Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-24, 12:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Nu har Sarah Sjöström lämnat besked om att hon simmar 200 m frisim på OS
Citera
2015-09-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu har Sarah Sjöström lämnat besked om att hon simmar 200 m frisim på OS
Jippie! Iofs väldigt väntat. Det är väl ingen krock med 100 fjäril på OS programmet?

Muffat som diskuterades dog väl i helikopterkraschen?
Citera
2015-09-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Jippie! Iofs väldigt väntat. Det är väl ingen krock med 100 fjäril på OS programmet?

Var det inte på VM heller, det är samma program. Enda skillnaden är att 50 fjäril utgår på OS.
Citera
2015-09-24, 13:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag har inte sett hur programmet ser ut för simningen i OS men vad jag kan läsa ut från vad radiosporten skriver om det hela så avgörs 100 m fjäril och 200 m frisim under de fyra första dagarna medan 50 och 100 m frisim går senare.

Det är ju inte bara programmet som måste passa Sjöström, hon måste ju vilja simma 200 m också. Bra att hon inte prioriterar sprintdistanserna (typ "jag är en sprinter" som det lät på henne inför VM) på OS.
Citera
2015-09-24, 13:16
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag har inte sett hur programmet ser ut för simningen i OS men vad jag kan läsa ut från vad radiosporten skriver om det hela så avgörs 100 m fjäril och 200 m frisim under de fyra första dagarna medan 50 och 100 m frisim går senare.

Det är ju inte bara programmet som måste passa Sjöström, hon måste ju vilja simma 200 m också. Bra att hon inte prioriterar sprintdistanserna (typ "jag är en sprinter" som det lät på henne inför VM) på OS.

Mycket bra poäng *hon måste vilja simma 200m också*
Tummen upp för det resonemanget
Citera
2015-09-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Var det inte på VM heller, det är samma program. Enda skillnaden är att 50 fjäril utgår på OS.
Jag vet. Men tidigare var det ju en liten krock. På VM hade hon ju 50 fjäril som en rejäl medaljchans på slutet. Nu hade det bara varit 50 fritt som är hennes sämsta chans kvar och lagkappen då förstås. Jag kände mig iallafall rätt säker på att hon skulle simma 200 fritt på OS, men glädjande att det nu är bekräftat.
Citera
2015-09-24, 16:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Bästa medierapporteringen om Sjöströms beslut att simma 200 m på OS är DN:s Malin Fransson: http://www.dn.se/sport/sjostrom-simmar-200-meter-i-rio-os/. Alla andra medier kör TT:s story rakt upp och ner. Inte förvånande då jag tycker Fransson är den som rapporterar allra bäst om svensk simning i traditionella medier.
Citera
2015-09-24, 23:25
Medlem
Bra beslut av Sarah. Tycker dock att hon kan strunta i nån lagkapp. Förslagsvis den där vi inte har medaljchans.
Citera
2015-09-25, 09:19
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Bra beslut av Sarah. Tycker dock att hon kan strunta i nån lagkapp. Förslagsvis den där vi inte har medaljchans.
Vilken lagkapp saknar vi medaljchans i? Vi var 2,4,4 på vm.
Citera
2015-09-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H

Ja vi får vända på det och fråga oss vilken vi har sämst chans medaljchans i, så det är i slutändan ett lyxproblem. Och då står det mellan fristilslagkapperna, men den korta går på första dagen och kostar lite energi. Jag är helt säker på att vi kommer att simma samtliga(bara SOK står i vägen), men man kan ju diskutera det.

Det är den långa som borde övervägas och det står jag fast vid, för Sarahs del blir det fem 200-lopp på tre dagar. Samtidigt är det också den mest ovissa, det händer mycket på 200m, än mer när det är fyra om det. Det är sett till samtliga lagkapper också där vi kan förbättra oss mest till nästa år.
Citera
2015-09-25, 11:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H

Som R.O.S.H skriver, vi har medaljchans i alla lagkapper även om vi har bäst medaljchans i medleylagkappen. Svårt att säga vilken som vi har bäst chans i av de två andra lagkapperna men om någon av dessa skall strykas så måste man nog titta på hur det ser ut i tidsprogrammet.

4x100 m går dag 1 när Sjöström också har försök och semifinal på 100 m fjäril men det känns väl inte som den skulle ha någon större inverkan på Sjöströms chanser (och dag två har hon bara finalen på 100 m fjäril).

Dag 3 har Sjöström försök och semifinal på 200 m frisim och final på denna distans dag 4 och hon simmar inget annat dessa två dagar. Dag har 5 har hon försök och semifinal på 100 m frisim och försök och final på 4x200 m.

Dag 6 har hon bara final på 100 m frisim och dag 7 har hon försök och semifinal på 50 m frisim och försök på 4x100 medley. Dag 8 har hon final på 50 m frisim och final på 4x100 m medley. (Noterbart att försöket och finalen i medleylagkappen går olika dagar).

Om det är någon lagkapp som borde strykas utifrån tidsprogrammet så är det väl i så fall 4x200 men då har Sjöström redan klarat av de två individuella grenar hon prioriterar så jag vet inte om det är så viktigt att göra det. Själv tycker jag det är roligare att titta på 4x200 än 4x100 så jag hoppas hon simmar allt.

Sedan tror jag inte det finns på kartan att Sjöström skall avstå att simma någon lagkapp när de svenska damerna är så bra som de är nu.
Citera
2015-09-27, 13:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det stämmer - jag hade helt förträngt den tragiska olyckan.
Ironiskt nog heter realityserien Muffat skulle medverkat i "Dropped" och har just överlevnad som tema...
-----------------------------------------------------------------------------

Även om Muffat inte är med oss längre så saknar Sarah knappast konkurens på 200 fritt. Senast i Hong Kong simmade t.ex. Hosszu på 1:55.81. Det är väl iofs tveksamt om hon väljer att simma den distansen på OS, med tanke på att frisimsfinalen krockar med finalen på 200 medley. Men Hosszu är ju Hosszu så hon simmar väl allt. Tror dock inte att Allison Schmitt når upp till samma nivå som hon visade under London-OS, p.g.a. bristande motivation och återkommande depressioner.

Angående schemat över OS-simningarna, som Alkibiades var inne på, tycker jag att det ser bra ut för Sarahs vidkommande. Det finns inga störningsmoment när hon (förhoppningsvis) simmar sina individuella finaler på 100 fj, 200 fr och 100 fr, utan hon kan ladda inför varje lopp i lugn och ro. Finalen på 50 fr krockar visserligen med medleylagkappen, men är å andra sidan hennes sämsta medaljchans individuellt och lite av en "bonusgren". Den finalen fungerar väl snarare som uppvärmning inför den avslutande lagkappen. Jag hoppas och tror att hon simmar samtliga lagkapper då vi har medaljchans i alla tre. Det är heller inte lätt att förutsäga i vilken av frisimslagkapperna vi har störst medalchans, när båda lagen fortfarande saknar en konkurrenskraftig fjärdelänk.

Sedan hoppas jag att Sarah lägger lite mindre fokus på semifinalerna i Rio, jämfört med i Kazan där hon gick för fullt både på 100 fj och 100 fr. Hon kanske inte sparar så mycket energi rent fysiskt, men hon borde väga in den mentala urladdningen varje maxlopp innebär + den sedvanliga och tidskrävande mediahysterin efteråt. Om hon tyckte att journalisterna var tröttsamma under VM är det ändå bara en fis i rymden mot hur det blir på OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in