2014-12-09, 20:28
Medlem
keyzexs avatar
Volvo S80 2.4 1999

Detta händer när jag sätter på tändningen alla lampor lyser/tänds som dom skall och dom som skall släckas släcks, alla reglage och funktioner fungerar.

Inget fel meddelande på displayen, och när jag vrider på nyckeln för att starta händer ingenting mer än att halvljuset dörr, startmotorn ger inte ett liv ifrån sig.

Om det vore startspärren borde den väl tända till och sedan dö ?

Vi har fått ut en felkod som är p0607 och raderat den.

Det finns 2 nycklar och det är samma resultat oavsett vilken jag använder.

Vad har den samlade expertisen för diagnos och tips till mig ?
Jag tror på jord fel men vet inte vart jag skall börja felsöka.
Citera
2014-12-09, 20:41
Medlem
Kaitos avatar
Om det skulle vara startspärren så brukar oftast startmotorn få snurra fint fast att motorn inte får något bränsle.

Jordfel till startmotorn kan det ju va. Men mer troligt att det är kortslutning i startmotorn eller ännu mer troligt att batteriet inte orkar med att leverera den höga belastningen som startmotorn kräver.

Du kanske ska börja prova med startkablar.
Citera
2014-12-09, 20:46
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaito
Om det skulle vara startspärren så brukar oftast startmotorn få snurra fint fast att motorn inte får något bränsle.

Jordfel till startmotorn kan det ju va. Men mer troligt att det är kortslutning i startmotorn eller ännu mer troligt att batteriet inte orkar med att leverera den höga belastningen som startmotorn kräver.

Du kanske ska börja prova med startkablar.
Jag glömde skriva att om jag tjuvkopplar startmotorn med en skruvmejsel över kontakterna på dem, med tändningen på, då snurrar den och tänder till och dör precis som det skall vid aktiverad startspärr.

Men jag har mest jobbat med startspärr på VAG bilar, därför blir jag osäker på det här med startmotorn och halvljuset.
Batteriet är full laddat och i bra kondition.

Tack
Citera
2014-12-09, 20:48
Medlem
Kan lika gärna vara startmotorn som gått sönder, du kan ju alltid prova bogsera igång bilen om det inte är en automat vill säga. Är det låg batterispänning brukar de alltid höras att det inte orkar gå runt man kan alltid knacka på startmotorn då kan dom med extrem tur vakna till igen för en kort stund.
Citera
2014-12-09, 20:56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du har redan lokaliserat felet.
Startspärren kommer upp som meddelande i färddatorn. Den gör det iaf på en S60-01 o det ska knappast vara någon skillnad.
Citera
2014-12-09, 21:01
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du har redan lokaliserat felet.
Startspärren kommer upp som meddelande i färddatorn. Den gör det iaf på en S60-01 o det ska knappast vara någon skillnad.
Det är just det som är grejen, det finns inget meddelande på färddatorn.

Kan Du bekräfta eller dementera om startmotorn skall jobba eller inte vid aktiv startspärr.

Varför släcks halvljuset vid startförsök?
Citera
2014-12-09, 23:08
Medlem
toby79s avatar
0607 kan ha flera betydelser på Volvo.
Testa att plocka bort batterikabeln en halvtimme och funkar inte det kan du alltid lokalisera ECM och klämma lite på anslutningarna där.

Har det varit rejält blött för bilen sista tiden?
Citera
2014-12-10, 00:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex

Kan Du bekräfta eller dementera om startmotorn skall jobba eller inte vid aktiv startspärr.

Jag kommer faktiskt inte ihåg. Men jag tror inte den gick runt,
Halvljuset släcks pga strömfall. Vilket tyder på jordfel eller ett riktigt svagt batteri.
Batteriet är det första man bör kolla upp när elen bråkar.
Citera
2014-12-10, 11:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex

Vilka meddelanden som kommer upp på skärmen skiljer lite mellan vilken version av programvaran man har i bilen. Är den aldrig uppdaterad så kan det vara vissa felmeddelanden som inte visas.
Citera
2014-12-11, 06:42
Medlem
keyzexs avatar
Nu är felkoderna inringade ordentligt, och det finns 2 stycken, att det är immon är jag helt på det klara med men var skall jag börja byta och hur felsöka kablar med mer byta ECM eller och kräver det då att någon kodar den om jag har fattat rätt?

Felkoder:
ECM A020
ECM 720A

Startmotorn skall inte aktiveras när startspärren är i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in