Citat:
Ursprungligen postat av
Wireman
Det är sekundärt då det är resultatet av en gammal fraktur i leden (med dislokation om det spelar någon roll). Idag är problemet främst olika typer av smärta i leden och omkring den, visst rörelsebortfall sedan tidigare. Det rör sig om en armbåge.
Min främsta oro är att jag idag är 26 år gammal och tänkte arbeta 40 år till.
Beklagar, du har en kass led.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wireman
Har varit i kontakt med ortoped och fick ingen direkt diagnos. "Det verkar precis som artros" följt av ett till synes dystrare humör. En tid till magnetfotografi bokades, men jag läste situationen snarare som att gripa efter halmstrån och slippa ge mig diagnosen precis innan jul. Jag väntar nu på telefontid för att prata med läkaren igen, men får inte något gjort på arbetet och ligger sömnlös på grund av oron.
Jag vill veta precis hur det här kommer påverka mig och när för att kunna börja smälta situationen.
Du kommer inte någonsin att kunna få veta hur din smashade led kommer att bete sig i framtiden. Möjligen kommer magnetröntgen att ge litet bättre info än det du har nu (t.ex. lättare att avgöra om det är inflammation på gång också - betydelse för behandling, vilken typs värktabletter/kosttillskott etc som har störst chans att hjälpa).
En sak borde du i alla fall kunna vara ganska lugn om: din kassa armbåge borde inte i sig påverka några andra leder i kroppen på dig (men är heller ingen garanti mot ledbesvär av andra orsaker). Så din kassa armbåge borde inte leda till problem med fingrar eller axlar framöver (annat än då möjligen om du kompenserar rörelsebortfall - men det torde inte vara ngt problem, min mor levde 40+ år med en armbåge som förlorat ca 1/4 av rörligheten efter ett komplicerat benbrott, få mänskor lade nånsin märke till det ens, och inga problem med axel eller handled heller pga armbågen).
Det är jävligt tråkigt att inte ha någonsomhelst sannolikhetsprognos att luta sig emot, men så är det ofta.
Hoppas fortfarande nån mer ortopedi-kunnig kommenterar i tråden!
[Tillägg: Du undrade hur det är om 10-15 år, när du nu är stel och har ont - det är helt omöjligt att säga det också, eftersom det du har är en följd av en skada. Det kan bli värre av sig själv, det kan bli radikalt bättre spontant, olika behandlingar kan ha effekt. Går helt enkelt inte att förutspå.]