2020-07-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Skall vi kunna leva tillsammans så måste man ha lagar och regler för hur man skall uppföra sig.

Jag känner fler alkohol, snusare, kaffedrickare, salladsnissar och aftonbladetläsare som uppför sig många gånger värre än de som brukar olagliga substanser.. Deras värsta brott är när de blir tvingade utav staten att gå till gängkriminella för att få köpa sina droger istället för att få köpa det lagligt och då möjligen beskattat..
Citera
2020-07-04, 08:08
Medlem
Citat:
Du får bestämma över dig själv. Du är fri att bege dig till Nederländerna när som helst.
Eller ja, så fort coronarestriktionerna har släppts.

Att du inte får bete dig hur som helst i samhället är väl ändå ganska naturligt? Skall vi kunna leva tillsammans så måste man ha lagar och regler för hur man skall uppföra sig.
Kriminaliseringen av narkotikabruk är ett hittepåbrott (1988) med ett hittepåstraff (1993). Om de som använder droger begår brott finns redan annan lagstiftning. Är de ordningsstörande finns också lagen om omhändertagande av berusade (1976:511) vilken avser både alkohol- och narkotikapåverkade personer.

Att kriminalisera hundratusentals, genom en förseelse som inte behöver vara ett brott vilken missbrukaren dessutom själv är offret för, får självfallet konsekvenser. Förutom myndighetsförakt, utanförskap och försämrad samhällssyn förvärrar kriminaliseringen narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet. Vilket gör samhället sämre för oss alla.
Citera
2020-07-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Kriminaliseringen av narkotikabruk är ett hittepåbrott (1988) med ett hittepåstraff (1993). Om de som använder droger begår brott finns redan annan lagstiftning. Är de ordningsstörande finns också lagen om omhändertagande av berusade (1976:511) vilken avser både alkohol- och narkotikapåverkade personer.

Att kriminalisera hundratusentals, genom en förseelse som inte behöver vara ett brott vilken missbrukaren dessutom själv är offret för, får självfallet konsekvenser. Förutom myndighetsförakt, utanförskap och försämrad samhällssyn förvärrar kriminaliseringen narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet. Vilket gör samhället sämre för oss alla.

Alla brott o straff är påhittade ja.
Det är något som vuxit fram med tiden vad som är okej och vad som inte är okej.
Att folk ägnar sig åt att knarka är inte okej. Det drabbar inte bara dig själv. Du får ett beroende och du behöver massa pengar för att köpa mer knark.
Det som vore dåligt är att släppa knarket fritt.

Vill du knarka så åk någonstans där det är tillåtet. Vad är problemet med det?
Åk till Nederländerna o knarka som fan. Jävla gnäll hela tiden.
"Buhu vad synd det är om mig som inte får göra vad jag vill var jag vill"
Citera
2020-07-06, 20:22
Medlem
Citat:
"Knarket" är idag så fritt det bara går, barn utnyttjas idag för smuggling & distribution för att gängkriminella inte ska kunna bindas till det juridiskt, fritt knark är de facto dåligt för både användare, försäljare och samhället, du sa det själv.

Tänk på barnen för guds skull!
Citera
2020-07-07, 07:31
Medlem
Citat:
Att folk ägnar sig åt att knarka är inte okej. Det drabbar inte bara dig själv. Du får ett beroende och du behöver massa pengar för att köpa mer knark.

Du verkar besitta en överdriven rädsla för narkotika. Det blockerar din förmåga att tänka klart. Om du lägger känslor och rädslor åt sidan kan du fundera på varför avkriminalisering och skademinimering över huvud taget används som åtgärder för att minska narkotikaproblemen.

Kriminalisering medför mer utbrett problematiskt narkotikabruk. Därmed ökar också narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet. Emellertid är det känt att avkriminalisering och skademinimering, dvs. att narkotikamissbruk är uppgift för sjukvården istället för polis och rättsväsende, minskar problemen.

Sedan behöver du läsa upp dig och sluta svälja skrämselpropaganda. Du kan börja med att lära skillnad mellan avkriminalisering och legalisering.
Citera
2020-07-07, 08:42
Medlem
Citat:

Du kan ta och ge fan i min ekonomi och vad jag gör med mina intjänade och skattade pengar. Vill jag slösa 10 tusen varje månad på XXXL dildos och ruinera mitt rövhål eller röka weed och sabba min lungor bestämmer jag själv. Sexuella handlingar/fetisher kan framkalla psykologiskt beroende också. Ska du då gnälla och försöka få det kriminaliserat för jag tycker om att sabotera mitt gumphål för de uppfyller dina kriterier för inte vara okej?

Sen så kan du försvinna med dina vaga fiktionella berättelser om hur vi som rökar eller använder narkotika lever och hur våran vardag är. Du sitter bara torrrunkar till Megan Fox genom nätterna och spenderar pengar på SMS tjänster. Det är dåligt att personer som du har tillgång till elektronik.

Därefter

Elaborera gärna hur man släpper knarket mer fritt när
1. Det är tillgängligt 24/7.
2. Ingen åldersgräns.
3. Hemleverans.
4. Billigt pga ingen skatt.

Att 12 åringar utan kontakter kan få tag på narkotika inom någon timme utan bli tagna visar hur extremt fritt knarket är.

P.S
Läs igenom ditt inlägg igen så kan vi se vem det som egentligen gnäller.
Senast redigerad av ungOdumSkaning 2020-07-07 kl. 09:02.
Citera
2020-07-07, 14:20
Medlem
Citat:

Buhuuu, va synd om han åker till Nederländerna och upptäcker att det är lika lagligt där med droger som här.
Du är medveten om att inte ens cannabis är legalt där va?
Citera
2020-07-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Buhuuu, va synd om han åker till Nederländerna och upptäcker att det är lika lagligt där med droger som här.
Du är medveten om att inte ens cannabis är legalt där va?

Det finns licensierade försäljningsställen i Amsterdam som lagligen säljer cannabis.
Citera
2020-07-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Du verkar besitta en överdriven rädsla för narkotika. Det blockerar din förmåga att tänka klart. Om du lägger känslor och rädslor åt sidan kan du fundera på varför avkriminalisering och skademinimering över huvud taget används som åtgärder för att minska narkotikaproblemen.

Kriminalisering medför mer utbrett problematiskt narkotikabruk. Därmed ökar också narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet. Emellertid är det känt att avkriminalisering och skademinimering, dvs. att narkotikamissbruk är uppgift för sjukvården istället för polis och rättsväsende, minskar problemen.

Sedan behöver du läsa upp dig och sluta svälja skrämselpropaganda. Du kan börja med att lära skillnad mellan avkriminalisering och legalisering.

Det var lagligt en gång i tiden o knarka men man upptäckte väldigt mycket problem med det hela och förbjöd det.
Ditt påstående om att släppa knarket fritt gör att problemen minskar är rena falsarierna.

Knark är inte bra om det inte ordineras av sjukvården.
Citera
2020-07-07, 19:06
Medlem
Citat:
Det finns licensierade försäljningsställen i Amsterdam som lagligen säljer cannabis.
Det finns i Sverige med, apoteket kallas det.
Men för att förtydliga, det är endast avkriminaliserat för eget bruk och drogen i sig är lika olegaliserad där som här.
Frågor på det?

Edit: Eller är du lika blåst som Hallengren och tror att en avkriminalisering innebär att allt knark är lagligt att sälja, köpa och inneha?
Läs på lite innan du argumenterar.
Senast redigerad av Dipt 2020-07-07 kl. 19:09.
Citera
2020-07-08, 07:51
Medlem
Citat:
Det var lagligt en gång i tiden o knarka men man upptäckte väldigt mycket problem med det hela och förbjöd det.
Ditt påstående om att släppa knarket fritt gör att problemen minskar är rena falsarierna.

Knark är inte bra om det inte ordineras av sjukvården.
Förutom att verka känslostyrd är du okunnig i ämnet. Du vet inte skillnad mellan avkriminalisering och legalisering. I narkotikapolitiska sammanhang handlar avkriminalisering om att inte straffa för narkotikabruk. Narkotikamissbruk ska vara en uppgift för sjukvården, inte polis och rättsväsende. Legalisering är att tillåta kedjan tillverkning, distribution och försäljning av narkotika.

Vad gäller användning av droger har det varit lagligt i mänsklighetens historia. Än i idag är det inte kriminaliserad i flesta demokratiska länder. Det som vanligen är kriminaliserat är sedan 1960-talet innehav men avkriminalisering och alternativ till straff förekommer.

Sverige däremot är mer repressiva som även kriminaliserade bruk 1988, vilket var en följd av att eftersträva det politiska målet om ett utopiskt narkotikafritt samhälle. Därtill motarbetas och avfärdas skademinimerande åtgärder. Här kriminaliseras också flest missbrukare, samtidigt är narkotikadödligheten bland den högsta i Europa. Sambandet mellan kriminalisering och problematiskt bruk är därmed tydligt.

Avkriminalisering som alltså innebär att narkotikamissbruk ska vara en uppgift för sjukvården, inte polisen, bidrar naturligtvis till att narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet minskar. De som vägrar ta till sig det agerar utifrån egen sak med förutfattad agenda. FN-organet WHO förespråkar också avkriminalisering och att narkotikamissbruk ska behandlas som en beroendesjukdom på liknande sätt som exempelvis alkoholism.

Som kriminaliseringsförespråkare får du nu förklara varför problematiskt bruk, som ofta är symptom på bakomliggande psykisk ohälsa och sjukdom, minskar när narkotikabruk istället är en uppgift för polis och rättsväsende. Sveriges narkotikastatistik och beprövade erfarenheter från till exempel Portugal visar dock tvärt emot vad du påstår.
Citera
2020-07-08, 16:16
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Det finns i Sverige med, apoteket kallas det.
Men för att förtydliga, det är endast avkriminaliserat för eget bruk och drogen i sig är lika olegaliserad där som här.
Frågor på det?

Edit: Eller är du lika blåst som Hallengren och tror att en avkriminalisering innebär att allt knark är lagligt att sälja, köpa och inneha?
Läs på lite innan du argumenterar.

Det är inte ens avkriminaliserat i Nederländerna. Coffeshopsen och alla rökare begår ett brott. Man har dock som policy att inte bry sig om det, så länge man följer en rad regler.

Citat:

Nej. Inte lagligen. Det är olagligt. Men det tolereras. Gedoogbeleid.
Senast redigerad av OdCaBo 2020-07-08 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in