rättegången mot Bundy börjat, så är det min bestämda mening att hon ändå skulle förses med ungefär samma incitament
efter att hans brott bevisats, dvs straffavgifter för att kommunicera med Bundy i fängelset (utöver de vanliga restriktionerna som juridiken redan definierar för kommunikation mellan en brottsling och dennes närstående) och fängelsestraff för att sätta hans barn till världen om befruktning hade ägt rum efter att Bundy bevisats skyldig till grova brott. Dock skulle hon inte ha fängelsestraff för eventuella barn som skulle ha kunnat tillkommit innan bevisen om Teds brott klargjorts.