Citat:
Ursprungligen postat av
Macabria
Tack så jättemycket för dina råd, det känns skönt att inte vara ensam om det (även om jag verkligen önskade att du slapp helvetet precis som jag).
Ska försöka med triptanen och se om biverkningarna går över, som du säger så sa läkaren att biverkningarna kunde gå över men hon blev lite orolig då hjärtat rusade iväg, mådde illa, blev otroligt seg och mådde allmänt pyton av medicinen. Fick du också liknande biverkningar? Fick som sagt primperan mot illamåendet men jag blev hemskt skakig i hela kroppen, kändes nästan som början till ett epilepsianfall. Men det kan ju vara för att jag fick en rätt kraftig dos i sprutform på akuten första gången jag var där.
En till fråga om triptaner, min läkare skrev på kartongen att jag endast fick ta tre per dygn, först en, sedan två till två timmar efter den första dosen om migränanfallet inte gått över, sedan fick jag inte ta mer. Dosen är på 50mg men det finns ju 100mg tabletter också, jag kanske behöver starkare dos? Är lite rädd för den men bara jag blir av med detta på något vis så är biverkningarna värda det (om de inte är farliga vilket jag inte fått någon klarhet om.)
Jag förstår inte heller varför jag fick diklofenak i och med att jag inte tål den medicinen då jag får hutlöst ont i magen av den, men de på AVA sa att det var en mycket effektiv medicin mot migrän, de verkar ha noll koll på vad de gör. Gjorde en hjärnröntgen för fyra år sedan men det hjälper ju inte mig idag, som sagt var det enda jag fick diklofenak och panodil från läkaren på AVA och en remiss till psykmottagningen. Därav att jag bara gick därifrån, orkade inte bråka med läkare just då även om det kanske hade varit läge att slå näven i bordet.
Äter rätt mycket panodil för mina knän, borde jag sluta med det? Om det gör migränen värre tänker jag, har hellre ont i knäna än migränanfall dagarna i ända.
Ska försöka följa dina råd under helgen och se om det blir någon skillnad.
Tack igen och hoppas du kan svara på mina kanske dumma frågor, men jag har fått så mycket olika direktiv av så många olika läkare nu att jag inte vet varken ut eller in.
Jag är bara glad att kunna bidra! Det vi gör igenom förstår man bara om man själv är där.
Ang triptanerna, ja mitt hjärta beter sig lite märkligt när tabletten börjar verka men det är helt ofarligt och för mig har det nu mera blivit en positiv upplevelse eftersom jag vet att när hjärtat bultar så är min medicin på gång att hjälpa mig
Jag tycker du skall köra på dom svagare tpitanerna tills du vant dig vid dom, sedan kan du öka.
Och läkarn har helt rätt i att man absolut inte får överkonsumera triptaner då det är en stark medicin.
Men helt ärligt...när jag ligger tre dygn och ätit flera triptaner redan som inte hjälpt så är anfallet så illa att det är meningslöst att ta dom. Det bästa jag kan göra är att ta 3 aspirin och ligga blixt-stilla och andas lugnt. Så fort du känner dig bättre så rivstarta INTE! Bete dig som en sengångare tills du känner att allt är helt över och att huvudet är klart igen.
Ang biverkningar av medicinen, min läkare förklarade att migrän anfallen skapar sk vita fläckar i hjärnan, såna som man ser hos MS patienter. Detta är naturligtvis inte bra så det är bättre att ta medicinen och häva anfallen.
Men du...du kommer inte behöva ta triptaner så ofta när du jobbar med förebyggande medicin.
Och ja, lägg ner panodilen. Kör aspirin istället, det hjälper mot både knän och migrän.
Stress, koffein och ost måste du också plocka bort helt.
När anfallen kommer, försök att inte bli rädd/stressad/uppgiven/förtvivlad för det gör det värre. Försök vara så still och lugn du bara kan.
Jag har alltid vatten och mediciner på mitt sängbord och en mysdress att hoppa i vid sängen. Så man slipper yra runt och förbereda allt innan man kan ta emot helvetes-attaken
Så försök förbereda ditt liv att det kan komma attacker och när dom kommer-var lugn och snäll mot dig själv.
Det är viktigt att du nu får träffa en neurolog eller en husläkare som kan ge dig bra migrän förebyggande medicin, för med så uttalad migrän behöver du det.
Jag rekomenderar Amitryptyline och topamax, men du får testa dig fram till vad som slår ihjäl din helvetes-migrän.
För mig hjälper det att ta en valium om jag tex går på ett bröllop, så jag slipper gå och vara livrädd hela den dagen för att få ett anfall. För med oro och ångest...japp, då kommer migränen som ett brev på posten
Kämpa på min migrän kollega! Det kan bara bli bättre från här för du har inte ens smakat på dom bra och riktiga medicinerna.